Kobiety niezadowolone ze stereotypowego przedstawiania ich w reklamach. Inaczej sądzą marketerzy

Aż 91 proc. twórców reklam ocenia, że w swoich kreacjach przedstawiają kobiety jako wzory do naśladowania - w pozytywnym świetle. Innego zdania są konsumenci - pokazuje analiza firmy Kantar.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Kobiety niezadowolone ze stereotypowego przedstawiania ich w reklamach. Inaczej sądzą marketerzy
fot. Shutterstock.com

Kantar postanowił sprawdzić, jak wygląda rola płci w reklamach. W tym celu przeanalizowano 30 tys. tekstów reklam oraz przepytano 450 marketerów na całym świecie. Dodatkowo zapytano o postawy wobec reklam 40 tys. konsumentów z całego świata oraz poddano analizie wartość ponad 9 tys. globalnych marek

W efekcie powstał raport AdReaction, którego konkluzją jest, że branża reklamowa w oczach konsumentów wciąż ma problem z właściwym portretowaniem kobiet w komunikatach marketingowych. To niekorzystnie wpływa na skuteczność poszczególnych reklam i kampanii.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-kobiecy-dopiero-trend-czy-juz-standard ##

Kobieta w reklamie częściej opiekunką niż autorytetem

Badanie Kantara wykazuje, że wizerunki płci w reklamie nadal są stereotypowe. Większość przekazów ukazuje kobiety jako „miłe” lub „opiekuńcze”, a tylko 6 proc. pokazuje autorytet płci żeńskiej. W reklamach, w których występują kobiety i mężczyźni, ci drudzy są o 38 proc. częściej pokazywani na ważniejszym miejscu niż panie.

Tymczasem, konsumenci lepiej oceniają te reklamy, które portretują żeńskie postaci jako autorytety. Generują one większą ekspresję u widzów (mierzoną za pomocą kodowania mimiki twarzy), częściowo ze względu na to, że role te są dla nich pozytywnym zaskoczeniem. Autorytety kobiece sprawiają również, że reklamy stają się bardziej wiarygodne i przekonujące – są to cechy, o których wiadomo, że skutkują krótkoterminowym wzrostem sprzedaży.

Jak czytamy we wnioskach z raportu Kantara, tworzenie kreacji reklamowych bazujących na postaciach reprezentujących konkretną płeć jest mniej potrzebne, niż dotychczas zakładano. Nie da się wskazać ogólnej różnicy w reakcji na reklamy w podziale na płeć.  

- Z naszych ustaleń jasno wynika, że agencje kreatywne i medialne oraz ich klienci muszą przeprowadzić pewną introspekcję. Nieudana próba nawiązania sensownego kontaktu z kobiecą publicznością oznacza, że marki są słabsze niż mogłyby być i nie osiągają swojej pełnej wartości - ocenia Rosie Hawkins, chief offer and innovation officer w Kantar Insights Division - Rozczarowuje fakt, że postaci kobiece są na ogół mniej nośne, ale cieszy to, że reklamy z udziałem bardziej autorytatywnych kobiet odnoszą większe sukcesy. Niektóre bardziej progresywne marki w większym stopniu mogą sobie pozwolić na podważanie stereotypów związanych z płcią, natomiast wszystkie marki muszą również brać pod uwagę lokalny kontekst społeczno-kulturowy - dodaje ekspertka.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/odwazne-ambitne-wolne-kobiety-w-reklamie-born2betrue ##

Jakie reklamy lubią kobiety

Kantar zapytał kobiety, jakie formaty reklamowe przyciągają ich uwagę. Okazuje się, że konsumentki zdecydowanie bardziej wolą krótsze filmiki wideo w internecie. Nie lubią ponadto formatów reklam, których nie da się pominąć (non-skippable), które budują poczucie „utraty kontroli nad sytuacją”. Poza płatną reklamą na kobiety częściej oddziałują działania w punktach sprzedaży i przekaz osobisty.

Badanie ma charakter przekrojowy, a wyniki pochodzą z kilku źródeł Kantara i badań prowadzonych na przestrzeni ostatnich kilku lat. Są to:•    dane z ponad 20 000 testów reklam video przeprowadzonych za pomocą narzędzia Link•    badania Brand Equity dla ponad 9 500 marek prowadzonych w 43 krajach,•    500 pomiarów Cross Mediowych i ponad 5 000 testów efektywności kampanii digital prowadzonych globalnie,•    badanie globalne wśród konsumentów reklam I ich relacji wobec przekazów reklamowych – ponad 18 000 mężczyzn i 18000 kobiet,•    AdReaction 2018: badanie globalne na próbie 14 500 respondentów w 45 krajach,•    AdReaction 2019: badanie globalne na próbie 23000 respondentów w 39 krajach,•    badanie Connected Life –70 000 badanych w 56 krajach,•    globalne badanie Getting Media Right 2018 i 2019 – prowadzone wśród ponad 450 marketerów.

jd
Autor artykułu:
jd
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele