Aflofarm liderem reklamy radiowej, ale z mniejszymi wydatkami

W 2012 roku zdecydowanie najwięcej na reklamę radiową wydał Aflofarm Farmacja Polska, przy czym w skali roku zredukował budżet o 17 proc. Za to duże wzrosty tych wydatków zanotowały Metro Group, Olimp Laboratories, PTK Centertel i Euro-Net Warszawa.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że w ub.r. cennikowe wydatki Aflofarm Farmacja Polska na reklamę radiową wyniosły 302,3 mln zł. W porównaniu z 2011 roku firma zmniejszyła je o 61,2 mln zł, czyli o 16,8 proc., ale i tak pozostała zdecydowanie największym reklamodawcą radiowym - jej budżet był większy niż łączne wydatki dwóch kolejnych marketerów.

Spadek budżetu radiowego Aflofarmu można uzasadniać dużym wzrostem wydatków firmy na reklamę telewizyjną. W ub.r. cennikowo wyniosły one 468,4 mln zł, aż o 49 proc. więcej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły).

- Te ruchy budżetowe Aflofamu nastąpiły w drugiej połowie roku - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Kulesz, buying manager w ZenithOptimedia Group. - Oprócz wyraźnej korekty budżetu radiowego, można zaobserwować zmianę doboru stacji - dodaje.

Drugim największym reklamodawcą radiowym pozostała Metro Group (należą do niej sieci hipermarketów Real, MediaMarkt i Saturn oraz hurtowni Metro & Makro Cash and Carry), której wydatki wyniosły 167,7 mln zł, o 28,6 proc. więcej niż w 2011 roku. Na trzecie miejsce awansował producent suplementów diety Olimp Laboratories, który wydał 121 mln zł, aż o 87 proc. więcej niż rok wcześniej.

Po mniej niż 100 mln zł na reklamę radiową przeznaczyły PTK Centertel (operator sieci Orange) i Euro-Net Warszawa (właściciel sieci elektromarketów RTV Euro AGD). Wydatki Centertela wzrosły przez rok o 44,1 proc., co można wiązać z kosztami przeprowadzonej w połowie ub.r. kampanii rebrandingu TP na Orange. Natomiast Euro-Net Warszawa wydał o 20,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Cennikowo wartość reklamy radiowej wzrosła w ub.r. o 13,2 proc., jednak według danych Starlinka - za trzy pierwsze kwartały - faktycznie spadła o 4 proc. (zobacz szczegóły). - Skłaniam się ku przekonaniu, że w całym roku 2012 radio było na reklamowym minusie - ocenia Krzysztof Kulesz. - Estymacje Starlinka są zdecydowanie bliższe prawdy z kilku powodów. Cenniki stacji wzrosły w ub.r. o około 7 proc., duża część czasu reklamowego jest kupowana w pakietach, a przez Kantar Media raportowana jako zakup pojedynczych stacji, natomiast zmiany w budżecie mediowym Aflofarmu wymusiły na stacjach - lub w znaczącej mierze na to wpłynęły - zmianę polityki handlowej - wylicza Kulesz.

 

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem