Po 14 latach Google godzi się z reklamodawcami. Zapłaci 100 mln dolarów

Koniec trwającego czternaście lat sporu amerykańskich reklamodawców z Google o opłaty w ramach platformy reklamowej AdWords (dziś Ads). Koncern z Mountain View zapłaci pozywającym go firmom 100 milionów dolarów w ramach ugody.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Po 14 latach Google godzi się z reklamodawcami. Zapłaci 100 mln dolarów
fot. Shutterstock

Google zgodził się zapłacić 100 milionów dolarów w gotówce w ramach ugody w toczącym się od 2011 roku procesie, w którym został oskarżony przez reklamodawców o zawyżanie opłat za korzystanie z programu Google AdWords, obecnie znanym jako Google Ads. Pozywający zarzucali gigantowi brak obiecywanych rabatów - miał manipulować formułą Smart Pricing w celu sztucznego obniżenia bonusów.

Gigant miał też naruszać kalifornijskie prawo o nieuczciwej konkurencji przez pobieranie opłaty za kliknięcia reklam poza obszarami geograficznymi, na które reklamodawcy targetowali przekazy.

Google idzie na ugodę 

Wstępna ugoda została złożona w sądzie federalnym w San Jose w Kalifornii i wymaga zatwierdzenia przez sędziego. Czwartkowa ugoda obejmuje reklamodawców, którzy korzystali z AdWords w okresie od 1 stycznia 2004 roku do 13 grudnia 2012 roku. Google nie przyznał się do winy, przystając jednak na ugodę.

„Ta sprawa dotyczyła funkcji produktu reklamowego, które zmieniliśmy ponad dziesięć lat temu i cieszymy się, że została rozwiązana” – przekazał agencji Reuters rzecznik Google Jose Castaneda.

W złożonym przez koalicję amerykańskich stanów w styczniu br. pozwie Alphabet jest oskarżany w zbiorowym pozwie o bezprawną dominację na rynkach reklamy cyfrowej. To kolejna sprawa sądowa, w której właścicielowi Google zarzuca się nadużywanie pozycji monopolisty na rynku cyfrowym.

We wrześniu ub.r. ruszył proces Alphabet vs. amerykański rząd federalny, w którym bigtech jest oskarżony o nadużywanie pozycji monopolisty na rynku reklamy internetowej. Prokuratura twierdzi, że rezultatem są wyższe ceny dla reklamodawców i równocześnie mniejsze przychody dla wydawców mediów internetowych, którzy płacą Google'owi za pośredniczenie w sprzedaży reklam. Prokuratorzy domagają się od Google'a sprzedaży platformy Ad Manager, która służy do zarządzania kupnem i sprzedażą oraz analityki reklam.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?