Korygowanie ksiąg, czyli zwroty i reklamacje

Każda firma sprzedająca swoje usługi lub produkty zetknęła się z problemem zwrotów, czy reklamacji. Każde takie zdarzenie musi zostać odnotowane w księgach rachunkowych. Tylko jak zrobić to prawidłowo?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Zwrot

Możliwość zwrotu zakupionego towaru nie jest oczywistym prawem każdego klienta. Sklepy stacjonarne same mogą ustalać zasady zwrotów i mogą zastrzec sobie odmowę przyjęcia oddawanego towaru. W praktyce, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów zostawiają im jakąś furtkę.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku sklepów internetowych. Tam kupującemu przysługuje prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny, do 10 dni od daty zakupu.

W przypadku, gdy klient chce oddać towar i sprzedawca się na to zgadza, lub jest zobowiązany przyjąć zwrot, musi on wystawić fakturę korygującą. W księgach rachunkowych powinny pojawić się takie same pozycje jak na dokumencie sprzedaży (paragonie lub fakturze) tylko z pozycją minus. Podobnie należy postąpić z ewidencją towaru.

To jednak nie koniec. Aby zwrot naliczonego od sprzedaży podatku został uznany, sprzedawca musi mieć potwierdzenie przekazania nabywcy faktury korygującej. Potwierdzenie to obowiązuje w okresie rozliczeniowym, w którym zostało uzyskane od nabywcy.

Reklamacja

Reklamacja jest szerszym i bardziej zróżnicowanym pojęciem niż zwrot towaru. W ramach reklamacji mieszczą się naprawy uszkodzonego towaru czy wadliwej usługi wykonywane na koszt sprzedawcy, zwrot części zapłaconej kwoty, czy wymiana towaru na inny, niekoniecznie taki sam jak zakupiony pierwotnie. Każdy z tych przypadków wymaga innego potraktowania w księgach rachunkowych.

W przypadku wymiany towaru sprzedający musi skorygować swoją ewidencję towarów, a także koszty własne sprzedanych towarów. Obrót i należny podatek jest korygowany o różnicę wartości zwracanego towaru i nowego produktu wydawanego nabywcy.

Jeśli sprzedający podejmuje się naprawy wadliwego towaru, koszt tej operacji spada na niego, zwiększając koszty związane ze sprzedażą tego towaru. Naprawiany przedmiot powinien też być ujęty w stosownej rubryce ewidencji towarów.

Jeśli sprzedawca decyduje się na udzielenie rabatu, czy zwrot części zapłaconej kwoty dokonuje stosownych korekt w księgach rachunkowych, wystawiając oczywiście fakturę korygującą, której otrzymanie potwierdza nabywca.

Wszystkie powyższe przykłady zostały omówione na przykładzie sprzedaży towarów, ale takie same zasady obowiązują także w przypadku usług.

Nabywca też ma obowiązki.

Choć większość korekt dokumentacji leży po stronie sprzedawcy reklamowanego towaru czy usługi, nabywca też musi pamiętać o kilku rzeczach. W przypadku zwrotów i reklamacji, nabywca powinien potwierdzić otrzymanie faktury korygującej. Tego obowiązku nie nakłada na niego prawo, ale sprzedający na pewno postawią otrzymanie takiego potwierdzenia za warunek uznania reklamacji czy zwrotu.

- Jeśli nabywcą jest firma, obowiązek dokonania odpowiednich korekt leży także po ich stronie. Towar zwrócony do sprzedającego powinien więc zostać skorygowany w ewidencji, a zwrócone kwoty wyksięgowane z kosztów. Każda faktura korygująca musi zostać zaksięgowana, ponieważ ma to wpływ zarówno na wynik firmy jak i na jej rozrachunki z kontrahentami.

- dodaje Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Warto dodać, że w świetle obowiązujących aktualnie przepisów podstawą do reklamacji lub zwrotu nie musi być paragon lub faktura. Może to być inny dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży – np. karta gwarancyjna produktu, dowód zapłaty (rachunek, potwierdzenie przelewu czy transakcji kartą płatniczą), specyfikacja do paragonu czy wydruk z pamięci kasy fiskalnej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"