Allegro przerzuca koszty reklamacji na sprzedawców

Allegro wprowadziło nową zunifikowaną politykę reklamacji i zwrotów. Od teraz w przypadku złożenia reklamacji przez kupującego, sprzedawca ma obowiązek odebrać paczkę na swój koszt. Nawet jeżeli reklamacja zostanie odrzucona, sprzedający zapłaci za odesłanie przesyłki.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
Allegro przerzuca koszty reklamacji na sprzedawców
Fot. materiały prasowe Allegro

Allegro Protect to program dla kupujących, którzy napotkali problemy po zakupie. Gdy proces reklamacyjny (realizowany bezpośrednio między sprzedającym a kupującym) zawiedzie, Allegro wspiera kupujących w ramach Allegro Protect. Kupujący mogą dokonywać reklamacji zakupionych produktów, a od teraz mogą robić to zupełnie nieodpłatnie, tj. wszelkie koszty transportu poniesie sprzedawca.

– Nowa zunifikowana polityka reklamacji i zwrotów wynika bezpośrednio z obowiązujących w Polsce przepisów. Wprowadzone w niej zmiany nie nakładają na sprzedających żadnych innych obowiązków niż takie, które wprost wynikają z polskiego prawa – wyjaśnia biuro prasowe Allegro w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.  

– Chcemy, aby proces reklamacji był jasny i zrozumiały dla obu stron. Zależy nam na tym, aby działania w serwisie były zgodne z przepisami prawa i stanowiskiem UOKiK, a więc nastawione na szybkie i sprawne rozwiązanie problemu klienta – dodaje.

Allegro powołuje się na politykę reklamacyjną, która ma być zgodna z obowiązującym prawem (Art. 43d. 5. oraz Art. 43e. 6. (Ustawa z dnia 30 maja 2014 o prawach konsumenta).  

Opieramy się także na decyzji Prezesa UOKiK z 2011 roku (nr RWR 15-2011), w której uznano, że przerzucanie na konsumenta kosztów nieuzasadnionej reklamacji narusza zbiorowe interesy konsumentów. Wskazano, że sprzedawca posiada ⎼ przeciwnie do konsumenta ⎼ wiedzę profesjonalną potrzebną do oceny zasadności reklamacji – wyjaśnia biuro prasowe platformy.

Biuro prasowe Allegro odsyła także do rejestru klauzul niedozwolonych (postanowienia uznane za niedozwolone prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów), gdzie znajduje się zapis: „W przypadku nieuzasadnionej reklamacji Zamawiającego zostanie on obciążony kosztami obsługi reklamacji poniesionymi przez Wykonawcę w tym kosztami związanymi z przyjazdem serwisu’’ (sygn. akt XVII AmC 157/05, wpis nr 916) ⎼ co oznacza, że przedsiębiorca nie może obciążać kosztami konsumenta jeśli okaże się, że reklamacja jest niezasadna.

– Rozpatrywanie wnoszonych do sprzedawcy reklamacji mieści się w granicach ryzyka prowadzonej działalności gospodarczej, więc koszty rozpatrywania reklamacji nie powinny obciążać konsumentów. Trudno więc zaakceptować przenoszenie tego ryzyka gospodarczego na konsumenta i obciążanie go kosztami nieuznanej reklamacji, gdyż jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami. Cały proces reklamacyjny, włączając w to koszty transportu towaru w obie strony, jest dla klienta bezkosztowy, niezależnie od ostatecznej decyzji sprzedającego – tłumaczy platforma. 

Jak mówi nam jeden ze sprzedawców Allegro, w jego przypadku niewiele się zmieni, ponieważ jak dotychczas bezzasadna reklamacja dotyczyła jednej transakcji na 500.  

– Inaczej może wyglądać to w przypadku sprzedawców np. urządzeń AGD, którzy mierzą się z częstymi bezpodstawnymi reklamacjami. Klienci bardzo często psują sprzęty i nie mają świadomości, że wina leży o ich stronie, albo po prostu liczą, że uda się zareklamować towar – dodaje.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe