Co drugi Polak regularnie kupuje w systemie sprzedaży bezpośredniej

Prawie połowa Polaków (49%) przyznaje, że wielokrotnie korzystała z systemu sprzedaży bezpośredniej. Większość kupujących w ten sposób stanowią kobiety - wynika z badania IBRIS.

km
km
Udostępnij artykuł:

Ponad 1/3 (35%) ankietowanych nigdy nie kupowała produktów oferowanych przez konsultantów. Największą grupę klientów branży stanowią osoby, które zdecydowały się na jednorazowy zakup (36%), zaś co dziesiąta osoba przyznaje, że często korzysta z tej formy zakupów. Kobiety wykazują znacznie większe skłonności do zakupu produktów oferowanych przez sprzedawców bezpośrednich. Spośród respondentek, które zetknęły się ze sprzedażą bezpośrednią, 7 na 10 przynajmniej raz dokonało zakupu. W przypadku mężczyzn 4 z 10 nigdy nie zdecydowało się na zakup.

Najpopularniejsze miejsca kontaktu z systemem sprzedaży bezpośredniej to dom (56% wskazań) i miejsce pracy (31%). Na trzecim miejscu znajduje się wskazanie "konsultanci sami mnie znajdują" (12%). Nadal popularną metodą kontaktu są ulotki pozostawione w skrzynce pocztowej (9%), czterokrotnie zaś spadła efektywność mediów, w tym internetu (5%).

Co dziesiąty ankietowany spotkał się z konsultantem na terenie szkoły lub uczelni (11%). Na popularności zyskują także centra handlowe (16%) i specjalnie wynajęte sale na prezentacje (9%). Co ciekawe, widoczny w ubiegłorocznym badaniu trend nawiązywania kontaktów z konsultantem poprzez internet traci na znaczeniu: 14,7% wskazań w 2014 r. i 4,9% w br.; podobnie mailing: 7,9% wskazań w 2014 r., 3% w br., a wszystko na rzecz kontaktów osobistych.

Respondenci najczęściej nawiązują kontakt z przedstawicielami dzięki rekomendacjom znajomych (33%). Nowym trendem w pozyskiwaniu klientów jest znajomy konsultant (20%), podczas gdy w roku ubiegłym ta odpowiedź miała bardzo mało wskazań (2%).

grafika

Głównym i niezmiennym powodem dokonywania zakupów w systemie sprzedaży bezpośredniej jest według respondentów wygoda (43%). Na kolejnych pozycjach znalazły się oferowane okazje (31%) oraz możliwość uzyskania fachowej wiedzy na temat oferowanych produktów (19%). Zdecydowanie zmalała grupa respondentów niepotrafiących wskazać powodów dokonywania zakupów w systemie sprzedaży bezpośredniej (z 21% do 4%).

Badanie zostało przeprowadzone przez IBRIS na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej w lutym br. metodą CATI (badanie telefoniczne według standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo - Computer Assisted Telephone Interview), na losowej, liczebnie reprezentatywnej dla ogółu mieszkańców Polski próbie, z zachowaniem reprezentacji liczbowej zaludnienia (dane wg GUS). Próba odzwierciedla liczebny rozkład według płci oraz zachowuje proporcje w rozkładzie wieku do populacji generalnej mieszkańców. Wielkość próby: N=876.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?