W Polsce 11 proc. więcej aut elektrycznych. Przybywa też stacji do ładowania

Według Licznika Elektromobilności w styczniu 2025 roku liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych (BEV) wzrosła rok do roku o 11 proc. Przybyło też elektrycznych motorowerów i motocykli oraz ogólnodostępnych punktów ładowania.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
W Polsce 11 proc. więcej aut elektrycznych. Przybywa też stacji do ładowania
fot. shutterstock

Według danych z końca stycznia 2025 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 82 tys. 508 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W styczniu ich liczba zwiększyła się o 1 tys. 808 sztuk, czyli o 11 proc. w ujęciu rocznym – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).

Coraz więcej elektryków i hybryd plug-in

Pod koniec stycznia br. po polskich drogach jeździły 146 tys. 133 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV: battery electric vehicles) liczyła 74 tys. 225, a park hybryd typu plug-in (PHEV: plug-in hybrid electric vehicles) – 71 tys. 908 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 8 tys. 316 szt.

Stale rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia składała się z 23 tys. 674, a także liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 988 tys. 187 szt.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1 tys. 506, z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1417 szt., zaś wodorowe – 89 sztuk.

Jak wskazano w komunikacie PZPM i PSNM, rozwija się również infrastruktura przeznaczona do ładowania pojazdów elektrycznych. Pod koniec stycznia 2025 r. w Polsce funkcjonowało 8 tys. 899 ogólnodostępnych punktów ładowania; 31 proc. z nich to szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. – punkty wolnego ładowania prądem przemiennym (AC) o mocy mniejszej do 22 kW.

"Styczniowe dane wskazują, że rejestracje zarówno nowych jak i używanych pojazdów elektrycznych utrzymują się na poziomie grudnia zeszłego roku. Jeśli weźmiemy pod uwagę rejestracje nowych i używanych samochodów BEV i PHEV, to w porównaniu ze styczniem ub. roku, wzrost rejestracji wyniósł 33 proc. Jednakże, o ile BEV-ów zarejestrowano nieco powyżej 150 szt. więcej, to już PHEV-ów o 820 szt. więcej" - wskazał prezes PZPM Jakub Faryś.

Jego zdaniem wzrost jest wynikiem przygotowania przez producentów dobrej oferty cenowej na samochody PHEV. "Pojazdy te mają bowiem bardzo niską emisję CO2, a więc ich sprzedaż jest niezwykle istotna dla osiągnięcia celu emisyjnego roku 2025" - zaznaczył.

Faryś zauważył, że blisko o 20 proc. wzrosła liczba rejestracji elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, a o ok. 30 proc. - autobusów oraz motocykli i motorowerów. "Biorąc pod uwagę liczbę pojazdów hybrydowych w parku, wszystko wskazuje na to, że już niedługo przekroczymy 1 milion sztuk" - dodał.

Według informacji przekazanych przez dyrektora Centrum Badań i Analiz PSNM Jana Wiśniewskiego, mimo że Polska dysponuje największą flotą pojazdów ciężkich w UE, to pod względem rejestracji elektrycznych samochodów ciężarowych eHDV (electric heavy duty vehicles) w 2024 r. znalazła się dopiero na 10. miejscu wśród państw członkowskich UE.

"W Hiszpanii na drogi wyjechało prawie 4 razy więcej elektrycznych ciężarówek niż u nas, w Holandii 7 raz więcej, a w Niemczech aż 35 razy więcej. Jeżeli w przyszłości chcemy utrzymać wiodącą pozycję w europejskim sektorze transportu ciężkiego, musimy zacząć nadrabiać ten dystans. Sytuację mogą poprawić trzy nowe programy NFOŚiGW, od uruchomienia których dzielą nas już tylko tygodnie" - zaznaczył Wiśniewski.

Jak dodał, subsydia są niezbędne, ale nie wystarczą do wybudowania w terminie odpowiedniej liczby stref ładowania, zgodnej z wymogami unijnego rozporządzenia AFIR (w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych). "W tym celu niezbędne jest równoległe wprowadzenie zmian systemowych, nie tylko legislacyjnych, ale również związanych z wewnętrznymi procedurami operatorów systemu dystrybucyjnego czy warunkami przetargów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - podkreślił Wiśniewski.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych