Wideo nie jest liderem formatów w mediach informacyjnych. Co wygrywa?

Pomimo rosnącej pozycji YouTube’a oraz TikToka, główną formą konsumowania treści informacyjnych wciąż jest czytanie – wskazało 55 procent ankietowanych badania Reuters Institute. Oglądanie informacji online wybrało 31 procent, a słuchanie w formie podcastów lub radia – 15 procent. Są regiony na świecie, gdzie tekst zaczyna przegrywać właśnie z wideo.

Artur Roguski
Artur Roguski
Udostępnij artykuł:
Wideo nie jest liderem formatów w mediach informacyjnych. Co wygrywa?
Foto: unsplash.com

Różnice między krajami europejskimi a azjatyckimi, jeśli chodzi o formy konsumpcji informacji, są bardzo duże — pokazują wyniki badania „Digital News Report 2025”. Czytanie jest preferowaną formą zapoznawania się z wiadomościami online w Norwegii (76 procent), Wielkiej Brytanii (73 procent), Niemczech (65 procent). Na czwartym miejscu w raporcie znalazły się Stany Zjednoczone (60 procent).

Konsumenci mediów, którzy wolą oglądać informacje w formie wideo, mieszkają na Filipinach (55 procent), w Meksyku i Japonii (po 41 procent) oraz w Indiach (40 procent).

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że YouTube oraz TikTok jako źródło informacji również są bardziej popularne w Azji, Afryce czy Ameryce Południowej niż w Europie i Ameryce Północnej. 

grafika
W jaki sposób konsumujemy newsy - podział na czytanie, oglądanie i słuchanie.

Skąd tak wyraźny podział geograficzny na czytających i oglądających?

Tak wyraźny podział geograficzny na czytających i oglądających wynika z historii, dorobku kulturowego czy sytuacji ekonomicznej. Nie bez znaczenia jest też fakt, że to właśnie w Europie i Stanach Zjednoczonych powstały pierwsze i najbardziej cenione media – najpierw gazety, potem stacje telewizyjne, a na koniec wszystkie rozszerzyły swoją działalność na internet i media społecznościowe. Mieszkańcy krajów skandynawskich, Niemiec czy USA są przyzwyczajeni do tekstu, który jest istotną częścią kultury. 

Medium, jakim jest prasa, stało się marginalnym wyborem jako główne źródło informacji. Jednak nie oznacza to, że format tekstowy podążył tą samą drogą. Nie powinniśmy więc dalej poddawać się narracji, że to wideo zdominuje świat, czego najlepszym dowodem są wyniki raportu Reuters Institute.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"