Tabloid „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) w listopadzie br. w samych kioskach i salonikach prasowych sprzedawał 343 022 egz., czyli o 5,85 proc. mniej niż rok wcześniej. W tym kanale dystrybucji rozchodziło się niemal 99 proc. sprzedawanego nakładu tego dziennika - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Na drugim miejscu uplasował się „Super Express” ze średnim wynikiem na poziomie 159 319 egz., notując spadek o 7,59 proc. Dopiero trzecie miejsce zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora), której sprzedaż w kioskach wyniosła 153 365 egz. (spadek o 14,07 proc.). Kolejność tych tytułów w tym zestawieniu była niż w rankingu sprzedaży ogółem - tam „Wyborcza” notowała w listopadzie o 68 tys. egz. lepszy wynik od „Super Expressu”.
Tabloid Muratora utrzymuje wyższą średnią sprzedaż w kioskach od dziennika Agory od lipca ub.r., a po raz pierwszy w tym kanale dystrybucji „SE” wyprzedził „GW” w marcu ub.r.

- Prasa w formie drukowanej staje się ważnym nośnikiem dla pokolenia dzisiejszych 40-latków. Jest to szczególnie widoczne w przypadku dzienników, czyli prasy newsowej. Kiedy porównamy liczbę użytkowników portalu gazeta.pl i Se.pl zauważymy, że dzieli je przepaść (8,2 mln vs 3,6 mln). Także całkowita sprzedaż wydań drukowanych „Gazety Wyborczej” wciąż przewyższa sprzedaż „Super Expressu”. Co to oznacza? Przede wszystkim - te dwa tytuły trafiają do zupełnie innych czytelników, odpowiadają na różne potrzeby. Sprzedaż kioskowa opiera się głównie na osobach, które nie mają bezpłatnego dostępu do prasy w pracy, dla których „aktualny” wciąż oznacza „z wczorajszego wieczora” a nie „sprzed godziny” - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Lucyna Koba, dyrektor strategiczna PanMedia Western.
Czwarta lokata w zestawieniu należał do „Przeglądu Sportowego” (Ringier Axel Springer Polska), którego sprzedaż egzemplarzowa wydań drukowanych w listopadzie ub.r. wyniosła 36 782 egz. (spadek o 13,12 proc.).

Ciekawie jest też w dalszej części rankingu. Piąte miejsce zajęła „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Jej sprzedaż w kioskach w listopadzie wynosiła 30 579 egz. (spadek o 1,97 proc.) i stanowiła aż 98 proc. sprzedaży ogółem tego tytułu. Kierowana przez Tomasza Sakiewicza i ukazująca się dopiero od września 2011 roku gazeta miała w tej kategorii aż dwa razy wyższy wynik niż tacy giganci jak „Rzeczpospolita” czy „Dziennika Gazeta Prawna”.
W listopadzie ub.r. w kioskach „Rzeczpospolita” sprzedawała bowiem 15 413 egz., zaś „Dziennik Gazeta Prawna” - 15 041 egz., co stanowiło odpowiednio 21 proc. i 27 proc. sprzedaży ogółem tych tytułów. Oba dzienniki są jednak głównie rozpowszechniane w prenumeracie dla osób firm i urzędów, a także osób prywatnych. Warto jednak zaznaczyć, że o ile w ciągu roku sprzedaż kioskowa „DGP” spadła o 20,5 proc., to „Rz” straciła aż 44,6 proc. - rok wcześniej w tym kanale dystrybucji sprzedawała 27 833 egz.

Listopad ub.r. był jednak miesiącem zamieszania wokół „Rz” po opublikowaniu tekstu Cezarego Gmyza „Trotyl we wraku tupolewa”. Wydawca uznał go za nierzetelny, z dziennika zwolniono samego Gmyza i część kierownictwa redakcji (więcej na ten temat). Następnie wicenaczelnym został związany wcześniej z „Wyborczą” Bartosz Węglarczyk (dowiedz się więcej). Pod koniec miesiąc odwołano też naczelnego tygodnika „Uważam Rze” Pawła Lisickiego. Mogło to mieć spory wpływ na spadek czytelnictwa w grupie osób o poglądach prawicowych.
Ostatnie dwa miejsca zajęły biznesowe dzienniki. „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska) w kioskach w listopadzie ub.r. sprzedawał 2 083 egz., a „Parkiet” (Presspublica) - 1 697 egz.











