W marcu w większości sieci handlowych drożej niż w lutym. Gdzie jest najtaniej?

W marcu w 10 sieciach, na 13 objętych badaniem, ceny w marcu br. były wyższe niż w lutym – wynika z raportu Koszyk Zakupowy firmy ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o ok. 2 proc. Największy wzrost cen w skali roku (53,75 proc.) odnotowano w zeszłym miesiącu w kategorii produktów tłuszczowych. Najtańsze zakupy można było zrobić w sieciach Auchan i Lidl.

pap/jd
pap/jd
Udostępnij artykuł:

Zgodnie z przygotowanym przez firmę ASM Sales Force Agency raportem Koszyk Zakupowy w 10 sieciach, na 13 objętych badaniem, ceny w marcu 2022 r. były wyższe niż przed miesiącem.

„Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało w marcu 2022 r. średnią cenę koszyka na poziomie 239,93 zł. To wzrost o 4,69 zł, czyli ok. 2 proc. w porównaniu do lutego br. Najmocniej widoczna podwyżka cen została odnotowana w grupie produktów kojarzących się ze świętami” – napisano w raporcie.

Drogo w lutym, jeszcze drożej w marcu

Za koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych trzeba było zapłacić  187,13 zł (więcej o 4,82 zł niż w lutym), natomiast za koszyk produktów najdroższych – 336,42 zł (więcej o 31,67 zł niż w lutym).

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w marcu 2022 r. wyniosła 149,29 zł i jest ona o 26,86 zł wyższa niż w lutym. Z analizy cen w ujęciu rocznym wynika, że suma koszyka minimalnego w marcu 2022 r. była wyższa o 4,74 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2022 r. droższy o 6,66 proc. niż w 2021 r.

Najtańsze Auchan, Lidl i Makro

Badanie ASM Sales Force Agency w marcu 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (231,08 zł). Najdroższa w marcu 2022 r. była inna sieć C&C, gdzie średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 272,72 zł czyli o ponad 18 proc.  więcej niż w najtańszych dyskontach.

grafika

Pozycję lidera z najniższym wynikiem średniej wartości koszyka zakupowego utrzymała sieć Auchan. Wartość koszyka w sieci wyniosła 210,29 zł – to o 6,73 zł więcej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem również do Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu są znaczące i wyniosły odpowiednio więcej o 17,58 zł (Lidl) i 20,03 zł (Makro). Najdroższa w marcu 2022 r. była inna sieć Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 272,72 zł, czyli o 30 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

 

grafika

Marzec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował 17 produktów w cenach minimalnych. Następnie uplasowała się Biedronka i Lidl z 5 produktami z najniższymi cenami.

Cztery produkty w cenach minimalnych oferowały w marcu br. sklepy sieci Kaufland, po 3 można było znaleźć w sieciach Intermarché, Makro i Netto, po 2 takie produkty stwierdzono w sklepach E.Leclerc oraz innej sieci Cash&Carry, a po 1 w sklepach Carrefour oraz Dino.

grafika

Najwięcej najdroższych produktów (16) można było w marcu br. znaleźć w sieci E.Leclerc. Tuż za nią znalazły się sklepy Polomarket (8 produktów), a dalej: Dino (7 produktów), Biedronka, Lidl oraz inna sieć Cash&Carry (5 produktów), Intermarché i Kaufland (4 produkty), Netto (3 produkty), Auchan (2 produkty) i Carrefour z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

grafika

Drożeją tłuszcze, mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i alkohol

Z danych firmy ASM Sales Force Agency wynika, że w marcu 2022 r., względem 2021 r., podrożało 6 kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Wciąż największy wzrost cen w skali roku (53,75 proc.) odnotowano w zeszłym miesiącu w kategorii produktów tłuszczowych. Widać, że ten wzrost jest coraz większy.

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że nabiał podrożał o prawie 10 proc., mięso wędliny i ryby o prawie 4 proc., a napoje i alkohol o ponad 15 proc.

grafika

Najdroższe święta wielkanocne od lat

„Czekają nas jedne z najdroższych świąt wielkanocnych od wielu lat” - skomentował w raporcie dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.

Naszym zdaniem stale rosnące ceny paliw, gazu i energii bardzo negatywnie wpływają i w kolejnych miesiącach nadal będą wpływać na producentów. Wielu z nich już podniosło poziom cen swoich towarów lub zmieniło ich gramaturę. Mimo że sieci handlowe starają się rekompensować te podwyżki akcjami promocyjnymi na poszczególne produkty, to w kolejnych miesiącach też będą zmuszone rewidować swoje ceny i to niestety w górę” – dodał ekspert ASM Sales Force Agency.

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w marcu 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić´ w dyskontach (231,08 zł).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się: najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj
Materiał reklamowy

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu