Jak rozpocząć procesy continuous improvement w organizacjach usługowych

Procesy ciągłego doskonalenia (continuous improvement) to zadania, których dziś podejmuje się już coraz więcej organizacji świadczących usługi. Są to głównie duże firmy, w których istnieje konieczność usprawnienia procesów i minimalizacji różnego rodzaju strat w działalności. Ciągłe doskonalenie jest sposobem na zwiększanie efektywności, systematycznie rok do roku. Jak więc można skutecznie rozpocząć wprowadzanie rozwiązań continuous improvement radzą eksperci z centrum usług wspólnych Schneider Electric Polska, którzy z powodzeniem wprowadzają je na całym świecie.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Odpowiednie podejście

Powodzenie usprawniania i doskonalenia działań w organizacji zależy od odpowiedniego podejścia już na samym początku. Pierwszym ważnym elementem jest transparentność tego co robimy i jak wykorzystujemy czas. Konieczne jest odnalezienie miejsc, w których występują bariery i problemy.  Musimy nauczyć się je widzieć.  Wszyscy umiemy patrzeć, ale tylko niektórzy widzą. Przejrzystość procesów i zasad działania zespołów sprawia, że u każdego członka zespołu pojawia się świadomość problemu i potrzeba zmian. To angażuje każdego z nas do poszukiwania rozwiązań i wprowadzania ulepszeń. Budowania kultury ciągłego doskonalenia w organizacji nie da się przeprowadzić bez zaangażowania wszystkich pracowników.

Od czego zacząć

Zacząć należy od rozpoznania problemów. Potrzebna jest świadomość rodzajów strat jakie mogą występować w naszej działalnosci oraz odpowiednia struktura pracy i narzędzia. W organizacjach usługowych procesy ”schowane” są w komputerach. Trzeba znaleźć sposób, aby je zwizualizować i regularnie się im przyglądać.  Dobrym lustrem jest nasz klient. To on wskazuje, które czynności  przynoszą wartość i jest gotów za nie zapłacić. Gdy nauczymy się patrzeć oczami klienta, możliwości poprawy mogą okazać się bardzo duże. Jednocześnie należałoby wyrobić w sobie nawyk systematyczności i hierarchizacji podejmowanych akcji za pomocą prostych narzędzi, tak aby osiągnąć maksymalny efekt.

Konieczne jest wdrożenie struktury pracy zespołów, ułatwiającej identyfikację strat i pracę nad ich usunięciem. Jednym z najważniejszych kroków jest wprowadzenie dziennych i tygodniowych spotkań. Pozwalają one badać postępy we wdrażaniu usprawnień, ale również uwalniać ludzki potencjał tj. dzielenie się pomysłami w zakresie udoskonalenia procesów. Często okazuje się, że usprawnienie, wprowadzone przez jednego pracownika, jest możliwe do zaimplementowania także u innych. Dzielenie się taką wiedzą tworzy zaangażowanie wszystkich pracowników. Pracownik sam najlepiej zidentyfikuje słabe punkty i zaproponuje usprawnienia na swoim polu, gdyż to on zna doskonale swoje procesy i wykorzystuje na co dzień narzędzia. Pomaga w tym szeroko rozumiana wizualizacja.

Utrwalanie efektów i ciągłe doskonalenie

W Schneider Electric bardzo ważną rolę we wdrażaniu procesów ciągłego udoskonalania odgrywa kadra menadżerska, która skupia się na tworzeniu i budowaniu modelu ciągłego doskonalenia w organizacji. Zwracamy dużą uwagę na to jak pracują zespoły operacyjne oraz jak budowane są umiejętności przywódcze w ramach koncepcji zarządzania Lean. Efektywni Liderzy pomagają pracownikom podejmować decyzje i szukać nowych rozwiązań w zakresie doskonalenia procesów – mówi Teresa Rondomańska,  Leanergy Director FiSS world wide w Schneider Electric.

Na koniec, każdy taki program powinien zostać ustrukturyzowany, tak aby wspierać w cel budowanie pożądanych nawyków u wszystkich pracowników.

Brak niewielkiego elementu może sprawić, ze cały system nie przyniesie oczekiwanych efektów. Ważne jest więc podejście pragmatyczne i eksperymentowanie, aby znaleźć to co działa.

Procesy ciągłego doskonalenia to świetny sposób na budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Pozwalają na wprowadzenie wielu ułatwień i usprawnień przy wykorzystaniu potencjału pracowników. Warto, więc je realizować, a gdy mamy problemy z ich rozpoczęciem możemy skorzystać z pomocy specjalistów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"