KE planuje nowe zasady cyberbezpieczeństwa w Unii. Centra monitorowania w każdym kraju członkowskim

Komisja Europejska zapowiedziała nowe rozwiązania dotyczące cyberbezpieczeństwa na terenie Unii. Chodzi o lepszą ochronę kluczowych podmiotów oraz infrastruktury krytycznej przed zagrożeniami związanymi z postępującą cyfryzacją. W planach jest między innymi uruchomienie w każdym kraju członkowskim UE centrum monitorowania zagrożeń.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
KE planuje nowe zasady cyberbezpieczeństwa w Unii. Centra monitorowania w każdym kraju członkowskim
fot. Shutterstock.com

Rozwiązanie ma z jednej strony ograniczyć dominującą pozycję takich graczy jak Google czy Facebook na obszarze wspólnoty, z drugiej zaś strony zmusić je do dbania o prywatność użytkowników i funkcjonowanie zgodne z zasadami uczciwej konkurencji.

W trosce o cyberbezpieczeństwo

Kolejny projekt regulacji zaproponowany przez KE pojawił się w środę. Tym razem dotyczy on nowej strategii UE w zakresie cyberbezpieczeństwa i przepisów mających na celu zwiększenie odporności fizycznych i cyfrowych podmiotów krytycznych.

Jak zapewnia KE strategia ta, jako kluczowy element kształtowania cyfrowej przyszłości Europy wzmocni zbiorową odporność Europy na zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa i pomoże zapewnić wszystkim obywatelom i firmom możliwość pełnego korzystania z wiarygodnych i sprawdzonych usług i narzędzi cyfrowych. Niezależnie od tego, czy Europejczycy korzystają z urządzeń podłączonych do internetu, sieci elektroenergetycznej, czy też z banków, samolotów, administracji publicznej i szpitali, powinni mieć zaufanie, że są chronieni przed cyberzagrożeniami.

Według zapowiedzi nowa strategia w zakresie cyberbezpieczeństwa umożliwia również UE zwiększenie przywództwa odnośnie międzynarodowych norm i standardów w cyberprzestrzeni oraz zacieśnienie współpracy z partnerami na całym świecie w celu promowania globalnej, otwartej, stabilnej i bezpiecznej cyberprzestrzeni, opartej na praworządności, prawach człowieka, podstawowych wolnościach i wartościach demokratycznych.    

Odporność i suwerenność technologiczna

W ramach nowego nurtu działań Komisja proponuje reformę przepisów dotyczących bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych przy pomocy dyrektywy w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii (zmieniona dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji lub „dyrektywa NIS 2”) w celu zwiększenia poziomu cyberodporności krytycznych sektorów publicznych i prywatnych: szpitale, sieci energetyczne, koleje, ale także ośrodki przetwarzania danych, administracja publiczna, laboratoria badawcze, produkcja wyrobów medycznych i leków o kluczowym znaczeniu oraz pozostała infrastruktura krytyczna i usługi krytyczne muszą pozostać poza zasięgiem cyberataków w coraz szybciej zmieniającym się i złożonym środowisku zagrożeń.  

Komisja proponuje również powołanie w całej UE sieci centrów monitorowania bezpieczeństwa, wspieranych przez sztuczną inteligencję (AI), która to sieć będzie stanowić prawdziwą „tarczę przed zagrożeniami dla cyberbezpieczeństwa”, zdolną wykrywać odpowiednio wcześnie oznaki cyberataku i umożliwiać proaktywne działania przed wystąpieniem szkody.

Dodatkowe działania obejmą specjalne wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) udzielane w ramach centrów innowacji cyfrowych, a także zwiększone wysiłki na rzecz podnoszenia kwalifikacji siły roboczej, przyciągania i zatrzymywania najlepszych talentów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oraz inwestowanie w badania naukowe i innowacje, które są otwarte, konkurencyjne i działają na zasadzie doskonałości.      

Budowanie zdolności operacyjnej

Komisja informuje, że przygotowuje, wspólnie z państwami członkowskimi w postępującym i równościowym procesie, nową wspólną jednostkę ds. cyberprzestrzeni – aby zacieśnić współpracę między organami UE i organami państw członkowskich odpowiedzialnymi za zapobieganie cyberatakom, powstrzymywanie ich i reagowanie na nie – obejmującą środowiska cywilne, dyplomatyczne, zajmujące się ściganiem przestępstw i cyberobroną.

- Zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa ewoluują szybko, są coraz bardziej złożone i mogą istnieć w różnych warunkach – zaznacza w komunikacie Thierry Breton, komisarz do spraw rynku wewnętrznego. - Aby zapewnić ochronę naszych obywateli i infrastruktury, musimy zaplanować nasze działania. Odporna i niezależna europejska tarcza przed zagrożeniami dla cyberbezpieczeństwa pozwoli nam wykorzystać naszą wiedzę fachową do szybszego reagowania, ograniczenia potencjalnych szkód i zwiększenia naszej odporności. Inwestowanie w cyberbezpieczeństwo oznacza inwestowanie w zdrową przyszłość naszych środowisk internetowych i w naszą strategiczną autonomię.

Rozwój globalnej i otwartej cyberprzestrzeni

UE zapowiada, że zintensyfikuje współpracę z partnerami w celu wzmocnienia międzynarodowego porządku opartego na zasadach, wspierania bezpieczeństwa międzynarodowego i stabilności w cyberprzestrzeni oraz ochrony praw człowieka i podstawowych wolności w internecie. Przyczyni się to do rozwoju międzynarodowych norm i standardów, które odzwierciedlają te podstawowe wartości UE, poprzez współpracę z partnerami międzynarodowymi w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych i innych odpowiednich forów.

UE jest zaangażowana we wspieranie nowej strategii w zakresie cyberbezpieczeństwa za pomocą wysokiego poziomu inwestycji w transformację cyfrową na najbliższe siedem lat, za pośrednictwem kolejnego długoterminowego budżetu UE, w szczególności programu „Cyfrowa Europa” i programu „Horyzont Europa”, a także planu odbudowy dla Europy.

Zachęca się zatem państwa członkowskie do pełnego wykorzystania unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności w celu zwiększenia cyberbezpieczeństwa i dokonania odpowiednich inwestycji na szczeblu UE. Celem jest doprowadzenie do łącznych inwestycji UE, państw członkowskich i przemysłu o wartości do 4,5 mld euro, w szczególności w ramach Centrum Kompetencji w Dziedzinie Cyberbezpieczeństwa i Sieci Ośrodków Koordynacji, a także zapewnienie, by znaczna część środków trafiała do MŚP.

Cyberodporność sieci i systemów informatycznych

Według KE należy zaktualizować istniejące na szczeblu UE środki mające na celu ochronę kluczowych usług i infrastruktury zarówno przed ryzykiem w cyberprzestrzeni, jak i zagrożeniami fizycznymi.

Ryzyko w cyberprzestrzeni w dalszym ciągu ewoluuje wraz z rosnącą cyfryzacją i wzajemnymi powiązaniami. Zagrożenia fizyczne stały się również bardziej złożone od czasu przyjęcia w 2008 r. unijnych przepisów dotyczących infrastruktury krytycznej, które obecnie obejmują jedynie sektory energii i transportu. Zmiany mają na celu aktualizację przepisów zgodnie z zasadami strategii UE w zakresie unii bezpieczeństwa, przezwyciężenie fałszywej dychotomii między tym co w internecie i poza nim oraz zerwanie z podejściem hermetycznym.

Aby zareagować na rosnące zagrożenia wynikające z cyfryzacji i wzajemnych powiązań, dyrektywa w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii (zmieniona dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji lub „dyrektywa NIS 2”) będzie dotyczyć średnich i dużych podmiotów z większej liczby sektorów, stosownie do ich krytyczności dla gospodarki i społeczeństwa.

Dyrektywa NIS 2 wzmacnia wymogi w zakresie bezpieczeństwa nakładane na przedsiębiorstwa, dotyczy bezpieczeństwa łańcuchów dostaw i relacji z dostawcami, usprawnia obowiązki sprawozdawcze, wprowadza bardziej rygorystyczne środki nadzoru dla organów krajowych, surowsze wymogi w zakresie egzekwowania przepisów i ma na celu harmonizację systemów sankcji we wszystkich państwach członkowskich. Wniosek dotyczący dyrektywy NIS 2 pomoże zintensyfikować wymianę informacji i współpracę w zakresie zarządzania kryzysami w cyberprzestrzeni na szczeblu krajowym i unijnym.

Proponowana dyrektywa w sprawie odporności podmiotów krytycznych rozszerza i pogłębia zakres dyrektywy w sprawie europejskiej infrastruktury krytycznej z 2008 r. Obecnie uwzględniono dziesięć sektorów: energii, transportu, bankowości, infrastruktury rynku finansowego, zdrowia, wody pitnej, ścieków, infrastruktury cyfrowej, administracji publicznej i przestrzeni kosmicznej. Na mocy proponowanej dyrektywy każde z państw członkowskich przyjmie krajową strategię na rzecz zapewnienia odporności podmiotów krytycznych i przeprowadzi regularnie oceny ryzyka.

Zabezpieczenie sieci 5G

KE zaznacza, że w ramach nowej strategii w zakresie cyberbezpieczeństwa zachęca się państwa członkowskie, przy wsparciu Komisji i Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA), do zakończenia wdrażania unijnego zestawu narzędzi w zakresie 5G zapewniającego kompleksowe i obiektywne podejście oparte na analizie ryzyka w odniesieniu do bezpieczeństwa sieci 5G i przyszłych generacji sieci.

Według sprawozdania na temat wpływu zalecenia Komisji w sprawie cyberbezpieczeństwa sieci 5G oraz postępów we wdrażaniu unijnego zestawu środków ograniczających ryzyko od czasu sprawozdania z postępu prac z lipca 2020 r. większość państw członkowskich jest już na dobrej drodze do wdrożenia zalecanych środków.

Komisja Europejska i wysoki przedstawiciel zobowiązują się do wdrożenia nowej strategii w zakresie cyberbezpieczeństwa w nadchodzących miesiącach. Komisja i wysoki przedstawiciel będą regularnie przedstawiać sprawozdania na temat poczynionych postępów oraz udzielać pełnych informacji Parlamentowi Europejskiemu, Radzie Unii Europejskiej i zainteresowanym stronom, a także angażować wspomniane instytucje i strony we wszystkie istotne działania.

Do Parlamentu Europejskiego i Rady należy obecnie przeanalizowanie i przyjęcie proponowanej dyrektywy NIS 2 oraz dyrektywy w sprawie odporności podmiotów krytycznych. Po uzgodnieniu treści proponowanych dyrektyw, a następnie ich przyjęciu, państwa członkowskie będą musiały transponować te dyrektywy w ciągu 18 miesięcy od ich wejścia w życie.

Komisja będzie dokonywać okresowych przeglądów dyrektywy NIS 2 oraz dyrektywy w sprawie odporności podmiotów krytycznych oraz składać sprawozdania z funkcjonowania tych aktów prawnych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"