Marketerzy obawiają się inflacji i spadku wydatków konsumenckich

Marketerki i marketerzy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej najbardziej obawiają się inflacji i spadku wydatków konsumenckich – wynika z najnowszego badania dentsu “CMO Impact CEE” zrealizowanego wśród 200 marketerów i marketerek w Europie Środkowo-Wschodniej.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Marketerzy obawiają się inflacji i spadku wydatków konsumenckich
Fot. G. Lyko x Newspix.pl

- Nasze badanie “CMO Impact CEE” ukazuje ewoluujący krajobraz, w którym marki reagują na zmiany, zwiększając inwestycje marketingowe i przyjmując nowe strategie. Marketing jest coraz częściej postrzegany jako strategiczna funkcja integralna dla rozwoju biznesu, zarządzania marką i dostosowania się do zmieniających się nastrojów konsumentów. Pomimo nacisku na zwrot z inwestycji tylko ponad 40% firm regularnie opracowuje skuteczne modele pomiarowe, co wskazuje na lukę w ocenie wyników marketingowych - komentuje Radoslav Nedelchev, chief client officer, dentsu CEE.

Inflacja i spadające wydatki osób konsumenckich zdecydowaną przewagą głosów zostały uznane za największe obawy dotyczące przyszłości – aż 55 proc. marketerów i marketerek martwi się o perspektywy swojej marki.

grafika


Drugie miejsce ex aequo zajęły „Modele pomiarowe” i „Dostosowanie się do nowych i zmieniających się nastrojów konsumentów i konsumentek” – każde z tych zagadnień jest przedmiotem obaw 37 proc. marketerów i marketerek. Modele pomiarowe są ściśle powiązane z wydajnością i skutecznością, które stanowią główne wyzwanie dla działów marketingu w całej Europie Środkowo-Wschodniej, bo aż 53 proc. respondentów i respondentek martwi się właśnie o wydajność i skuteczność swoich inwestycji. Prawie połowa (47 proc.) martwi się o kreatywność komunikacji swoich marek, a 44 proc. – o ich share of voice.

Obawy w zakresie AI

Z kolei rozwój generative AI niesie wśród osób marketerskich obawy dotyczące takich kwestii jak stronniczość, dyskryminacja, prywatność, utrata pracy, utrata elementu ludzkiego, problemy z przejrzystością i dylematy etyczne – obok powszechnie wymienianych wyzwań prawnych i regulacyjnych.

- Sztuczna inteligencja ma potencjał zrewolucjonizowania marketingu poprzez łączenie danych z kreatywnością i otwarcia przed markami nowych, bezprecedensowych możliwości. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, zwłaszcza związanych z kwestiami prawnymi i etycznymi. Jednak możliwości sztucznej inteligencji mogą wznieść strategie marketingowe na wyższy poziom – komentuje Agnieszka Heidrich, strategy director w Dentsu Creative. - Targetowanie oparte na sztucznej inteligencji w mediach jest niczym precyzyjnie posłana strzała, która trafia prosto w dziesiątkę. Poprzez szybką i dokładną analizę danych użytkowników i użytkowniczek mającą na celu uzyskanie insightów możemy zagwarantować, że reklamy dotrą do właściwej grupy odbiorców i odbiorczyń we właściwym czasie, co zwiększy współczynniki konwersji i zmaksymalizuje zwrot z inwestycji – podsumowuje Heidrich.

Planowane wzrosty wydatków marketingowych

Mimo niepewnej sytuacji ekonomicznej w regionie, jedna trzecia marketerów i marketerek planuje zwiększyć swoje budżety na rok 2025. Podczas gdy 40 proc. firm planuje utrzymać swoje budżety na stabilnym poziomie, ponad jedna trzecia marek zamierza zwiększyć swoje inwestycje w marketing i komunikację. Badanie dentsu wskazuje, że duże firmy, zatrudniające ponad 500 osób, zwiększają swoje budżety częściej w porównaniu z firmami mniejszymi.

grafika


Niepewność napędza wzrost inwestycji w działania performance i branded content. Performance marketing, w tym biddable media, search i paid social, to kluczowy obszar, w którym firmy planują zwiększyć inwestycje, co pokazuje znaczenie mierzalnych, zorientowanych na wyniki strategii marketingowych. Przewiduje się znaczny wzrost inwestycji w regionie CEE w 2025 r. w branded content, taki jak własne media społecznościowe i inne zasoby cyfrowe, np. aplikacje i strony internetowe.

- Rynki Europy Środkowo-Wschodniej nadążają za globalnym zwrotem w stronę marketingu cyfrowego i zorientowanego na wyniki, napędzanym potrzebą dotarcia do nowych odbiorców i odbiorczyń, wykorzystania zaawansowanych danych analitycznych i optymalizacji wydatków marketingowych w szybko ewoluującym krajobrazie cyfrowym. Podczas gdy dane odpowiadają globalnym trendom inwestycyjnym — szczególnie w przypadku kanałów cyfrowych, takich jak Connected TV i branded content — da się zauważyć obszary znacząco niedoinwestowane – komentuje Małgorzata Niska, Head of Media Strategy, dentsu Polska.

Rośnie znaczenie platform telewizji cyfrowej

Reklama w Connected TV będzie atrakcyjnym obszarem przyszłych inwestycji, co odzwierciedla rosnące znaczenie platform telewizji cyfrowej w docieraniu do odbiorców i odbiorczyń. CTV obejmuje zautomatyzowany zakup reklam na smart TV. Biorąc pod uwagę powolny rozwój CTV w Europie Środkowo-Wschodniej, cieszy fakt, że zajęła ona trzecie miejsce, a 32 proc. reklamodawców i reklamodawczyń planuje zwiększyć swoje inwestycje w tym obszarze.

Ponadto 23 proc. marketerów i marketerek z Europy Środkowo-Wschodniej wyraziło zainteresowanie inwestycjami w eventy i marketing doświadczeń, co świadczy o tym, jaką wartość ma tworzenie immersyjnych i angażujących doświadczeń z marką w ramach kompleksowego doświadczenia konsumenta i konsumentki.

bg
Autor artykułu:
bg
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych