Jaki będzie 2023 rok w świecie druku? Prognozy ekspertów Canon tematem branżowego podcastu „Rozmowy o druku”

Jaki będzie 2023 rok w szeroko rozumianej branży poligraficznej? Główne trendy, które – według ekspertów Canon Polska – zdominują rynek, to cyfryzacja biur, wzrost popularności druku na żądanie oraz częstsze wykorzystanie atramentu zamiast toneru. Dokładniej można o nich posłuchać w najnowszym odcinku podcastu „Rozmowy o druku”.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Branżowy podcast Canon to cykl dyskusji o wszystkim, co dzieje się w poligrafii. W ramach „Rozmów o druku” zaproszeni przez producenta goście przyglądali się już między innymi rozwojowi rynku wydawniczego, zagadnieniom cyberbezpieczeństwa czy wzrastającej roli druku w aranżacji wnętrz. Tym razem przedstawiciele Canon Polska – Tomasz Miękus, ekspert producenta od rozwiązań do druku wielkoformatowego, Michał Młynarczyk, specjalizujący się w druku produkcyjnym oraz Dariusz Szwed, zajmujący się technologią dla biur, rozmawiali o wyzwaniach i prognozach na 2023 rok w branży poligraficznej oraz biurowej. 

Personalizacja głównym wyzwaniem dla poligrafii

Eksperci Canon Polska zwracają uwagę przede wszystkim na dynamiczny rozwój tak zwanego druku na żądanie. To kwestia od wielu lat dominująca w dyskusjach w świecie poligrafii. – Wdrażanie personalizacji druku obserwujemy już od wielu lat, a teraz ten proces jeszcze przyspieszył – mówił Michał Młynarczyk. I podawał konkretne przykłady: personalizacja oznacza dziś nie tylko tworzenie prywatnych albumów z wakacji albo książki z wydrukowaną na pierwszej stronie dedykacją. Coraz częściej mówi się o niej w kontekście personalizacji treści całego wydawnictwa. Czyli, dla przykładu, dostosowania podręcznika do potrzeb konkretnego ucznia.

–  Dawniej duże drukarnie były wyposażone głównie w sprzęt offsetowy. Dziś doposaża się je w urządzenia cyfrowe, właśnie po to, żeby można było drukować na żądanie klienta w niewielkich nakładach. Kiedy potrzeba jednego czy dwóch egzemplarzy książki, to można spełnić życzenie klienta bez problemu. Na urządzeniach offsetowych nakład wynikający z przygotowania produkcji musiał być dużo większy, bo małe nakłady się po prostu nie opłacały – przekonywał ekspert Canon. Dodając, że według niego w 2023 roku rola druku na żądanie i personalizacji znacznie wzrośnie.

Oprogramowanie zwolni pracowników od nużących czynności

A jak wyglądają prognozy dotyczące druku biurowego i cyfryzacji polskich przedsiębiorstw? Te, według Dariusza Szweda, wskazują na wzrost popularności nowoczesnych systemów do zarządzania dokumentacją: – Koszty pracy stale rosną. Stąd oprogramowanie automatyzujące pracę i zwalniające pracowników od najbardziej nużących czynności będzie coraz popularniejsze – wyjaśniał ekspert.

Ale system systemowi nierówny. W ocenie Dariusza Szweda rynek zwraca coraz większą uwagę na rozwiązania integrujące wszystkie elementy pracy biurowej. Zwłaszcza od dużych graczy, którzy gwarantują szerokie, kompleksowe podejście do tematu oraz integrację oprogramowania z urządzeniami (np. drukarkami i skanerami).

Toner czy atrament? To zależy

W „Rozmowach o druku” nie mogło zabraknąć także klasycznego dla poligrafii pytania: toner czy atrament? I tu odpowiedź nie jest już prosta – wszystko zależy od konkretnego segmentu branży druku. Jak wskazywał specjalista od druku produkcyjnego, Michał Młynarczyk, w przypadku wielkich nakładów można się spodziewać prawdziwego boomu na rozwiązania atramentowe: – Technologia atramentowa jest tańsza w eksploatacji. Cały rynek idzie w jej stronę, tym bardziej, że wydruki atramentowe są też bardziej ekologiczne. Z badań firmy Smithers wynika, że liczba wydrukowanych stron przy pomocy technologii atramentowych będzie średnio wzrastała o 5 proc. rok do roku – przywoływał ekspert. Jednak sytuacja zupełnie inaczej wygląda w przypadku druku biurowego i domowego: – Istnieją producenci, którzy rozwijają portfolio niewielkich urządzeń atramentowych, ale są też tacy, którzy całkowicie się z tego wycofali  – mówił Dariusz Szwed.

Prognozy na 2023 to tylko jedna z części podcastu. Rozmówcy omówili także miniony 2022 rok w branży druku oraz przyjrzeli się wyzwaniom współczesności. Cała audycja, dla wygody użytkowników, została podzielona na trzy części. Odcinka można posłuchać bezpłatnie na platformach Google Podcast, Apple Podcast i Spotify oraz na stronie: https://www.canon.pl/business/insights/articles/branza-druku-2022-2023/

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"