Jednoźródłowe badanie rynku mediów ma być realizowane wspólnie z NASK

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów od kwietnia 2018 roku. Za realizację badań odpowiada zespół Telemetria Polska, który miał przerodzić się w spółkę. Prawdopodobnie podmiot powstanie, ale w strukturach państwowego Instytutu Badawczego NASK, co nie wymaga uruchamiania ścieżki legislacyjnej.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:

Projekt pomiaru mediów, realizowany pod nadzorem KRRiT zakłada panel badawczy oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu oraz mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych.

Docelowo badanie miałoby objąć rynek w perspektywie dwóch lat, wstępne wyniki badań miałyby być znane do połowy 2019 roku. KRRiT do końca ub.r. dysponowała budżetem na realizację projektu w wysokości ok. 15 mln złotych, w 2019 roku w budżecie państwa przewidziano na ten projekt ok. 40 mln zł.

Jak wynika z naszych informacji, Telemetria Polska - zespół roboczy, który z ramienia KRRiT pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów przerodzi się w spółkę celową, ale w strukturach NASK.

- Miała się zająć koncepcją i przetargiem na badania wspólnie z reprezentacją branży komunikacją marketingowej w postaci JIC, a z drugiej strony nie doszło do ustaleń między wszystkimi interesariuszami odnośnie kształtu samego JIC - kalendarz polityczny jest nieubłagany, wydaje się, że parlament, który miał zająć się ustawą dotyczącą powołania spółki Telemetria Polska ma bardzo małe szanse, aby stało się to w najbliższym czasie - oceniał.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/telewizja-polska-wyniki-finansowe-w-2018-roki-ile-zarabia-z-abonamentu-i-reklam-ile-wyniosly-wplywy-i-zysk,7171103200577665a ##

Spółka prawdopodobnie w strukturach NASK

Z naszych informacji wynika, że projekt Telemetria Polska ma być realizowany wspólnie z NASK. W kolejnym kroku w strukturach Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej (instytut badawczy podległy Ministerstwu Cyfryzacji) miałaby powstać spółka celowa. Na razie oficjalnie miały nie zapaść jednak żadne decyzje w tej sprawie, nie podpisano jeszcze żadnych dokumentów. Z dystansem o informacjach Wirtualnemedia.pl wypowiada się Bartosz Loba, rzecznik prasowy NASK.

-  NASK jako instytut badawczy o wieloletnim doświadczeniu w obszarze badania internetu i nowych technologii komunikacyjnych był konsultowany w zakresie prowadzenia projektu badawczo-rozwojowego w obszarze telemetrii. Nie nastąpiły jednak, jak dotąd, żadne wiążące uzgodnienia ani działania. Jeśli podjęte zostaną decyzje w tym zakresie, na pewno o tym poinformujemy - zaznacza Loba.

Natomiast wiadomo, że spółka nie powstanie w ramach Instytutu Łączności - Państwowego Instytutu Badawczego, który posiada kompetencje w zakresie multimediów, telekomunikacji i technik informacyjnych i może realizować prace badawczo-rozwojowe w tym zakresie na rzecz różnych podmiotów.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-telewizji-marzec-2019-polsat-liderem-tvn-w-dol,7171094164027521a ##

- Nie były i aktualnie nie są prowadzone rozmowy dotyczące utworzenia przez Instytut spółki Telemetria Polska - odpowiedziało nam biuro prasowe Instytutu.

Od listopada 2018 roku realizuje on umowę na zlecenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na wykonanie projektu  badawczo - rozwojowego  w obszarze technologii na potrzeby przeprowadzenia  jednoźródłowych badań. Jednym z zadań projektu jest opracowanie metodyki przeprowadzenia testów na mikropanelu, a następnie badanie zaproponowanego rozwiązania w trakcie pilotażowego wdrożenia mikropanelu telemetrycznego, którego uczestnicy wyposażeni będą w detektory, a także inne urządzenia.

Dalsze prace nad projektem

W poniedziałek, 1 kwietnia KRRiT podpisała umowę na dostarczenie sprzętu do testów mikro-panelu z firmą Synerise oraz zakontraktowała firmę Indicator do kontroli badania założycielskiego.

Jak wynika z naszych informacji, w środę, 3 kwietnia br. odbyło się spotkanie nadawców w KRRiT podczas którego mieli oni dyskutować z przedstawicielami organu i Telemetrią Polską o realizacji projektu i wypracowaniu porozumienia.

Kolejnym ważnym krokiem na drodze do realizacji jednoźródłowych badań mediów ma być utworzenie Joint Industry Comittee - podmiotu składającego się z nadawców, reklamodawców, domów mediowych oraz agencji badawczych, który miał powstać w pierwszym kwartale br. Na razie – mimo zapowiedzi - nadal nie wiadomo, kiedy to nastanie.

Idea JIC zakłada, że miałby czuwać nad przeprowadzaniem docelowego badania rynku mediów i odpowiadać za poprawność przeprowadzanych badań, jednocześnie działając we współpracy z rynkiem i przy jego kontroli, by zapewnić pełną transparentność badań.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-dziennikow-i-kwartal-2019-fakty-liderem,7171089037031553a ##

Struktura organizacyjna JIC-u miałaby składać się z trzech części. Pierwsza ma reprezentować środowiska grup uczestników rynku, w tzw. kuriach (np. reklamodawców, domy mediowe, media plus przedstawiciel KRRiT o znaczeniu mniejszościowym). Z naszych informacji wynika, że swojej reprezentacji nie utworzyli jedynie właśnie nadawcy telewizyjni, którzy nadal próbują dojść do porozumienia.

Kolejna część, kontrolno-nadzorująca (nazwana roboczo senatem), ma zajmować się wypracowaniem standardu badań. W senacie tym zasiadaliby przedstawiciele kurii. Ostatni podmiot, wykonawczo-operacyjny - tzw. dyrektoriat - pełniły funkcję nadzorczą nad jakością badań. Do zadań komórki należałoby też ogłaszanie przetargów na wybór audytora oraz autoryzacja badań.

W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Raporty dotyczące internetu tworzy Gemius, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-mierzy-sie-ogladalnosc-telewizji-w-polsce,7171924786935937a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii