Do sądu za słowo "paczkomat". InPost pozywa lokalny serwis

Gdański sąd rozstrzygnie, czy media mogą posługiwać się nazwą "paczkomat" w odniesieniu do maszyn paczkowych nie będących własnością InPostu. Firma właśnie za użycie tego określenia w artykule pozwała lokalny serwis Trojmiasto.pl.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Pod koniec stycznia tego roku serwis Trojmiasto.pl opisywał skutki gwałtownych wichur przechodzących nad Pomorzem. Jeden z filmów, nadesłany przez czytelnika, podpisano  "Przewrócony paczkomat na Placu Górnośląskim".

Jak opisuje portal Trojmiasto.pl, powyższy podpis stał się podstawą wezwania InPostu do sprostowania materiału w zakresie opisu filmu. Przewrócona maszyna paczkowa nie była bowiem własnością InPostu. Firma zażądała więc od portalu podania sprostowania w formie informacji, że tylko jej automaty można nazywać "paczkomatami".

Kiedy media mogą użyć słowa "paczkomat"

Taką praktykę firma Rafała Brzoski stosuje wobec mediów od co najmniej kilku lat - jej argumentacja opiera się na tym, że InPost zarejestrował w 2010 roku "paczkomat" jako znak towarowy. Tak więc, o automatach paczkowcyh konkurencji nie można pisać, że są "paczkomatami" - uważa InPost.

Inaczej sądzi redakcja Trojmiasto.pl. "W piśmie do spółki odpisaliśmy, że nie negujemy prawa spółek z grupy InPost do posiadania marki "paczkomat" na wyłączność w obrocie handlowym. Mamy świadomość, że gdybyśmy postanowili produkować i sprzedawać automatyczne urządzenia do dystrybucji paczek, musielibyśmy nazwać je inaczej. Jednak naszym zdaniem samo słowo "paczkomat" weszło już na stałe do polszczyzny i używane jest powszechnie jako rzeczownik pospolity" - argumentuje redakcja.

Wobec braku odpowiedzi na żądanie sprostowania, Trojmiasto.pl spotka się z InPostem na sali sądowej. W pozwie spółka domaga się od lokalnego serwisu zamieszczania sprostowania, w którym znajdzie się informacja o wyłącznym prawie grupy InPost do użycia słowa "paczkomat", jako zarejestrowanego znaku towarowego.

W Polsce jest już ponad 16 tysięcy Paczkomatów InPost. Firma od lat jest partnerem logistycznym Allegro (jesienią 2020 roku umowę przedłużono o 7 lat), m.in. w ramach usługi Allegro Smart! Realizuje też dostawy zakupów z wielu innych platform e-commerce, m.in. Amazona (w Polsce pojawił się w pełni w marcu ub.r., a usługę Prime uruchomił w październiku), Aliexpress i Shopee (zadebiutowała na naszym rynku jesienią ub.r.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj
Materiał reklamowy

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj

Koniec "Afryka Express", show TVN wraca do Azji. Z Izabellą Krzan w roli prowadzącej

Koniec "Afryka Express", show TVN wraca do Azji. Z Izabellą Krzan w roli prowadzącej