Kolorowe słody ze Strzegomia hitem eksportowym

O 47% wzrósł w 2014 roku eksport słodów ze Strzegomia. Spółka Danish Malting Group Polska, do której należą dwie słodownie, w Strzegomiu i w Sierpcu, wyprodukowała w ubiegłym roku prawie 95 tys. ton słodów jasnych i kolorowych na potrzeby przemysłu piwowarskiego i branży piekarsko-cukierniczej.  To o  6% więcej niż rok wcześniej. Rekordowe były też zbiory jęczmienia browarnego - do magazynów DMGP trafiło w 2014 roku ponad 92,7 tys. ton ziarna czyli o 35% więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem. 100% zakupionego jęczmienia pochodziło od polskich rolników.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Po trudnym roku 2013, w którym długa zima i sucha wiosna nie sprzyjały uprawom jęczmienia browarnego a spadek cen zbóż konsumpcyjnych zarówno u nas, jak w całej Europie ograniczył podaż surowca na rynku, wyniki producenta słodów za 2014 roku są więcej niż zadowalające.

Łączna sprzedaż naszych słodów wzrosła w 2014 roku o 6% tj. o ok. 5 tys. ton - mówi Marcin Siemion, Prezes Zarządu DMG Polska. – Odnotowaliśmy co prawda spadek wolumenu sprzedaży na rynek krajowy o 8,5 %, natomiast znacząco wzrosła nasza sprzedaż zagraniczna w porównaniu do 2013 roku - wyeksportowaliśmy 26,5 tys. ton słodów czyli prawie 1/3 naszej łącznej produkcji. 

Hitem eksportowym spółki są od kilku lat słody kolorowe ze słodowni w Strzegomiu na Dolnym Śląsku. W 2014 roku prawie 70% produkcji trafiło zagranicę a przychody ze sprzedaży wzrosły o 28% w porównaniu do 2013 roku. Główny kierunek to kraje starej Unii, takie jak Wlk. Brytania, Niemcy czy Francja. Wśród nowych odbiorców europejskich w 2014 roku pojawiły się Norwegia, Szwajcaria, Islandia i Irlandia. Z roku na rok coraz więcej słodów kolorowych zamawiają także klienci z krajów azjatyckich: Kambodży, Malezji i Sri Lanki, a także browary z Dominikany. Słodownia Strzegom produkuje też słody ekologiczne, których eksport w ubiegłym roku zwiększył się aż pięciokrotnie. W większości trafiły do browarów w Danii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. 

 – Sukcesy na rynkach zagranicznych to oczywisty powód do satysfakcji, tym bardziej, że nie działamy tam w próżni – przekonuje Marcin Siemion. – Wzrost sprzedaży w jakimkolwiek kraju to przecież efekt walki konkurencyjnej z producentami i sprzedawcami obecnymi na tych rynkach czasem od długiego czasu. Nasza strategia nie polega na mnożeniu kierunków eksportu i liczby odbiorców. Przeciwnie, kiedy uda nam się gdzieś osiągnąć pierwsze sukcesy, staramy się tam umacniać, rozwijać kontakty, a tym samym zwiększać zamówienia – dodaje.

W 2014 roku DMGP wzmocniła też swoją pozycję na rynku detalicznym. Nastąpiło przyspieszenie jeśli chodzi o sprzedaż skierowaną głównie do domowych piwowarów oraz mikrobrowarów za pośrednictwem firmowego sklepu internetowego. Do 600 wzrosła liczba klientów indywidualnych a obroty zwiększyły się o 57% w porównaniu z 2013 rokiem. Największym zainteresowaniem w minionym roku cieszył się słód pilzneński, a zaraz po nim słód pale ale i pszeniczny.

Mimo znaczącego wzrostu produkcji i eksportu łączne przychody netto Grupy DMGP w 2014 r. wzrosły nieznacznie, bo o 1%, i wyniosły ponad 245 mln zł. Obie spółki odnotowały za to większy o 48% w stosunku do poprzedniego roku zysk netto  -  8,6 mln zł.

Ponad 7,5 mln zł Grupa DMGP przeznaczyła w 2014 roku na inwestycje. Większość środków trafiła do słodowni w Strzegomiu. Pamiętający XIX w. zakład zyskał nowe, spełniające najwyższe standardy ekologiczne urządzenie do prażenia ziarna, zwiększające produkcję o 3,5 tys. ton rocznie - łącznie do ok. 20 tys. ton. Instalacja wyposażona jest w system odzysku ciepła zmniejszający zużycie gazu.

W ubiegłym roku DMGP zawarła 346 kontraktów z producentami jęczmienia browarnego.  Na sezon 2015/2016 ilość zakontraktowanego surowca to ponad 115 tys. ton, najwięcej w historii firmy. Liczba dostawców wzrosła do 415. Większość jęczmienia będzie pochodziła z południowo-zachodniej Polski -  91 tys. ton – a prawie ¼ z południowego wschodu. Łącznie obsiano jęczmieniem około 21 tys. ha pól czyli o 25% więcej niż w sezonie 2013/2014.

W 2015 roku Grupa DMGP planuje dalszą ekspansję eksportową na rynki azjatyckie, gdzie coraz większą popularnością cieszy się polski słód pilzneński. Firma będzie też umacniać swoją pozycję na rynkach Europy Zachodniej - tamtejsi odbiorcy cenią sobie szczególnie słody kolorowe ze Słodowni Strzegom.

 – Trudno nam w tej chwili oszacować przychody, jakie osiągniemy w 2015 roku, ponieważ są one w dużej mierze uzależnione od zbiorów i cen jęczmienia. Jęczmień stanowi 70% naszych kosztów. Przewidujemy, że ceny surowca pozostaną na podobnym lub niewiele niższym poziomie niż w 2014 roku, więc poprawa wyników może być związana przede wszystkim ze wzrostem wolumenu zakupów jęczmienia , a tym samym sprzedaży naszych produktów – ocenia Marcin Siemion.

 Warto zaznaczyć, że wzrost kontraktacji to najlepszy pozytywny sprawdzian dla budowanej od lat, konsekwentnej polityki Grupy DMGP ukierunkowanej na tworzenie własnego zaplecza surowcowego, opartego o sprawdzonych krajowych dostawców jęczmienia browarnego.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu