Co daje sponsoring i jak działa

Przedsiębiorca w ramach sponsoringu może zyskać nie tylko reklamę swojej firmy, ale także na obniżeniu podatku dochodowego i VAT. Korzyści  podatkowe są jednak możliwe tylko w ramach sponsoringu finansowego – świadczenia rzeczowe będą bowiem neutralne podatkowo.

pr
pr
Udostępnij artykuł:

Do końca grudnia pozostało już tylko kilka dni. W dalszym ciągu jednak możliwe jest obniżenie zobowiązań wobec fiskusa za 2013 rok. Przedstawiamy korzyści podatkowe wynikające ze sponsoringu – zarówno w podatku dochodowym, jak i VAT. Ale uwaga – z takiego rozwiązania mogą skorzystać tylko przedsiębiorcy.

Sponsoring kojarzy się z dużymi wydatkami. Tymczasem wystarczy, że przedsiębiorca przekaże – na przykład lokalnemu klubowi sportowemu czy gminnemu centrum kultury – kwotę kilku tysięcy złotych. Korzyść podatkowa i tak będzie znaczna. Załóżmy, że prowadzący działalność gospodarczą przekaże w ramach umowy sponsoringu 6 tys. zł brutto, a klub sportowy w zamian zobowiąże się, że umieści logo sponsora na koszulkach firmy i boisku, wyceniając ten ekwiwalent reklamowy w takiej samej kwocie, jaką otrzymał od sponsora. Przedsiębiorca jest podatnikiem VAT i rozlicza się z fiskusem za pomocą 19-proc. podatku liniowego. W takiej sytuacji może zaliczyć w koszty uzyskania przychodu 4878 zł (na fakturze jest kwota netto ok. 4878 zł i ok. 1122 zł VAT), obniżając tym samym podatek dochodowy o 927 zł. Jeśli natomiast sponsorowany jest podatnikiem VAT i wystawi fakturę za usługi reklamowe, przedsiębiorca dodatkowo odliczy VAT z takiej faktury. W efekcie jego łączna  korzyść podatkowa z tytułu podatku dochodowego i VAT wyniosłaby 2049 zł.

Sponsoring rzeczowy jest neutralny podatkowoNależy jednak pamiętać, że sponsoring pozwoli obniżyć podatek tylko wtedy, gdy udzielone wsparcie będzie miało formę pieniężną. Gdyby bowiem przedsiębiorca zamiast 6 tys. zł przekazał na rzecz klubu na przykład stroje dla zawodników (sponsoring rzeczowy/barterowy) o takiej samej wartości, cała transakcja byłaby neutralna podatkowa – wydatek na stroje sportowe byłby kosztem, ale po „sprzedaniu” ich w ramach sponsoringu wystąpiłby przychód do opodatkowania z tytułu „sprzedaży”. Sponsoring rzeczowy byłby także neutralny w przypadku VAT. Świadczenie rzeczowe musiałoby być opodatkowane VAT nie tylko ze strony sponsorowanego, ale także ze strony sponsora (przy założeniu, że obydwoje są VAT-owcami). W ten sposób przedsiębiorca najpierw odliczyłby VAT z faktury dokumentującej zakup strojów sportowych, ale następnie musiałby taką samą kwotę VAT naliczyć w fakturze dokumentującej przekazanie ubrań dla zawodników.

Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Co Polacy oglądają na streamingach? TOP10 filmów i show w HBO MAX z tego tygodnia

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Jeszcze więcej światłowodu w Orange Polska. Zakup za 1,5 mld zł

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Krótki alarm w Republice. Sakiewicz o awariach emisji

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

Allegro ma z czego pożyczać kupującym. Nowa umowa z bankiem

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe

InPost wygrał w sądzie ws. przejęcia. Dokumenty okazały się fałszywe