W sezonie letnim wielu pasażerów decyduje się na skorzystanie z transportu lotniczego, by dotrzeć do wymarzonej, wakacyjnej destynacji. Jednakże, lotniska na całym świecie, po dwuletnim czasie obostrzeń pandemicznych, borykają się z problemem zmniejszonej przepustowości oraz braków kadrowych. Wiele portów lotniczych ma problem z zaspokojeniem zwiększonego popytu na loty, co bezpośrednio przekłada się na doświadczenie pasażerów.
Presja na to, aby lotniska działały szybko i skutecznie jest ogromna. Poszukując rozwiązań, które mogłyby pozytywnie wpłynąć na zwiększenie efektywności operacyjnej w portach lotniczych, warto przyjrzeć się najnowszym rozwiązaniom z zakresu dozoru wizyjnego. Kamery monitoringu mogą znacząco przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa, wydajności i rentowności portu, a także wpłynąć na poprawę zadowolenia pasażerów, co jest istotnym krokiem w planowaniu długoterminowego obłożenia obiektu.

Zaawansowana analityka dla poprawy ciągłości działania
Kamery monitoringu stoją na progu rewolucji – z biernych odbiorców otaczającego ich świata, stają się urządzeniami, które mogą gromadzić i analizować pozyskane dane, stanowiące podstawę usprawnień działania każdego obiektu. Począwszy od natychmiastowych rezultatów, takich jak generowanie alertów dźwiękowych i wizualnych w czasie rzeczywistym, kończąc na wprowadzeniu długofalowej strategii stworzonej na podstawie pozyskanych danych, zwiększającej wydajność operacyjną lotniska.
„Technologia dozoru może, na przykład, zredukować opóźnienia samolotów poprzez poprawę efektywności personelu i dostarczanie danych, w celu optymalizacji istniejących już systemów operacyjnych. Zmniejszenie czasu oczekiwania i złagodzenie stresu związanego z wąskimi gardłami poprawi doświadczenia klientów, a dane z kamer mogą znacząco poprawić marketing w punktach sprzedaży detalicznej i hotelarskiej, pomagając w zwiększeniu sprzedaży i rentowności. Ponadto dzięki monitoringowi opartemu na analityce, możliwe jest wprowadzenie bardziej zrównoważonych działań, co pozwoli na obniżenie poziomu zużycia paliwa i zmniejszenie śladu węglowego” – mówi Konrad Badowski z Axis Communications.

Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na parkingach oraz w punktach wejść i wyjść do obiektu
Wykorzystanie analizy kamer w celu zrozumienia przepływu ruchu pojazdów w obrębie lotniska, w tym w okresach dużego natężenia ruchu, pozwoli zmniejszyć zatory i usprawnić obsługę pasażerów. Na bezpieczeństwo znacząco wpływa też technologia rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów w połączeniu z nadzorem pozwalającym na szybką identyfikację i reagowanie na wszelkie incydenty w strefach drop-off, które mogłyby utrudnić ruch. Ponadto integracja kamer z komunikatami dźwiękowymi i wizualnymi może pomóc kierowcom w zlokalizowaniu dostępnych miejsc parkingowych, a także w agregacji danych w celu poprawy płynności ruchu na parkingu. Pasażerowie przykładają szczególną uwagę do tego, czy ich pojazd będzie bezpieczny podczas ich nieobecności – nagrane lub przekazywane na żywo komunikaty mogą zdecydowanie zwiększyć ich komfort i zaufanie.

Optymalizacja planowania dzięki monitorowaniu kolejek
Największa koncentracja ludzi na lotniskach znajduje się na obszarze przed przekroczeniem bramek kontroli bezpieczeństwa – pasażerowie oczekują wtedy na rozpoczęcie odprawy lub nadanie bagażu rejestrowanego. W celu zwiększenia wydajności w tym obszarze można wykorzystać technologię liczenia osób i monitorowania kolejek. Dzięki niej możliwe jest skrócenie czasu oczekiwania w kolejce, poprzez zapewnienie odpowiedniego zaplecza personelu w najbardziej zatłoczonych miejscach.
„Technologia monitoringu kolejek zapewnia integracje z istniejącymi już systemami alarmowymi, co umożliwia reakcję w czasie rzeczywistym, np. otwarcie nowych stanowisk odprawy lub bramek kontroli bezpieczeństwa. Połączenie tego rozwiązania z wizualnymi i dźwiękowymi komunikatami dla pasażerów może ułatwić przepływ osób i pozytywnie wpłynąć na ich odczucia podczas pobytu na terminalu. W celu długoterminowego rozwiązania problemu wąskich gardeł dane analityczne mogą być wykorzystane do lepszego planowania zasobów ludzkich” – podkreśla Konrad Badowski z Axis Communications.

Poprawa doświadczenia klientów w strefie airside
Po odprawie pasażerowie udają się do strefy dostępnej tylko za ukazaniem ważnej karty pokładowej – często spędzając tam większość swojego czasu podczas pobytu na lotnisku, oczekując na samolot. Na tym obszarze technologie dozoru wizyjnego mogą sprawdzić się w kontekście poprawy rentowności obiektów handlowych na lotnisku. Dzięki wykorzystaniu danych analizujących drogę pasażera przez lotnisko, w tym poprzez placówki handlowe, podejmowane decyzje w sprawie rozlokowania sklepów i punktów usługowych, mogą stać się bardziej trafne. Dozór wizyjny nadal pełni tradycyjną rolę dbania o bezpieczeństwo pasażerów. Niemniej jednak może być również wykorzystywany do utrzymywania odpowiednich standardów obszarów usługowych lub toalet, poprzez optymalizację jakości i czystości tychże obiektów, a także zapobieganie kolejkom. Kamery analizują również trendy – takie jak liczba pasażerów z bagażem podręcznym, zbierając dane, które mogą poprawić efektywność operacyjną i standardy obsługi pasażerskiej.











