Koncern Nestlé Polska pozwany za greenwashing. Chodzi o znaną markę wody

Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi 17 września złożyła pozew przeciwko firmie Nestlé Polska za wprowadzające w błąd praktyki marketingowe. Sprawa dotyczy haseł promujących wodę Nałęczowianka.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Koncern Nestlé Polska pozwany za greenwashing. Chodzi o znaną markę wody
reklamy Nałęczowianki

Na plastikowych butelkach i zgrzewkach Nałęczowianki można znaleźć hasła takie jak: "Jestem w 100% z plastiku PET z recyklingu* (*nie dotyczy zakrętki i etykiety)", "Jestem wykonana z innej butelki" czy "Nadaję się do recyklingu".

Zdaniem ClientEarth tego rodzaju hasła tworzą wrażenie, że jednorazowy plastik nie jest zagrożeniem dla środowiska.

"Tymczasem plastik jest jednym z największych zagrożeń dla ludzi i przyrody. Według UNEP co roku na świecie powstaje 460 mln ton plastiku, z czego około dwie trzecie to produkty jednorazowego użytku. Większość z nich bardzo szybko staje się odpadem" - wskazuje w komunikacie organizacja.

Czego domaga się ClientEarth?

Fundacja ClientEarth domaga się, aby koncern Nestlé Polska zaprzestał stosowania haseł i oznaczeń sugerujących, że jednorazowe plastikowe butelki wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego. Fundacja podkreśla, że takie praktyki to greenwashing.

Przed złożeniem pozwu ClientEarth i Nestlé prowadziły negocjacje, jednak nie zakończyły się one porozumieniem. Stąd, 17 września 2025 r. pozew przeciwko Nestlé Polska trafił do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Walka z greenwashingiem to krok w kierunku ograniczania nadprodukcji plastiku i zwiększania odpowiedzialności korporacyjnej. Jeśli wielkie koncerny zniekształcają rzeczywistość za pomocą zabiegów marketingowych, naszym zadaniem jest to prostować. Takie działania nie tylko wprowadzają w błąd, ale są także niezgodne z prawem

mówi Kamila Drzewicka, starsza prawniczka w Fundacji ClientEarth

ClientEarth: Odbiorca musi rozumieć komunikat

Drzewicka wskazuje, że w ocenie prawa konsumenckiego kluczowe jest to, jak przekaz zrozumiał odbiorca. To na tej podstawie Fundacja ClientEarth zdecydowała się wnieść sprawę do sądu. A tego, że tzw. zielone oznaczenia mogą wprowadzać konsumentów w błąd dowodzą badania firmy Ipsos z listopada 2024 r. Wynika z nich, że:

· 76 proc. badanych uważa plastikowe opakowania za szkodliwe dla środowiska. Jeśli jednak na tych opakowaniach znajdują się "zielone" oznaczenia aż 65 proc. konsumentów postrzega je jako przyjazne dla środowiska.

· 72 proc. badanych przyznaje, że chętniej kupuje towary z zielonymi oznaczeniami.

ClientEarth podkreśla, że w przypadku Nałęczowianki hasła, że butelki są w pełni recyklingowane i pochodzą z recyklingu, tworzą fałszywe wrażenie o zamkniętym obiegu plastiku, a co za tym idzie, że są nieszkodliwe dla środowiska.

– Sortowanie odpadów i recykling są istotnymi elementami walki z kryzysem plastikowym, ale nie możemy udawać, że to wystarczy. Plastik nie jest materiałem, który można przetwarzać w nieskończoność, przez co szybko trafia na wysypiska lub do spalenia, a nadprodukcja opakowań jednorazowych przerasta systemy recyklingowe na całym świecie. Prawdziwym rozwiązaniem jest ograniczenie produkcji i wykorzystania plastiku oraz pilne wdrażanie rozwiązań opartych na wielokrotnym użytku – podkreśla Kamila Drzewicka.

Nestlé Polska nie zgadza się z zarzutami ClientEarth

W czwartek popołudniu, już po publikacji tego tekstu, otrzymaliśmy stanowisko Nestlé Polska. Publikujemy je w całości poniżej.

Nestlé Polska stanowczo nie zgadza się z zarzutami postawionymi przez Fundację ClientEarth i zamierza bronić swojego stanowiska w postępowaniu sądowym. Nestlé Polska stosuje ścisłe wewnętrzne wytyczne celem zapewnienia zgodności komunikacji z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i europejskiego.

Recykling nie jest jedynym elementem strategii opakowaniowej Nestlé. Od 2018 roku firma ograniczyła zużycie pierwotnych tworzyw sztucznych o 21,3%.

System kaucyjny dla butelek, który zacznie obowiązywać w Polsce już od października br., ma na celu znaczące podniesienie poziomu zbiórki opakowań oraz recyklingu. Doświadczenie z innych krajów pokazuje, że poziom ten może sięgać nawet ponad 90%.

Firma Nestlé Polska pozostaje otwarta na merytoryczny dialog z organizacjami społecznymi, mający na celu wypracowanie najlepszych praktyk w zakresie komunikacji środowiskowej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online