Tekst jest częścią nowego cyklu portalu Wirtualnemedia.pl "Kobiety i sport". Przyglądamy się w nim ekspozycji sportu kobiet w mediach, (nie)widoczności zawodniczek w przestrzeni medialnej oraz wizerunkowi sportsmenek. Partnerem cyklu jest ORLEN.
W 2023 roku nad popularnością sportu kobiet w skali globalnej pochyliła się firma badawcza Nielsen. Przytoczyła ona kilka ciekawych liczb Podała m.in., że oglądalność drafta kobiecej amerykańskiej ligi koszykówki WNBA w latach 2022–2023 wzrosła o 42 proc., a wśród samych kobiet – o 89 proc.
Z kolei aż 41 proc. światowej populacji oczekiwało z ekscytacją na Mistrzostwa Świata w piłce nożnej kobiet, co stanowiło wzrost o 34 proc. względem oczekiwania na analogiczne zawody w 2019 roku.
Trudno w naszym kraju porównać oglądalność wszystkich transmisji sportowych z udziałem kobiet do transmisji z udziałem mężczyzn – takimi danymi porównawczymi nie dysponuje nawet firma Nielsen, badająca oglądalność telewizji w Polsce. Możemy jednak skupić się na poszczególnych imprezach sportowych.

Piłka nożna to królowa sportu w Polsce. Rzesze kibiców – ale też kibicek – śledzą rozgrywki polskich lig, lig zagranicznych, a w końcu reprezentacji Polski grającej w największych zawodach.
W zeszłym roku, jak co cztery lata, Telewizja Polska na głównych antenach transmitowała Mistrzostwa Europy w piłce nożnej z udziałem naszej męskiej reprezentacji.
W tym roku TVP po raz pierwszy pokazywała Mistrzostwa Europy w piłce nożnej z udziałem kobiecej reprezentacji Polski. Było to możliwe, ponieważ nasza żeńska drużyna po raz pierwszy w historii zakwalifikowała się do tej imprezy.
TVP mocno zaangażowała się też w promocję imprezy - przygotowała kampanię "Wszystkie gramy do jednej bramki", będącą opowieścią o determinacji, zmianie i rosnącej sile kobiet w przestrzeni publicznej. Kampania podkreślała też coraz większe zainteresowanie piłką nożną w wydaniu kobiecym czy zwiększenie rozpoznawalności polskich reprezentantek w kraju i na świecie.

– Piłka nożna kobiet cieszy się coraz większym zainteresowaniem kibiców na całym świecie, dlatego jako nadawca publiczny prezentujący sport w najlepszym wydaniu nie mogliśmy być obojętni na ten trend – mówił pod koniec ub.r. dyrektor generalny TVP Tomasz Sygut.
Euro mężczyzn vs Euro kobiet
Jaką popularnością cieszyły się oba turnieje w Polsce? Wyniki oglądalności męskiego Euro 2024 były jak zwykle bardzo wysokie. Najlepiej oglądanym spotkaniem turnieju był pojedynek Polska – Holandia, który w TVP1 i TVP Sport śledziło średnio 9,1 mln widzów. Drugi w rankingu znalazł się mecz Polska – Austria z widownią na poziomie około 8,8 mln osób.
Finał Hiszpania – Anglia przyciągnął z kolei 7,28 mln widzów na tych samych antenach, a trzeci mecz reprezentacji Polski - tym razem z Francją — miał niemal 7 mln oglądających. Cały turniej (28 meczów na TVP1) oglądało średnio 2,6 mln widzów, a mecze w TVP2 gromadziły ok. 1,44 mln widzów, a TVP Sport - 1,28 mln.

Polki rozegrały na tegorocznym turnieju też trzy mecze. Najwięcej widzów przyciągnęło pierwsze spotkanie Polek z Niemkami – mecz w TVP1 i TVP Sport śledziło średnio 1,94 mln widzów. Spotkanie Polska – Szwecja śledziło w TVP1 i TVP Sport średnio 1,63 mln widzów, a Polska – Dania – 1,32 mln.
Pozostałe mecze pokazywano nie na głównych antenach – jak w przypadku męskiego Euro – ale tylko w TVP Sport. Stacja ta ma niższą widownię niż TVP1 czy TVP2, ale z drugiej strony jest dostępna naziemnie w całej Polsce.
Średnia oglądalność wszystkich spotkań kobiecego Euro na antenie TVP w telewizji linearnej wynosiła 310 tys. widzów. W przypadku spotkań bez udziału Polski najwyższe wartości odnotowano dla meczu finałowego – w szczytowym momencie śledziło go 851 tys. osób.
Tak zestawione dane pokazują wyraźną różnicę: mecze z udziałem panów cały czas przyciągnęły kilkukrotnie większą publiczność niż transmisje spotkań z udziałem pań.

Nie można jednak nie zauważyć, że popularność sportu kobiet staje się coraz bardziej zauważalna. Widownia najpopularniejszego spotkania kobiecego Euro wyniosła niemal tyle, ole obecnie osób ogląda "Taniec z Gwiazdami" w Polsacie, czyli najpopularniejszy program rozrywkowy na żywo.
Więcej sportu kobiet to większe zainteresowanie
Szersza obecność w telewizji może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania dyscypliną, co pokazało np. badanie australijskiego futbolu kobiet. W brytyjskiej telewizji zwiększono liczbę transmisji z mistrzostw piłki nożnej z udziałem kobiet.
Wtedy widownia zwiększyła się z kilkunastu milionów widzów w 2015 r. i 2017 r. do około 60 mln osób w 2019 r. i 2022 r. A skok średniej oglądalności wyniósł 1,5 mln do 2,6 mln. Przed telewizorami chętniej zasiadły przede wszystkim dwie grupy: osoby młode oraz kobiety w wieku 35+.

Na polskim rynku różnica między transmisjami męskiej a kobiecej piłki nożnej wciąż jest znacząca, ale nie jest już tak ogromna jak kiedyś. Dla nadawców, widzów i reklamodawców sport kobiecy staje się coraz ważniejszy.
Przeczytaj nasze pozostałe teksty z cyklu "Kobiety i sport"












