KBR - doświadczenie i innowacje

Komitet Badań Radiowych czuwa nad prawidłowością realizacji badania słuchalności Radio Track oraz jego rozwojem. Od ponad 20 lat obserwuje trendy badawcze na świecie i analizuje możliwości wprowadzania ich do Polski. Jest otwarty na wszelkie inicjatywy krajowe służące rozwojowi badań, co potwierdza swoimi działaniami. Należał do zespołu tworzącego tzw. Złoty Standard, w którym opisano potrzeby rynku mediów w stosunku do pomiaru jednoźródłowego. Aktywnie uczestniczył w tworzeniu kwestionariusza do Badania Założycielskiego KIM. Współpracuje przy projekcie Mediapanel, czyli pomiarze pasywnym internetu, radia i telewizji, realizowanym przez Gemius.

Materiał partnera
Materiał partnera
Udostępnij artykuł:
KBR - doświadczenie i innowacje

Badania mediów pełniące rolę standardów rynkowych, do których należy prowadzone w Polsce badanie słuchalności Radio Track, są bardzo specyficzną i wysoko wyspecjalizowaną dziedziną badań rynku. Doświadczenie w niej zdobywa się latami i nie ma w tej materii drogi na skróty. Wiedzą o tym zarówno firmy realizujące tego typu badania, jak i ich zleceniodawcy. Nie dziwi zatem fakt, że na większości dojrzałych rynków światowych badaniami mediów zajmuje się zaledwie kilka firm, czerpiących z doświadczeń zdobywanych na arenie międzynarodowej, a podmioty zlecające tego typu projekty charakteryzują się stabilnością, długą pamięcią organizacyjną i ogromem zebranych doświadczeń.

Radio Track - marka, standard i waluta

Komitet Badań Radiowych (KBR) powstał ponad 20 lat temu, a jego powołaniu przyświecała idea wypracowania odpowiedniej jakości narzędzia opisującego rynek radiowy w Polsce. W pracach korzystano z doświadczenia badawczego rynków zachodnich i ze sprawdzonych tam metod. Projekt okazał się sukcesem, a Radio Track stał się silną marką, standardem rynkowym i walutą rozliczeniową, ponieważ obejmuje cały rynek radiowy, jest realizowany przez renomowany międzynarodowy instytut badawczy, zgodnie z najlepszymi praktykami światowymi. Metodologia badania jest szczegółowo opisana w specyfikacji, która jest dostępna dla Klientów badania. Zadaniem KBR jest kontrolowanie wykonania badania zgodnie ze specyfikacją na podstawie statystyk realizacyjnych ujętych w raporcie technicznym, a także obserwacja zmian technologicznych oraz społecznych na rynku i reagowanie na nie.

Dbając o to, aby badanie zachowało ciągłość, KBR wraz z instytutem Kantar Polska (wcześniej działającym pod nazwą SMG/KRC) rozwijali je zgodnie ze zmieniającą się rzeczywistością. Pierwszym kamieniem milowym w badaniu było wdrożenie na przełomie lat 90. i dwutysięcznych wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo w miejsce wywiadów face-to-face. Latami sukcesywnie zwiększano udział telefonów komórkowych w próbie Radio Track. Zmodyfikowano formułę realizacji badania dzienniczkowego, stopniowo odchodząc od formy papierowej, udostępniając respondentom możliwość wypełniania dzienniczka w postaci ankiety komputerowej lub mobilnej. Sukcesem zakończyła się walka o zapewnienie ciągłości realizacji badania podczas pandemii, dzięki błyskawicznemu przejściu na system umożliwiający domowy tryb pracy ankieterów przy zachowaniu pełnej kontroli jakości wywiadów (w wielu krajach pandemia wymusiła przerwę w prowadzeniu badań, na przykład w Wielkiej Brytanii przerwa trwała 20 miesięcy).

Złoty Standard w zakresie badań radia stworzony przez KBR

W 2019 roku eksperci skupieni w KBR aktywnie współtworzyli zespół, który powstał w odpowiedzi na oczekiwanie KRRiT, aby rynek wypracował założenia dla badania jednoźródłowego w Polsce. Jako przedstawiciele środowiska radiowego specjaliści KBR współpracowali merytorycznie z nadawcami telewizyjnymi oraz wydawcami internetowymi przy przygotowaniu „Założeń pomiaru konsumpcji mediów w Polsce”, czyli tzw. Złotego Standardu. Część dokumentu dotycząca pomiaru radiowego została przygotowana przez specjalistów z KBR-u po konsultacji z Polskim Radiem i Audytorium 17. KBR opisał szanse i zagrożenia wykorzystania nowych metod pomiaru radia, a także aktywnie uczestniczył w kolejnych etapach przygotowania planowanych testów, dzieląc się swoją unikatową wiedzą i doświadczeniem, chociażby w zakresie realizacji testów laboratoryjnych.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/gdzie-stacje-lokalne-znajda-swoje-wyniki,7170078636193409a ##

Złoty Standard został zaakceptowany przez przedstawicieli środowisk nadawców telewizyjnych, radiowych, wydawców internetowych oraz strony zakupowej. Dokument przekazano do KRRiT w związku z planami zaangażowania się regulatora w proces przygotowywania jednoźródłowego pomiaru mediów, a przede wszystkim organizacji i przeprowadzenia badań założycielskich. Eksperci KBR kontynuowali współpracę z nowo powstałym Krajowym Instytutem Mediów przy tworzeniu kwestionariuszy do Badania Założycielskiego. Obecnie KBR regularnie spotyka się z KIM i jest informowany o postępach realizacji badania. W ramach inicjatywy nadawców i marketerów KBR pracował także nad RFI (Request for Information) - wstępnym zapytaniem do instytutów badawczych, dotyczących jednoźródłowego badania mediów.

KBR w projekcie badania pasywnego Mediapanel

W 2020 roku Komitet Badań Radiowych zaangażował się w projekt Gemiusa, który obejmuje crossmediowy pomiar internetu, telewizji i radia. Gemius jako pionier metodologii pasywnej w Polsce, dysponuje panelem pasywnym, który umożliwia zgłębienie wiedzy na temat tej technologii badań. Od momentu rozpoczęcia współpracy KBR i Gemiusa przy projekcie Mediapanel nieprzerwanie trwają intensywne prace nad wieloma zagadnieniami tego złożonego projektu.

Odbyły się m.in. testy różnych rodzajów rekrutacji panelistów w celu zapewnienia odpowiedniej struktury i liczebności panelu. Dokonano także analiz tzw. zawodowych panelistów, którzy są uczestnikami wielu paneli. Obecnie trwają analizy dotyczące noszenia, używania i raportowania miernika na przestrzeni jednego dnia oraz dłuższych okresów (np. miesiąca), a także zasad kwalifikowania danych do dalszego przetwarzania (wejście na produkcję).

Przeprowadzono szereg testów mierników w różnych warunkach, dla różnych stacji radiowych, co pozwoliło na uzyskanie kolejnych dokładniejszych kalibracji mierników. Dzięki zbieraniu danych z aplikacji Samsung Radio częściowo rozwiązano kwestię pomiaru słuchania przez słuchawki. Do rozwiązania pozostaje możliwość pomiaru podczas korzystania z słuchawek na innych urządzeniach. W obszarze zainteresowań pozostaje także znalezienie rozwiązań na właściwe przypisanie słuchalności w przypadku sieci radiowych oraz stacji, w których występują wspólne pasma programowe. Do uwzględnienia pozostają także sytuacje, kiedy trwa rozmowa telefoniczna, czy też kiedy aplikacje przejmują mikrofon. Wszystkie te zabiegi mają na celu dostarczanie danych wiarygodnych i najwyższej jakości w pełni opisujące słuchanie radia. To prace umożliwiające budowanie nowego standardu pomiaru radia.

Radio jest najtrudniejszym medium do zbadania z wykorzystaniem technik pasywnych z wielu powodów. Przede wszystkim dlatego, że słuchane jest w większości poza domem, gdzie pomiarowi mogą towarzyszyć różnego rodzaju zakłócenia - dźwiękowe, związane z umiejscowieniem miernika, jego noszenie przez cały czas pomiaru, a także ze względu na rozproszenie i mały zasięg techniczny stacji lokalnych w Polsce.

KBR to unikalne know-how w zakresie badań radia

W ciągu ponad 20 lat działalności KBR zdobył szeroką i pogłębioną wiedzę oraz unikatowe doświadczenie w zakresie badań radia. To wartości, którymi eksperci KBR chętnie dzielą się z otoczeniem, kierując się profesjonalizmem i mając na względzie dobro rynku radiowego i wszystkich jego przedstawicieli. Z tych oczywistych względów KBR angażuje się we wszelkie projekty badawcze, w których badanie radia pojawia się choćby jako element składowy.

LINKI:

 

Materiał partnera
Autor artykułu:
Materiał partnera
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"