Lidl mniej zyskowny w Polsce. Urósł wolniej od Dino

W zeszłym roku finansowym spółka zarządzająca sklepami Lidla w Polsce wypracowała wzrost przychodów o prawie 9 proc., a jej czysty zysk nieco zmalał. Zatrudniała prawie 25 tys. osób.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Lidl mniej zyskowny w Polsce. Urósł wolniej od Dino
Sklep Lidl, fot. materiały prasowe

Przychody polskiej spółki Lidl w roku obrotowym od marca 2024 do lutego 2025 roku wyniosły 41,33 mld zł, po wzroście rok do roku o 8,9 proc. Zdecydowaną większość stanowią wpływy z działalności handlowej, które zwiększyły się z 37,93 do 41,28 mld. Natomiast przychody z usług poszły w górę z 34,96 do 55,76 mln zł.

Obecnie Lidl ma w Polsce ok. 930 sklepów (w sprawozdaniach finansowych nie podaje danych na ten temat). Pułap 900 placówek przekroczył w połowie ub.r., a 800 – jesienią 2021 roku.

W minionym roku sieć zwiększyła sprzedaż znacznie mocniej od Biedronki, której przychody w 2024 roku, liczone w złotych, urosły o 4,1 proc. (na koniec ub.r. działało pod tym szyldem 3 730 sklepów, o 161 więcej niż rok wcześniej).

Bezkonkurencyjne pozostaje Dino Polska, które w ub.r. uruchomiło 283 sklepy i na koniec roku miało ich 2 688. Przełożyło się to na wzrost przychodów sprzedażowych rok do roku o 14,1 proc. do 29,27 mld zł.

W Lidlu 25 tys. pracowników, więcej na pensje i reklamy

Na działalność operacyjną Lidl Polska w zeszłym roku obrotowym przeznaczył 39,3 mld zł, o 9,3 proc. więcej niż przed rokiem, z czego wartość sprzedanych towarów wzrosła z 29,04 do 31,56 mld. Natomiast wydatki na usługi obce wzrosły z 2,61 do 2,81 mld zł.

W tych kwotach zawarte są m.in. wydatki marketingowe. Lidl od kilku lat jest w czołówce największych reklamodawców. Jak już opisywaliśmy, według danych Kantar Media w pierwszej połowie br. jego cennikowe wydatki reklamowe (trzeba od nich odliczyć duże rabaty) w mediach pozainternetowych wyniosły 609 mln zł, o 20 proc. więcej niż przed rokiem.

Koszty wynagrodzeń poszły w górę z 1,62 do 1,89 mld zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych – z 372,47 do 431,98 mln zł. Liczba pracowników firmy zwiększyła się r/r z 23 956 do 24 738, z czego tych wykonujących pracę fizyczną – z 22 418 do 23 012, a tych na stanowiskach umysłowych – z 1 538 do 1 726.

Na zużycie materiałów i energii spółka w ub.r. przeznaczyła 833,37 mln zł, a na amortyzację – 868,46 mln, wobec odpowiednio 749,85 i 734,93 mln rok wcześniej.

Z kolei jej pozostałe wpływy operacyjne zmalały z 277,66 do 229,52 mln zł, głównie wskutek spadku sumy odwróconych rezerw ze 147,4 do 28,51 mln. Przychody ze sprzedaży odpadów i surowców wtórnych podskoczyły zaś z 52,08 do 92,29 mln.

Ubyło 6 proc. zysku

Za to pozostałe koszty operacyjne zwiększyły się ze 168,72 do 280,73 mln zł, z czego kwota utworzonych rezerw z 47,27 do 116,32 mln.

Przełożyło się to na spadek zysku operacyjnego z 2,14 do 1,99 mld zł. Na wynik netto korzystnie wpłynął wzrost przychodów finansowych (przede wszystkim z odsetek) ze 151,41 do 213,06 mln zł i spadek kosztów finansowych z 56,25 do 46,14 mln zł, a negatywnie – zwiększenie się kwoty zaksięgowanego podatku dochodowego z 443,58 do 475,72 mln.

Firma na czysto zarobiła 1,68 mld zł, wobec 1,79 mld rok wcześniej. Nieco wyższy zysk niż w zeszłym roku wypracowała już od marca 2020 do lutego 2021 roku: wówczas przy 23,87 mld zł przychodów osiągnęła 1,69 mld czystego zysku.

Na poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od marca 2024 do lutego 2025 roku, a poprzedni – od marca 2023 do lutego 2024 roku

Wyniki finansowe polskiej spółki Lidl
Wyniki finansowe polskiej spółki Lidl © Licencjodawca

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Arabski fundusz i Comcast mogą kupić właściciela TVN

Arabski fundusz i Comcast mogą kupić właściciela TVN

Po krytyce z kancelarii prezydenta szefowa KRRiT wszczyna postępowanie. Chodzi o film w TVP

Po krytyce z kancelarii prezydenta szefowa KRRiT wszczyna postępowanie. Chodzi o film w TVP

PKO Bank Polski z kampanią o inwestowaniu. W roli głównej Szymon Majewski i „marynarka z kieszeniami”

PKO Bank Polski z kampanią o inwestowaniu. W roli głównej Szymon Majewski i „marynarka z kieszeniami”

Kancelaria Premiera szuka do pracy mistrza social mediów

Kancelaria Premiera szuka do pracy mistrza social mediów

Filmweb stawia na social media – nowa struktura, nowi liderzy, nowa oferta
Materiał reklamowy

Filmweb stawia na social media – nowa struktura, nowi liderzy, nowa oferta

Cios prokuratory w o. Rydzyka. Przesłuchanie w urodziny Radia Maryja

Cios prokuratory w o. Rydzyka. Przesłuchanie w urodziny Radia Maryja