Kto to (nie)ogląda. Jak kobiecy sport ma się w telewizji?

Popularność sportu zależy od prestiżu zawodów, dyscypliny sportu, a przede wszystkim udziału rozpoznawalnych gwiazd. Ale też od tego czy to zawody z udziałem sportowców czy sportowczyń. Jedno jest pewne – sport kobiet zyskuje na znaczeniu i coraz mocniej przebija się do mainstreamu. Widać to dobitnie na przykładzie piłki nożnej.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:
Kto to (nie)ogląda. Jak kobiecy sport ma się w telewizji?
Mecze Polek w czasie Euro 2025 były hitami lata

Tekst jest częścią nowego cyklu portalu Wirtualnemedia.pl "Kobiety i sport". Przyglądamy się w nim ekspozycji sportu kobiet w mediach, (nie)widoczności zawodniczek w przestrzeni medialnej oraz wizerunkowi sportsmenek. Partnerem cyklu jest ORLEN.

W 2023 roku nad popularnością sportu kobiet w skali globalnej pochyliła się firma badawcza Nielsen. Przytoczyła ona kilka ciekawych liczb Podała m.in., że oglądalność drafta kobiecej amerykańskiej ligi koszykówki WNBA w latach 2022–2023 wzrosła o 42 proc., a wśród samych kobiet – o 89 proc.

Z kolei aż 41 proc. światowej populacji oczekiwało z ekscytacją na Mistrzostwa Świata w piłce nożnej kobiet, co stanowiło wzrost o 34 proc. względem oczekiwania na analogiczne zawody w 2019 roku.

Trudno w naszym kraju porównać oglądalność wszystkich transmisji sportowych z udziałem kobiet do transmisji z udziałem mężczyzn – takimi danymi porównawczymi nie dysponuje nawet firma Nielsen, badająca oglądalność telewizji w Polsce. Możemy jednak skupić się na poszczególnych imprezach sportowych.

Piłka nożna to królowa sportu w Polsce. Rzesze kibiców – ale też kibicek – śledzą rozgrywki polskich lig, lig zagranicznych, a w końcu reprezentacji Polski grającej w największych zawodach.

W zeszłym roku, jak co cztery lata, Telewizja Polska na głównych antenach transmitowała Mistrzostwa Europy w piłce nożnej z udziałem naszej męskiej reprezentacji.

W tym roku TVP po raz pierwszy pokazywała Mistrzostwa Europy w piłce nożnej z udziałem kobiecej reprezentacji Polski. Było to możliwe, ponieważ nasza żeńska drużyna po raz pierwszy w historii zakwalifikowała się do tej imprezy.

TVP mocno zaangażowała się też w promocję imprezy - przygotowała kampanię "Wszystkie gramy do jednej bramki", będącą opowieścią o determinacji, zmianie i rosnącej sile kobiet w przestrzeni publicznej. Kampania podkreślała też coraz większe zainteresowanie piłką nożną w wydaniu kobiecym czy zwiększenie rozpoznawalności polskich reprezentantek w kraju i na świecie.

– Piłka nożna kobiet cieszy się coraz większym zainteresowaniem kibiców na całym świecie, dlatego jako nadawca publiczny prezentujący sport w najlepszym wydaniu nie mogliśmy być obojętni na ten trend – mówił pod koniec ub.r. dyrektor generalny TVP Tomasz Sygut.

Euro mężczyzn vs Euro kobiet

Jaką popularnością cieszyły się oba turnieje w Polsce? Wyniki oglądalności męskiego Euro 2024 były jak zwykle bardzo wysokie. Najlepiej oglądanym spotkaniem turnieju był pojedynek Polska – Holandia, który w TVP1 i TVP Sport śledziło średnio 9,1 mln widzów. Drugi w rankingu znalazł się mecz Polska – Austria z widownią na poziomie około 8,8 mln osób.

Finał Hiszpania – Anglia przyciągnął z kolei 7,28 mln widzów na tych samych antenach, a trzeci mecz reprezentacji Polski - tym razem z Francją — miał niemal 7 mln oglądających. Cały turniej (28 meczów na TVP1) oglądało średnio 2,6 mln widzów, a mecze w TVP2 gromadziły ok. 1,44 mln widzów, a TVP Sport - 1,28 mln.

Polki rozegrały na tegorocznym turnieju też trzy mecze. Najwięcej widzów przyciągnęło pierwsze spotkanie Polek z Niemkami – mecz w TVP1 i TVP Sport śledziło średnio 1,94 mln widzów. Spotkanie Polska – Szwecja śledziło w TVP1 i TVP Sport średnio 1,63 mln widzów, a Polska – Dania – 1,32 mln.

Pozostałe mecze pokazywano nie na głównych antenach – jak w przypadku męskiego Euro – ale tylko w TVP Sport. Stacja ta ma niższą widownię niż TVP1 czy TVP2, ale z drugiej strony jest dostępna naziemnie w całej Polsce.

Średnia oglądalność wszystkich spotkań kobiecego Euro na antenie TVP w telewizji linearnej wynosiła 310 tys. widzów. W przypadku spotkań bez udziału Polski najwyższe wartości odnotowano dla meczu finałowego – w szczytowym momencie śledziło go 851 tys. osób.

Tak zestawione dane pokazują wyraźną różnicę: mecze z udziałem panów cały czas przyciągnęły kilkukrotnie większą publiczność niż transmisje spotkań z udziałem pań.

Nie można jednak nie zauważyć, że popularność sportu kobiet staje się coraz bardziej zauważalna. Widownia najpopularniejszego spotkania kobiecego Euro wyniosła niemal tyle, ole obecnie osób ogląda "Taniec z Gwiazdami" w Polsacie, czyli najpopularniejszy program rozrywkowy na żywo.

Więcej sportu kobiet to większe zainteresowanie

Szersza obecność w telewizji może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania dyscypliną, co pokazało np. badanie australijskiego futbolu kobiet. W brytyjskiej telewizji zwiększono liczbę transmisji z mistrzostw piłki nożnej z udziałem kobiet.

Wtedy widownia zwiększyła się z kilkunastu milionów widzów w 2015 r. i 2017 r. do około 60 mln osób w 2019 r. i 2022 r. A skok średniej oglądalności wyniósł 1,5 mln do 2,6 mln. Przed telewizorami chętniej zasiadły przede wszystkim dwie grupy: osoby młode oraz kobiety w wieku 35+.

Na polskim rynku różnica między transmisjami męskiej a kobiecej piłki nożnej wciąż jest znacząca, ale nie jest już tak ogromna jak kiedyś. Dla nadawców, widzów i reklamodawców sport kobiecy staje się coraz ważniejszy.

Przeczytaj nasze pozostałe teksty z cyklu "Kobiety i sport"

Akcja partnerska płatna ORLEN

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Piratują transmisje i w Polsce mają się świetnie. Apel do Komisji Europejskiej [TYLKO U NAS]

Piratują transmisje i w Polsce mają się świetnie. Apel do Komisji Europejskiej [TYLKO U NAS]

Wirtualna Polska wystrzeliła w turystyce. Spadek reklamowy

Wirtualna Polska wystrzeliła w turystyce. Spadek reklamowy

TVP odpowiada na zarzuty ws. filmu "Wśród sąsiadów". "Misja nadawcy publicznego"

TVP odpowiada na zarzuty ws. filmu "Wśród sąsiadów". "Misja nadawcy publicznego"

Music Box Group uruchomi jeszcze więcej kanałów muzycznych

Music Box Group uruchomi jeszcze więcej kanałów muzycznych

TikTok jako pełnoprawny kanał marketingowy: kiedy kreatywność spotyka biznes
Materiał reklamowy

TikTok jako pełnoprawny kanał marketingowy: kiedy kreatywność spotyka biznes

Tyle samorząd zapłaci TVP za "Sylwestra z Dwójką"

Tyle samorząd zapłaci TVP za "Sylwestra z Dwójką"