Cztery główne stacją tracą na rzecz nowych graczy

Nowe stacje na multipleksach zabierają widzów czterem głównym kanałom naziemnym. Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, ich udziały w czasie oglądania spadły w I półroczu średnio o 13 proc. na rzecz stacji tematycznych i nowych graczy na multipleksach.

pp
pp
Udostępnij artykuł:

- Tylko w I półroczu łączne udziały TVP1, TVP2, TVN i Polsat w czasie oglądania widzów z grupy 16-49 lat spadły o 13 proc. do poziomu niespełna 48 proc. w stosunku do I półrocza 2012 r. (dane od 1 stycznia do 25 czerwca 2013 roku i 2012 roku). Cyfryzacja przyspieszyła zmianę status quo na rynku telewizyjnym, a beneficjentem zmian są kanały tematyczne i nowi gracze na multipleksach, odbierający widzów i reklamy telewizyjnym molochom - mówi Justyna Bednarek, dyrektor ds. obsługi kanałów w firmie Atmedia.

Odpływ widzów w kierunku kanałów sprofilowanych (filmowych, muzycznych, dziecięcych, etc.) powoduje dalszą fragmentację rynku telewizyjnego. Ilustruje ją liczba stacji, jakim na przestrzeni ostatnich lat poświęcaliśmy 75 proc. czasu oglądania. Z zaledwie czeterch w 2005 ich liczba wzrosła do jedenastu w 2012 roku. Tylko na przestrzeni ostatniego roku - głównie za sprawą cyfryzacji - powiększyła się do aż 15 kanałów.

grafika

Liczba stacji, na które widzowie z grupy 4+ przeznaczali 75 proc. czasu oglądania w okresach styczeń-kwiecień w kolejnych latach, źródło Nielsen

Jak wynika z danych Nielsena, 70,5 proc. gospodarstw domowych ma dostęp do kabla lub satelity, podczas gdy 29,5 proc. Polaków korzysta wyłącznie z oferty naziemnej telewizji. Naziemna telewizja cyfrowa daje obecnie dostęp do trzech multipleksów z 19 kanałami. Na początku maja br. korzystało z niej 84 proc. gospodarstw domowych posiadających tylko telewizję eterową (więcej na ten temat). Obecnie trwa konkurs na kolejne cztery stacje, które w DVB-T pojawią się wiosną 2014 roku.

Analiza zmian upodobań telewizyjnych Polaków pokazuje, że wśród widzów od lat systematycznie rośnie popyt na ofertę filmów i seriali w telewizji. Według danych Nielsena, kategoria filmowo-serialowa wykazuje największą dynamikę wzrostu na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat.

Na rynku telewizyjnym rośnie konkurencja, zmieniają się też oczekiwania i zwyczaje odbiorców. Obecnie dostawcy rywalizują nie tylko między sobą, ale także z internetem, z którego Polacy korzystają coraz częściej. Z badań GUS wynika, że już prawie 30 proc. Polaków ogląda telewizję i słucha radia za pośrednictwem sieci i liczba ta rośnie z roku na rok. Jak wskazuje raport Centrum Rozwoju Społecznego i Obywatelskiego „Rynek audiowizualnych usług medialnych w Polsce”, konsumenci coraz częściej korzystają z usług VOD, catch up TV, pay per view czy webcasting dostępnych on-line za pośrednictwem internetu i urządzeń mobilnych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych