Kryzysy wizerunkowe 2025 nadejdą z sieci

Na czele listy spodziewanych zagrożeń na 2025 rok znalazły się problemy płynące z internetu, w tym zwłaszcza fake news i fale negatywnych komentarzy, a także ryzyko wywołane przez wpływ polityki na funkcjonowanie organizacji - wynika z cyklicznego badania agencji Alert Media Communications “Kryzysometr”.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Kryzysy wizerunkowe 2025 nadejdą z sieci

Najnowszy odczyt wskaźnika „Kryzysometr”, opracowywanego corocznie przez agencję Alert Media Communications, wyniósł 56proc., co oznacza symboliczny wzrost o jeden punkt procentowy w stosunku do ubiegłorocznego badania. 

Internet to spodziewane główne źródło kryzysów wizerunkowych w 2025 roku. Ponad połowa ankietowanych (55proc.) umieściła zagrożenia płynące z sieci na czele listy komunikacyjnych strachów, co oznacza wzrost o 11 punktów procentowych (p.p.) w stosunku do ubiegłego roku i aż o 23 p.p. w porównaniu do wyników sprzed dwóch lat. Respondenci Kryzysometru pytani o szczegóły ryzyka sieciowego wskazują przede wszystkim na fake newsy, fale negatywnych komentarzy, zorganizowane akcje hejtu i dezinformacji, a także ataki hakerów oraz wycieki danych. Co ciekawe, problemów pochodzących z sieci silniej obawiają się przedstawiciele instytucji publicznych (2 na 3 ankietowanych) niż biznesu (co drugi badany).

grafika

Firmy i instytucje obawiają się niestabilności politycznej i międzynarodowej

Na podium potencjalnych źródeł kryzysu znalazły się również: znaczący i negatywny wpływ polityki na funkcjonowanie organizacji (np. kwestie światopoglądowe, niekorzystne regulacje, ataki polityków), wskazywany przez 33proc. respondentów (to wzrost o 5 p.p w stosunku rok do roku), a także tzw. czarne łabędzie, czyli potencjalne duże kryzysy o skali międzynarodowej, których dokładne źródło jest niemożliwy do przewidzenia na tym etapie (27proc. wskazań i wzrost o 2 p.p. w stosunku rok do roku).

- Tegoroczne podium Kryzysometru potwierdza tezę, że najbardziej boimy się rzeczy nieznanych. To właśnie brak możliwości przewidywania jest wspólnym mianownikiem potencjalnych źródeł kryzysu z trzech pierwszych pozycji naszego zestawienia. Proporcjonalnie do tego jak szybko dokonuje się zmiana technologiczna, rosną obawy przed zagrożeniami płynącymi z sieci, niekwestionowanego lidera tegorocznego zestawienia. Niejasności niesie za sobą też polityka – bo przed nami i prezydencka kampania wyborcza i możliwe nowe tarcia w coraz mocniej trzeszczącej koalicji. A obrazu obaw przed niepewnością dopełniają czarne łabędzie, które w tym roku wskoczyły, czy raczej nieoczekiwanie wleciały na podium kryzysowych zagrożeń – komentuje Krzysztof Tomczyński, partner zarządzający w Alert Media Communications, agencji PR specjalizującej się w komunikacji kryzysowej i strategicznym PR.

Na dalszych miejscach listy kryzysowych obaw znalazły się takie potencjalne zagrożenia, jak: konflikty pracownicze (w tym spory ze związkami zawodowymi) – 23proc. wskazań, kontrowersje wynikające z działań marketingowych lub współprac z celebrytami (18proc. głosów) oraz problemy wywołane przez zmiany klimatyczne, np. powodzie, susze, wichury (17proc. głosów).

grafika

Nieciekawie, ale stabilnie – czyli wskaźnik Kryzysometru niemal bez zmian

Wskaźnik Kryzysometru – tworzony przez ankietowanych ekspertów komunikacji na podstawie oceny prawdopodobieństwa ryzyka wybuchu kryzysu na skali od 1 do 100 – w tym roku wyniósł 56proc. Utrzymując się już trzeci rok z rzędu na bardzo podobnym poziomie (55proc. w 2023 roku, 57proc. w 2022 r.). Oznacza to, że poziom obaw choć jest wysoki, to jest równocześnie stały. Co ciekawe jest on zdecydowanie wyższy w instytucjach publicznych, gdzie wynosi 70proc., niż w biznesie, w którym wynik wyniósł 49%. Znajduje to również odzwierciedlenie w realnych kryzysach raportowanych przez organizacje. W 2023 roku kryzysy wybuchły w ponad połowie (54proc.) badanych instytucji publicznych, podczas gdy wśród firm dotknęły one zaledwie co piątą (22proc.).

- Te liczby pokazują dwa bardzo ciekawe trendy. Po pierwsze kryzysów jest zdecydowanie więcej w administracji publicznej niż w biznesie, co w naszej opinii wynika i z większej ekspozycji medialnej tego sektora, a równocześnie z mniejszego przygotowania do zarządzania kryzysowego, przekładającego się na opóźnione i mniej efektywne gaszenie wizerunkowych pożarów. Po drugie poziom obaw, czyli wskaźnik Kryzysometru, jest wyższy niż poziom realnych kryzysów wybuchających w organizacjach, a to pokazuje, że jednak jest miejsce na optymizm w nadchodzących miesiącach – podsumowała Beata Łaszyn, prezeska Alert Media Communications.

Potwierdzeniem dla optymistycznego podejścia do kryzysów, są również dane dotyczące tak zwanych „Kryzysów nie-wydarzonych”. To termin stworzony przez Alert Media w 2023 roku i oznaczający takie kryzysy, którymi udało się zarządzić w samym ich zarodku, nie dopuszczając do dalszej eskalacji. Oceniając minione 12 miesięcy, aż 7 na 10 ankietowanych twierdzi, że dzięki ich pracy udało się uniknąć kryzysu.

W szerokim panelu eksperckim badania Kryzysometr 24/25, przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications na przełomie listopada i grudnia 2024 r., wzięło udział 105 rzeczników, dyrektorów i managerów PR z wiodących polskich firm, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące