Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski chce by Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził kwestię rozszczepień programowych i reklamowych, które od niedawna stosuje radio RMF FM. – Ogólnopolski nadawca zejdzie na poziom lokalny, co może spowodować odcięcie przychodów z reklam dla mniejszych nadawców. To duże niebezpieczeństwo – uzasadnił. Tomasz Ramza, prezes Grupy RMF, chce spotkać się z KRRiT, by rozwiać obawy w tej sprawie.
– RMF ostatnio intensywnie zabiega na rynku o rozszczepianie programu. Był prowadzony proces RMF przeciwko KRRiT. Stacja sprzeciwiła się zakazowi rozszczepiania programu, co spotkało się z przychylnością sądu. W tej chwili toczy się postępowanie, które prowadzi Prokuratoria Generalna w sprawie jakiejś formy rekompensaty za straty, które rzekomo poniosło radio RMF FM – poinformował na środowej konferencji prasowej Maciej Świrski.
Przypomnijmy, że w 2001 roku KRRiT zakazała RMF FM nadawać lokalnych pasm. Tłumaczyła, że chce w ten sposób chronić lokalnych nadawców m.in. przed utratą przychodów reklamowych. Największa komercyjna stacja radiowa twierdziła, że z powodu tej decyzji straciła dziesiątki milionów złotych. Nadawca domagał się odszkodowania od Skarbu Państwu. W 2008 roku KRRiT kierowana po raz pierwszy przez Witolda Kołodziejskiego wydała stanowisko, w którym zakazała ogólnopolskim stacjom telewizyjnym i radiowym rozczepień lokalnych programu. To stanowisko zostało uchylone w 2022 roku.
W 2016 roku Sąd Okręgowy w Warszawie przyznał RMF FM 83 mln zł odszkodowania, ale pieniądze wciąż nie trafiły do stacji. Krajowa Rada złożyła apelację.
Rozszczepienia wróciły po 24 latach
Z początkiem kwietnia br. RMF FM ponownie zaczął rozszczepiać program. Lokalne treści, prognoza pogody, a także reklamy zaczęły pojawiać się w 6 miastach: w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu i Trójmieście. W pozostałej części kraju, pojawia się wersja ogólnopolska prognozy pogody. Program ten tworzony jest przez zespół stacji przy częściowym użyciu narzędzi sztucznej inteligencji.
– RMF wystąpiło do nas z informacją, że zamierza rozszczepiać program reklamowy na poziomie lokalnym, co w naszym mniemaniu jest sporym zagrożeniem dla lokalnego rynku reklam, lokalnych nadawców. Ogólnopolski nadawca zejdzie na poziom lokalny, co może spowodować odcięcie przychodów z reklam dla mniejszych nadawców. To duże niebezpieczeństwo. Będę w tej sprawie kontaktował się z UOKIK – zapowiedział w środę Maciej Świrski.
Tomasz Ramza, prezes Grupy RMF w rozmowie z Wirtualnemedia.pl podkreśla, że firma z wyprzedzeniem poinformowała KRRiT, że zamierza rozszczepiać program RMF FM w 6 lokalizacjach.
– Liczymy na spotkanie w Krajowej Radzie w najbliższym czasie, podczas którego będziemy mogli rozwiać ewentualne obawy, które może wzbudzać ten projekt. Nie jest to zupełna nowość na rynku – zauważa.
Przypomina, że funkcjonuje np. proces zszywania reklam przez lokalne sieci radiowe oraz personalizowanie reklamy w czasie rzeczywistym w ramach tzw. technologii DAI stosowanej przez telewizję. – Nowe czasy wymagają nowatorskiego podejścia i realizowania oczekiwań słuchaczy, a my wiemy, że naszym słuchaczom zależy na lokalnych treściach. RMF był zawsze blisko swoich słuchaczy i to oczekiwanie jest dla nas całkiem naturalne – podkreśla.