KEM: reklama Egoo z playmate „Playboya” dyskryminuje kobiety

Komisja Etyki Reklamy uznała, że billboard napoju energetycznego Egoo przedstawiający modelkę znaną z „Playboya” wraz z partnerem dyskryminujący kobiety, sprowadzając je jedynie do roli erotycznego gadżetu w rękach mężczyzny.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Billboard Egoo, którego dotyczyły skargi otrzymane przez Komisję Etyki Reklamy, przedstawia Moniką Pietrasińską, playmate „Playboya” sprzed dwóch lat, obejmowaną przez mężczyznę. Reklama była prezentowana w okresie letnim w całym kraju.

Autorzy skarg zwracali uwagę, że modelka na billoardzie Egoo jest naga, podczas gdy model, trzymający rękę na jej pośladkach, kompletnie ubrany. „Taki przekaz nie ma nic wspólnego z reklamowanym produktem, propaguje nierówność płci, przyczynia się do seksualizacji dziewczynek, wisi w kompletnie niestosownym miejscu, nadużywa zaufanie niedojrzałego odbiorcy, wiąże przemoc z seksem (gangster- posiadacz nagiej sexkobiety), tym samym może przyczyniać się do wzrostu przemocy wobec kobiet na tle seksualnym, jego przesłanie mówi , że taka postawa jest cool” - wyliczył swoje zarzuty jeden z odbiorców. „Billboard uprzedmiatawia kobietę. Reklama jest seksistowska i szowinistyczna. Czuję się bardzo urażona oglądając tą reklamę” - stwierdziła autorka innej skargi. „Seksistowska, dyskryminuje kobiety pokazując je jako przedmiot. Wisi w miejscu publicznym i widocznym dla dzieci i młodzieży, a nie jest dla nich odpowiednia” - ocenił kolejny odbiorca. Podobne zarzuty powtarzały się w pozostałych skargach.

grafika

Firma Preciado, produkująca napój Egoo i odpowiedzialna za jego działania reklamowe, zaznaczyła na początku, że nigdy nie zobowiązała się do przestrzegania Kodeksu Etyki Reklamy ani nie wyraziła chęci uczestnictwa w systemie samoregulacji w formie Komisji Etyki Reklamy. Odnosząc się do zarzutów wobec billboardu, oceniła, że modelka nie jest na nim naga, tylko ubrana w kostium kąpielowy. „Również poza osób widocznych na zdjęciu nie wskazuje, żeby którakolwiek z tych osób, zarówno kobieta jak i mężczyzna, były traktowane przedmiotowo czy zawierały elementy dyskryminujące którąkolwiek z płci. Reklama przedstawia dwie przytulające się osoby - kobietę i mężczyznę, które najprawdopodobniej stanowią parę. Obie postaci stwarzają wrażenie zadowolonych i rozluźnionych. A tekst znajdujący się na fotografii ‘A pleasure to drink’ ma sugerować, że ten szereg pozytywnych emocji ma bezpośredni związek ze spożywaniem reklamowanego napoju” - opisało przedsiębiorstwo.

Firma podkreśliła, że przedstawienie kobiety w kostiumie kąpielowym w opozycji do ubranego mężczyzny miało na celu wyeksponowanie postaci kobiecej, co ma ścisły związek z całą kampanią reklamową Egoo, w ramach której przewidziano konkurs na najatrakcyjniejszą dziewczynę w Polsce, o czym informacja znajduje na stronie internetowej podanej na billboardzie. „Opinia, że mężczyzna przedstawiony na fotografii ma wygląd gangstera lub sutenera, jest przejawem wybitnie subiektywnej interpretacji dokonanej przez niektórych autorów skarg. Z faktu, że mężczyzna ma na sobie modny młodzieżowy strój oraz ciemne okulary, nie można snuć wniosków, iż jest on przedstawicielem świata przestępczego - taka interpretacja jest z oczywistych względów absurdalna” - ocenił producent Egoo.

Komisja Etyki Reklamy nie przychyliła się jednak do tych wyjaśnień, orzekając, że billboard naruszył normy kodeksu branżowego. „Umieszczenie w przestrzeni publicznej zdjęcia ubranego mężczyzny protekcjonalnie obejmującego nagą kobietę (dłoń na pośladku) powiela obraz relacji męsko-damskich jako ‘pana i niewolnicy’ czy ‘samca i jego kociaka’. Obrazy te - pozbawione dodatkowego uzasadnienia bądź wyjaśnienia - mają charakter dyskryminujący kobiety: kobieta jest tutaj sprowadzona jedynie do roli erotycznego gadżetu, zabawki w rękach mężczyzny” - uzasadniła Komisja, dodając, że reklama narusza też dobre obyczaje, mogąc mieć niekorzystny wpływ na dzieci i młodzież. Przy czym Komisja zaznaczyła, że gdyby przekaz był eksponowany w innym kanale komunikacji niż dostępny dla wszystkich outdoor, oraz w innym kontekście (dorośli bawiący się rolami bądź żartujący ze schematów ról w związkach damsko-męskich na łamach np. magazynów dla panów), mógłby zostać uznany za zgodny z Kodeksem Etyki Reklamy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"