KER: reklama Devil Energy Drink z wizerunkiem chłopca narusza dobre obyczaje i może wprowadzać dzieci w błąd

Reklama internetowa napoju energetycznego Devil Energy Drink (produkowanego przez firmę Waterius), w której pokazano chłopca z rozchylonymi ustami i umieszczono hasło „Roman już wie, co niedługo będzie miał w ustach” jest nieobyczajna, nierzetelna oraz może wprowadzać dzieci i młodzież w błąd wykorzystując ich brak doświadczenia i ufność - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
KER: reklama Devil Energy Drink z wizerunkiem chłopca narusza dobre obyczaje i może wprowadzać dzieci w błąd

KER rozpatrywała 79 skarg na jedną z tegorocznych reklam napoju energetycznego Devil Energy Drink. Umieszczona pod koniec stycznia br. na Facebooku grafika przedstawiała nagiego chłopca stojącego bokiem z szeroko otwartymi ustami i wzrokiem skierowanym ku górze. W tle umieszczono logo Devil Energy Drink, a poniżej puszkę tego napoju i hasło „Roman już wie, co niedługo będzie miał w ustach”.

Zaraz po jej opublikowaniu pod postem pojawiło się wiele krytycznych komentarzy, internauci oceniali grafikę jako niesmaczną, a nawet kojarzącą się z pedofilią. Po kilku godzinach wpis zniknął. Na fanpage’u nie wyjaśniono tego w żaden sposób, więc prawdopodobnie grafikę usunięto, ponieważ wielu użytkowników zgłosiło ją administracji Facebooka jako naruszającą regulamin portalu.

W skargach złożonych do KER ich autorzy zwracali uwagę m.in., że reklama „w jednoznaczny sposób sugeruje treści seksualne z wykorzystaniem nieletniego chłopca”, „jest bardzo mocno dwuznaczna i nawiązuje do wykorzystywania seksualnego dzieci”, „Reklama jednoznacznie nawiązuje do treści pedofilskich (zarówno poprzez sam obraz jak i tekst) wykorzystując przy tym realny wizerunek dziecka, które jest tu ukazane w niemalże pornograficznym ujęciu. Budzi to moje obrzydzenie ale także niepokój przez nie tylko akceptowanie przez firmę problemu pedofilii ale również obracanie tego problemu w żart przy jednoczesnej próbie czerpania z tego korzyści materialnych.”

KER oceniła, że zaskarżona reklama napoju Devil Energy nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, narusza dobre obyczaje i nie dochowano w nim wymaganej w takich przypadkach należytej staranności. Komisja uznała ponadto, że zawiera ona treści, które mogą dzieci i młodzież wprowadzać w błąd poprzez wykorzystywanie ich naturalnej ufności i brak doświadczenia.

To już kolejna negatywna opinia KER

 Obecna decyzja KER nie jest pierwszą, w której Komisja orzekła, że reklama Devil Energy Drink jest nieobyczajna. W grudniu w podobny sposób oceniono reklamę z hasłem „Devil dobrze wchodzi w...” - KER uznała wówczas, że przekaz ten utrwala negatywne stereotypy.

W lutym ub.r. z kolei Komisja orzekła, że reklama tego energetyka z hasłem „Ona już wie co za chwilę będzie miała w ustach” dyskryminuje kobiety.

Producent napoju został za tę reklamy pozwany przez Stowarzyszenie Twoja Sprawa.

W sierpniu ub.r. Sąd Okręgowy w Legnicy orzekł, że firma Waterius ma opublikować przeprosiny i zapłacić 60 tys. zł na wskazaną fundację.

Miesiąc po tym firma zaczęła sprzedawać plakaty z hasłem z reklamy, za którą została ukarana – zbierała w ten sposób pieniądze na zasądzoną karę.

W lutym br. Stowarzyszenie Twoja Sprawa poinformowała, że producent Devil Energy Drink uchyla się od zapłaty grzywny i publikacji przeprosin. STS chciało ogłoszenia upadłości firmy.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"