Znika wielotysięczna grupa wspierająca Radio 357. Przez zmiany w stacji

Licząca 17 tys. osób społeczność słuchaczy Radia 357, skupiona wokół wspierającej radiowców od samego początku grupy na Facebooku, właśnie zakończyła działalność. To protest przeciwko kierunkowi, w jakim zmierza rozgłośnia, a także przeciw jej niesatysfakcjonującej komunikacji - twierdzą administratorzy. Grupa nigdy nie była formalnie związana z Radiem 357.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:
Znika wielotysięczna grupa wspierająca Radio 357. Przez zmiany w stacji

Radio 357 zaczęło się formować w październiku 2020 roku, tworzyli je od początku dziennikarze, którzy odeszli z Trójki. W listopadzie 2020 prezesem spółki został Paweł Sołtys, który wraz z Marcinem Łukawskim, Piotrem Stelmachem i Tomaszem Michniewiczem (ten ostatni nie pracuje już w rozgłośni) był także udziałowcem spółki.

Od samego początku radio wspierane było przez społeczność słuchaczy, skupionych w nieformalnej facebookowej grupie, która z czasem przyjęła nazwę „Radio 357 – niezależna grupa słuchaczy”. To w tej grupie prezentowane były pierwsze pomysły na studio czy ramówkę nie nadającej jeszcze rozgłośni i spośród niej rekrutuje się także wielu patronów. - Słuchacze z tej grupy w zasadzie animowali społeczność przy powstaniu radia, gdy nie mieliśmy jeszcze własnych kanałów. Byli też dla nas kluczowym zasobem przy początku finansowania - mówi nam jeden z dziennikarzy Radia 357. Obecnie grupa liczy 17,1 tys. członków i nie jest tożsama z oficjalną grupą patronów, licząca ponad 24 tys. osób. 

Grupa w likwidacji. “Brak satysfakcjonującej komunikacji”

W miniony weekend administratorzy grupy wspierającej R357 ogłosili, że ją likwidują w proteście przeciwko kierunkowi, w którym idzie radio, a także wobec braku satysfakcjonującej komunikacji ze strony rozgłośni. Admini podkreślają, że „w trudnych chwilach byli z dziennikarzami radiowej Trójki czy to pod budynkiem na Myśliwieckiej czy w przestrzeni wirtualnej, odkłamując manipulacje, które na ich temat pojawiały się w internecie”. - Byliśmy wtedy w stałym kontakcie z dziennikarzami, zachowując pełną lojalność w słusznej sprawie.

Potem jednak – jak wynika z wpisu – coś zaczęło zgrzytać. „Wskutek różnych decyzji programowych i personalnych, zmienił się sposób komunikacji z partnerami i słuchaczami, ale przede wszystkim stopniowo zmieniała się zawartość anteny, przede wszystkim od strony muzycznej, choć w znaczący sposób ucierpiała także publicystyka”. Przykład zmian: „Plac na Rozdrożu”, emitowany z początku cztery razy w tygodniu, teraz (w obowiązującej jesiennej ramówce) jest nadawany raz na dwa tygodnie. „Zmiany dotyczące programu nie szły w kierunku zachowania ciągłości z Programem Trzecim Polskiego Radia, do którego odwołania na etapie startu zbiórki na Partonite były bardzo wyraźne” – czytamy we wpisie kończącym funkcjonowanie grupy. 

grafika

“Kółko zawiedzionych marud”?

Osoby administrujące grupą podkreślają, że „coraz mniej” jest im po drodze „z radiem, które stawia teraz na inny target, niż zapowiadano”. - Spośród naszej szóstki, tylko jedna osoba słucha radia w miarę regularnie. Pozostali - sporadycznie lub wcale - czytamy. To wszystko razem sprawia, że formuła niezależnej grupy została wyczerpana.

Komentujący podzielili się: jedni uważają, że administratorzy mają rację, a Radio 357 rzeczywiście oddaliło się od założeń przedstawianych jesienią 2020 roku, inni - że „grupa stała się kółkiem zawiedzionych marud”. Poprosiliśmy o komentarz do sprawy przedstawicieli Radia 357, ale nie uzyskaliśmy go.

Nadające od stycznia 2021 r. internetowe Radio 357 poinformowało niedawno, że w pierwszym półroczu 2023 r. zanotowało ponad 6,8 mln zł przychodów wobec zakładanych 6,3 mln. Wpływy z tytułu wpłat od patronów wyniosły 5,3 mln zł., zaś z tytułu zakupów osiągnięto 272 337 zł, a z różnego rodzaju współpracy - 1 206 488 zł.

Według wyników fali badania Krajowego Instytutu Mediów, zrealizowanej od grudnia 2022 r. do mają 2023 r. Radio 357 miało 0,9 proc. zasięgu i 276,7 tys. codziennych słuchaczy. W nowej edycji badania liczbę Polaków słuchających radia w internecie oszacowano na 2,31 mln. Udział Radia 357 w rynku słuchalności radia przez internet podskoczył z 13,8 do 14,1 proc. Średni dobowy czas słuchania rozgłośni wzrósł ze 196 do 208 minut. 

Jacek Kowalski
Autor artykułu:
Jacek Kowalski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu