84 proc. czeskich internautów skorzystało z e-zakupów

Zakupy online przestały być w Czechach nowinką, a wielu tamtejszych internautów przekonało się do zalet tego rozwiązania - wynika z raportu "E-commerce in the Czech Republic 2010: Trends and attitudes" zrealizowanego przez firmę Gemius.

km
km
Udostępnij artykuł:

84 proc. czeskich użytkowników internetu skorzystało już z e-zakupów, a największą grupę stanowią wśród nich ci, którzy wydają w ten sposób nawet 170 euro miesięcznie. Dwóch na trzech e-klientów jest przekonanych, że zakupy przez internet są tańsze od tych tradycyjnych, a dla ponad połowy kupowanie online jest szybsze niż w sklepach offline.

Coraz więcej użytkowników internetu u naszych południowych sąsiadów jest w stanie zaufać sklepom online. W opinii czeskiego internauty e-sklepy wygrywają z tradycyjnymi kanałami dystrybucji na polu oferty cenowej i ilości czasu potrzebnego na zrobienie zakupów. Przekłada się to na wyraźny trend zwyżkowy w liczbie klientów online oraz sum, jakie wydają oni w sieci.

Główną zaletą aukcji i sklepów online, w porównaniu do tych tradycyjnych, są nisze ceny towarów (według 70 proc. respondentów). Niemniej jednak, e-zakupy nie są postrzegane na wspomnianym rynku w samych superlatywach. Słabą stroną serwisów aukcyjnych i sklepów w opinii Czechów korzystających z internetu są długie okresy dostaw – ten problem wskazuje jeden na pięciu czeskich internautów. Co więcej, relatywnie duża grupa konsumentów nie ma pewności co do bezpieczeństwa takich transakcji; niemal jedna trzecia czeskich internautów uważa, że są one ryzykowne. W porównaniu do ostatniego roku grupa ta nie zmniejszyła się.

grafika

Czescy użytkownicy internetu zdecydowanie wolą zakupy w e-sklepach niż na aukcjach: prawie dziewięciu na dziesięciu respondentów twierdzi, że ma za sobą doświadczenie w dokonywaniu transakcji w sklepach. Z kolei tylko dwóch z pięciu kupowało na e-aukcjach.

Najwyższe noty w rankingach najpopularniejszych e-sklepów w Czechach otrzymały trzy duże podmioty: Alza.cz, Mall.cz oraz Kasa.cz.

Natomiast zwycięzcą badania spontanicznej świadomości e-aukcji został Aukro.cz, wskazany przez 69 proc. czeskich internautów. Na drugim miejscu uplasował się eBay z wynikiem 14 proc.

W 2010 roku zaobserwowano wzrost popularności porównywarek cenowych, które używane były przez prawie dwóch z trzech respondentów. Liderami w tej kategorii były Heureka.cz, Zbozi.cz i Nejlepsiceny.cz.

Według raportu Gemiusa, czescy internauci coraz częściej wykorzystują sieć jako źródło informacji o produktach, które zamierzają kupić. Najczęściej poszukiwane w internecie kategorie produktów to: elektronika użytkowa, AGD, telefony komórkowe i akcesoria GSM oraz usługi turystyczne (wszystkie te kategorie były wskazane przez więcej niż połowę respondentów).

Najpopularniejszą kategorią produktów wśród czeskich internautów kupujących w e-sklepach są elektronika użytkowa oraz sprzęt AGD, w przypadku e-aukcji są to odzież oraz biżuteria. Trzech na czterech czeskich e-konsumentów płaci za swoje zakupy w sklepach online przy odbiorze przesyłki. Z możliwości zapłaty przelewem za towary kupione na e-aukcjach korzysta niemal 70 proc. kupujących.

 

grafika

Chociaż popularność e-zakupów rośnie wraz liczbą zakupionych produktów oraz wysokością kwot wydanych przez konsumentów, to tempo wzrostu liczby internautów kupujących online maleje. Od 2009 roku grupa czeskich e-konsumentów powiększyła się zaledwie o trzy punkty procentowe, co oznacza, że ci internauci, którzy chcieli dokonać zakupów online już swój zamiar zrealizowali, a ci, którzy mieli obawy przed tego rodzaju operacjami, obawy te w większości utrzymali.

Dane do badania zebrano w okresie od 9 do 25 listopada 2010 r. Kwestionariusze wyświetlano na stronach internetowych należących do Centrum Holdings, Internet Info oraz Ringier Axel Springer. Ostateczna próba składała się z 1,750 kwestionariuszy wypełnionych przez czeskich użytkowników internetu w wieku 15 i więcej lat. Dane strukturalne pochodzą z NetMonitora (czeskiego badania gemiusAudience, dane z października 2010 r.).

Badanie przeprowadzono metodą CAWI (computer-assisted web interviewing). Respondentów rekrutowano do udziału w  badaniu za pomocą ankiet pop-up, które losowo wyświetlano internautom odwiedzającym wybrane czeskie strony internetowe, zapraszając ich w ten sposób do wypełnienia kwestionariusza online. Kryteria selekcji stron, na których zapraszano do udziału w ankiecie uwzględniały całkowity zasięg stron oraz profil społeczno demograficzny użytkowników i treść serwisów (która nie mogła być związana bezpośrednio z badanym zagadnieniem).  

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmiany w "Mam talent!". Do show TVN wraca dawny juror

Zmiany w "Mam talent!". Do show TVN wraca dawny juror

Zwrot ws. Olgi Malinkiewicz. Prezes Columbus reaguje po występie u Stanowskiego

Zwrot ws. Olgi Malinkiewicz. Prezes Columbus reaguje po występie u Stanowskiego

Władze właściciela TVN wolą Netfliksa. Wbijają szpile Paramountowi

Władze właściciela TVN wolą Netfliksa. Wbijają szpile Paramountowi

Holding Zygmunta Solorza bierze mega kredyt. Na 17 lat

Holding Zygmunta Solorza bierze mega kredyt. Na 17 lat

Minister kultury dostała pytanie o to, kto wykreślił zakaz prasy samorządowej. "Nie było zgody politycznej"

Minister kultury dostała pytanie o to, kto wykreślił zakaz prasy samorządowej. "Nie było zgody politycznej"

Krystyna Pawłowicz do posłuchania. Jako felietonistka w Radiu Wnet

Krystyna Pawłowicz do posłuchania. Jako felietonistka w Radiu Wnet