Marki na przełomie dekad: Wedel

W naszym cyklu pod hasłem "Marki na przełomie dekad", w którym prezentujemy dokonania marek i ich osiągnięcia w minionej dekadzie oraz kamienie milowe w ich rozwoju, a także zakreślimy wyzwania, które stają przed nimi u progu trzeciego dziesięciolecia XXI wiek prezentujemy Wedel. O marce opowiada Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierownik komunikacji korporacyjnej.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Marki na przełomie dekad: Wedel

Najważniejsze wydarzenia w ostatnich 10 latach

Rozwój naszej oferty w ciągu ostatnich 10 lat stanowi dowód na otwartość na innowacje i odpowiadanie na aktualne potrzeby konsumentów. Niezmienne pozostaje przy tym priorytetowe traktowanie kwestii jakości i bezpieczeństwa na każdym etapie produkcji.Wprowadzamy średnio 40-60 nowości rocznie, często są to produkty limitowane, jednak na przestrzeni ostatniej dekady w naszym portfolio pojawiły się również takie pozycje, które pozostały z nami na stałe. Należą do nich m.in.: czekolady, Ptasie Mleczko, lody.

Kamienie milowe dekady 2010-2020• 2010 r. – wedlowską listę kamieni milowych ostatniej dekady otwiera zmiana właściciela i dołączenie do grupy LOTTE. Wedla od tego czasu wyróżnia wcześniej wspomniana autonomia wyrażona kierowaniem całością biznesu przez polski zespół zarządzający. Wynika to z przekonania właścicieli, że to rodzimi specjaliści najlepiej znają tutejszy rynek i wiedzą, jak prowadzić legendarną czekoladową markę. Nasze relacje oparte są na partnerskim charakterze, a także na zaufaniu, co potwierdza fakt, że możemy reinwestować w biznes 100 proc. wypracowywanych zysków. To powoduje, że Wedel rozwija się teraz dynamicznie jak nigdy wcześniej. Jednocześnie wartości organizacyjne tj. otwartość i kwestionowanie statusu quo oraz wpisanie współpracy między działami w codzienne procesy sprawiają, że wszyscy pracownicy są autorami zmian i stoją za sukcesem firmy.• 2014 r. – przejęcie sieci Pijalni Czekolady E.Wedel. Dynamiczny rozwój tej sieci (pierwszym lokalem był legendarny „Staroświecki Sklep” będący jednocześnie historyczną siedzibą naszej firmy) jest dla nas niewątpliwie powodem do dumy i zalicza się do ważniejszych wydarzeń na przestrzeni ostatnich kilku lat. Obecnie, w całej Polsce funkcjonuje 29 Pijalni (17 lokali własnych, 12 franczyzowych).• 2018 r. był przełomowy z kilku powodów. Miała miejsce wtedy wcześniej wspomniana reorganizacja zespołu zarządzającego: powołanie dyrektora zarządzającego i rozdzielenie funkcji dyrektora marketingu i sprzedaży. Powołanie w ramach tego procesu Ingi Pyd na stanowisko dyrektora HR i administracji to również początek transformacji kultury organizacyjnej, w efekcie której zweryfikowaliśmy naszą misję, wizję oraz wartości. Zgodnie z firmową misją tj. zmieniamy się nieustannie, by budzić radość w nas i w naszych klientach, w centrum naszych zainteresowań jako organizacji znajduje się człowiek – pracownik, konsument, partner biznesowy, sąsiad. 2018 r. to również czas przyjęcia nowej, długoterminowej strategii biznesowej, zgodnie z którą chcemy rozwijać się dwucyfrowo, w oparciu o nowe kategorie produktowe (m.in. ciastka i lody) oraz eksport, przy jednoczesnym umacnianiu pozycji w „tradycyjnych” dla nas segmentach.• 2020 r. to zwieńczenie prac nad wedlowską strategią CSR, która porządkuje nasze liczne działania z obszaru społecznej odpowiedzialności. Tradycję prowadzenia biznesu wrażliwego na potrzeby otoczenia zapoczątkowali wiele lat temu założyciele Wedla, wyprzedzając swoje czasy również w tym obszarze. Dla nas był ważny także sam proces powstawania strategii – kompleksowy, uświadamiający całą organizację odnośnie znaczenia takich działań, angażujący zespół zarządzający, kluczowych menadżerów wszystkich działów, a także nasze otoczenie zewnętrzne. W ramach dialogu z interesariuszami zapytaliśmy bowiem naszych pracowników, a także przedstawicieli organizacji społecznych, biznesowych oraz społeczność lokalną, o ich oczekiwania wobec nas w obszarach odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju. W efekcie zainicjowaliśmy ponad 40 projektów, które będziemy realizować przez najbliższych kilka lat. Jednym z celów, który udało się nam już osiągnąć, jest przejście na zasilanie całej siedziby (w tym produkcji) energią pochodzącą z farm wiatrowych.Ostatnia dekada to także inwestycje i sukcesywne rozwijanie możliwości naszej warszawskiej fabryki. Wynika to z produkcji w ramach nowych kategorii i chęci odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na wedlowskie wyroby. W związku z tym, kilka lat temu postawiliśmy na rozwiązania pozwalające zwiększać nasze moce produkcyjne, oparte w dużej mierze na automatyzacji i robotyce. Maszyny pomagają optymalizować procesy i zwiększać efektywność, jednak najważniejszy niezmiennie pozostaje dla nas człowiek – autor zmian, któremu rozwiązania techniczne mają poprawiać komfort pracy. W 2019 roku rozpoczęliśmy projekt inwestycyjny o wartości ponad 200 mln zł – najdroższy w historii firmy od czasu zbudowania fabryki przez Jana Wedla. W ramach tej inwestycji rewitalizujemy dawny budynek służący do przechowywania kakao i zwiększamy przestrzeń produkcyjną (w naszym przypadku mocno ograniczoną, ze względu na to, że jako jedna z niewielu fabryk w Polsce, jesteśmy zlokalizowani w centrum miasta).

Trendy rynkowe minionej dekady w branżyZwrot ku jakości i wygodzie wynikający z coraz większej siły nabywczej Polaków. Stopniowo częściej to właśnie te czynniki wyprzedzają cenę, jeżeli chodzi o kryteria decydujące o zakupie produktów. W przypadku słodyczy, specyficznym czynnikiem pozostaje również przyjemność związana z ich konsumpcją.• Rosnąca świadomość konsumentów zarówno w obszarze jakości produktów, sposobu ich produkcji, a także pozyskiwania surowców. Jest to także związane z popularnością podejścia well-being, zgodnie z którym chcemy dbać o siebie i swoich najbliższych, poszukujemy harmonii w pędzie codzienności i sięgamy po produkty najwyższej jakości, marek, które znamy i darzymy zaufaniem. To trend sprzyjający takim producentom jak my. W Wedlu kwestie jakości i bezpieczeństwa na każdym etapie produkcji traktujemy w sposób priorytetowy, a sercem naszych wyrobów niezmiennie od czasów Jana Wedla jest kakao z Ghany, wyróżniające się wysoką jakością i mocno czekoladowym smakiem.• Wygoda zakupów i konsumpcji. Kupujący poszukują w związku z tym przekąsek w mniejszych formatach i wygodnych opakowaniach. Naszą odpowiedzią na tę potrzebę jest bogate portfolio produktów impulsowych obejmujące m.in. czekoladę Cookie w „kieszonkowym” formacie 100g, kilka wariantów smakowych batona Pawełek czy lodów w rożku, na patyku, a także w opakowaniu typu pouch (w tym roku wprowadziliśmy lody Czekotubka właśnie w takiej formie). Dla miłośników pianek Ptasie Mleczko® będących w ciągłym ruchu oraz dla tych poszukujących nowych form naszych wyrobów stworzyliśmy dwa formaty impulsowe tego produktu. Mowa o wcześniej wspomnianym Ptasie Mleczko® MINI, przy którym w strunowym opakowaniu zamknęliśmy mniejsze kostki o kształcie sześcianu, idealne na jeden kęs oraz batonik Ptasie Mleczko®, czyli niebiańską przyjemność do celebrowania w jednej chwili.• Nowoczesne technologie usprawniające sprzedaż. Cyfrowa zmiana nie omija rynku FMCG. Jednym z jej efektów jest wykorzystywanie przez punkty sprzedaży narzędzi pozwalających analizować dane dotyczące decyzji zakupowych, organizacji logistyki i zaopatrzenia oraz szeregu innych ułatwień dla klientów, sprzedawców oraz producentów. Mając świadomość korzyści wynikających z cyfrowych rozwiązań i wpisaną w DNA odwagę do chodzenia nieprzetartymi ścieżkami, badamy możliwości w tym obszarze, ściśle współpracując z rodzimymi „sklepami jutra” i autorami takich rozwiązań.• Rozwój e-commerce. Sprzedaż produktów FMCG w internecie do tej pory rozwijała się na ograniczonym poziomie. Sytuacja uległa gwałtownej zmianie na skutek pandemii – konsumenci często po raz pierwszy zaczęli kupować przez internet także żywność, w tym słodycze. Podążając za tym, przyśpieszyliśmy procesy w tym obszarze, co przyniosło efekty m.in. w postaci uruchomienia oficjalnego sklepu E.Wedel w serwisie Allegro, internetowego sklepu Pijalni Czekolady E.Wedel oraz sprzedaży na platformach gastronomicznych. Wpisując się w trend personalizacji, uruchomiliśmy również nową stronę sprzedaży online, na której można zaprojektować własny Torcik Wedlowski.• Multisensoryka. W konsumpcję słodyczy często wpisany jest element zaskoczenia, który potęguje uczucie przyjemności. W związku z tym, w ostatnim czasie popularne jest tworzenie produktów o różnorodnych strukturach. Po rozgryzieniu czekoladowej „skorupki” w naszym podniebieniu zachodzi istna eksplozja smaków – dzieje się tak np. w przypadku naszych pralin Coffee Box, które zawierają nadzienia o głębokim smaku różnego rodzaju kaw, czekolad Cookie, gdzie w czekoladowej formie zamknęliśmy warstwę kruchego herbatnika i kremowego nadzienia czy czekolady Mocno Mlecznej z miodowymi płatkami kukurydzianymi.

Najważniejsze kampanie marki w minionym dziesięcioleciuKontynuujemy dziedzictwo naszych założycieli, dlatego ich podejście do prowadzenia biznesu jest w naszej firmie wciąż żywe i stanowi dla nas nieustanną inspirację. Jednego z nich – Jana Wedla, określa się jako pioniera marketingu, ze względu na jego prekursorskie działania tj. stawianie automatów ze słodyczami w Parku Skaryszewskim w Warszawie, regularne publikowanie reklam w prasie oraz w przestrzeni miejskiej czy ozdabianie wedlowskich sklepów neonami. Dwa z nich, zlokalizowane w stolicy, odtworzyliśmy. Jeden zdobi dach kamienicy przy ul. Szpitalnej, drugi świeci na szczycie Domu Wedla przy ul. Puławskiej. Pamiętając o osiągnięciach Jana Wedla na tym polu, chcemy być odważni w komunikacji, dlatego nasze kreacje reklamowe wyróżniają się świeżym spojrzeniem i wyjątkowym charakterem. W ciągu ostatnich 10 lat najważniejsze z nich to:• sponsoring Euro 2012. Wynikające z tego partnerstwa działania obejmowały również niestandardowe realizacje tj. produktowe maskotki mistrzostw (m.in. biało-czerwone Ptasie Mleczko® czy Baryłki Football w kształcie piłek) oraz wykonana z czekolady makieta Stadionu Narodowego o wadze 385 kg czy naturalnych rozmiarów Puchar Europy. Za czekoladowe rzeźby zarówno wtedy, jak i dziś odpowiadają Mistrzyni i Maestro Czekolady E.Wedel – Joanna Klimas-Profus i Janusz Profus.kampania „W kuchni z Wedlem”, 2014 r. (nagrodzona Złotym Effie), w której połączyliśmy rosnącą wówczas popularność vlogosfery, programów kulinarnych i zamiłowania do domowych wypieków. Stworzyliśmy kulinarne reality show, którego bohaterami były produkty E.Wedel, a prowadzącym Janusz Profus, Maestro Czekolady E.Wedel – wyniki pobiły rekordy oglądalności! Do zabawy włączyliśmy konsumentów – w ramach konkursu, każdy mógł zgłosić swój pomysł na wykorzystanie produktów Wedla w kuchni. Elementem wielowymiarowych działań był również m.in. telewizyjny program kulinarny, którego współprowadzącą była Joanna Klimas-Profus, Mistrzyni Czekolady E.Wedel.• kampania z Wargorrem, 2015 – 2016 r. Postać zagadkowego przybysza z kosmosu miała z jednej strony intrygować wiernych konsumentów, a z drugiej strony dotrzeć do młodszych, przełamać wizerunek marki tradycyjnej i pokazać ją w świetle, w którym pierwsze skrzypce grają innowacyjność i lekki dystans. Wargorrem zwróciliśmy na siebie uwagę i zainteresowaliśmy nowych odbiorców.• platforma komunikacyjna z 2017-2020 r., której bohaterami byli chłopiec i zebra – nasz ożywiony symbol z lat 20 XX w. To przykład na to, w jaki sposób podchodzimy do naszej wieloletniej historii – chcemy opowiadać ją konsumentom w dostosowany do współczesnych realiów sposób, ponieważ uważamy, że jest fantastyczna i stanowi unikalny element naszej tożsamości.• kampania reklamowa lodów E.Wedel, 2019 r., osadzona w zupełnie innym, surrealistycznym świecie snów, stworzonym dzięki wykorzystaniu animacji 3D, podkreślała wejście Wedla w nową kategorię produktową. Nie zapomnieliśmy jednak o naszej więzi z historią – opakowania lodów zdobi fala nawiązująca do podpisu Emila Wedla, pojawiała się ona również w spotach. Jesteśmy przekonani, że jego syn – Jan Wedel, gdyby tylko mógł, prędzej czy później zdecydowałby się na zaistnienie w lodowej branży. 

Na uwagę zasługuje także całość naszych działań w kanale digital. Byliśmy jedną z pierwszych marek niezwiązanych z branżą komputerową, które wkroczyły w świat e-sportu – mowa o naszej platformie „Wedel Up! Zagrajmy inaczej”. Również jako jedni z pierwszych w Polsce zrealizowaliśmy działania promocyjne na platformie Tik Tok. Od kilku lat, przy każdej kampanii współpracujemy z influencerami, aby docierać do młodszej grupy konsumentów. W zeszłym roku stworzyliśmy również podcastowy projekt „Czekoladowe historie E.Wedel”. Dzięki niemu, przedstawiliśmy historyczne anegdoty i opowieści oraz współczesne oblicze firmy i marki w zupełnie nowej odsłonie. Rozmówcy – przedstawiciele Wedla oraz varsavianista Piotr Wierzbicki gościli w podcastach Imponderabilia, Muda Talks i 7 metrów pod ziemią. Wedel był również bohaterem słuchowisk Pogadajmy o życiu i Zabójcze opowieści.

Poza marką i produktami, Wedel rozwija się także jako organizacja. Obraz firmy jako pracodawcy, producenta i partnera budujemy w ramach zintensyfikowanych w ostatnich latach działań z obszaru komunikacji korporacyjnej. Wykorzystując wachlarz różnorodnych narzędzi i kanałów, chcemy dzielić się swoimi doświadczeniami, podejmować istotnie społecznie i biznesowo tematy, edukować i inspirować innych do zmian. O tym, co robimy jako organizacja można przeczytać m.in. na uruchomionym niedawno wedlowskim kanale w serwisie LinkedIn, gdzie na ważne wydarzenia i projekty przyjmujemy perspektywę naszych pracowników, którzy stoją za sukcesem naszej firmy. Employer branding i zrównoważony rozwój to obszary, na które szczególnie zwracamy uwagę w naszej komunikacji.Obecny rok jest dla nas wyjątkowy – Wedel obchodzi 170-lecie istnienia. Taki jubileusz zasługuje na odpowiednią oprawę, dlatego w 2021 będziemy prezentować naszą nową platformę komunikacyjną, której towarzyszy hasło „Czas na przyjemność”. Jej przedsmak można było już zobaczyć w ramach reklamy nowej linii czekolad Mocno Mleczna, a rozwinięcie w świeżutkim (bo wyświetlanym od niedawna) spocie jubileuszowym. Historia przeplata się tam z teraźniejszością oraz z apetycznością naszych produktów, obrazując, jak Wedel towarzyszy już kilku pokoleniom Polaków. Oczywiście nie brakuje również chłopca i zebry w odświeżonym wydaniu.

Otrzymane nagrody• Tytuł Najsilniejszej Polskiej Marki w Rankingu Marek Rzeczpospolitej przyznany kilkanaście razy z rzędu (podobnie nagrody Superbrands czy statuetki European Trusted Brands)• Nagrody w czołowych konkursach konsumenckich i branżowych takich jak: Złoty Paragon, Perły Rynku FMCG, Najlepszy Produkt, Hit Handlu, Konsumencki Lider Jakości czy Superprodukt Świata Kobiety Dwie statuetki w Effie Awards: srebro w 2011 r. za kampanię „Taniec 2010” wspierającą wprowadzenie czekolad nadziewanych Owocowe Duety oraz złoto w 2015 roku za kampanię „W kuchni z Wedlem 2014”• Złote Spinacze: brązowy spinacz w 2016 roku z kampanię „Wargorr w Wedlu” oraz srebrny w 2018 roku za projekt „Wedel Up! Zagrajmy inaczej”.• pierwsze miejsce w badaniu Premium Employer Brand (4. Edycja, 2018 r.), które mierzy wpływ wizerunku pracodawcy na postrzeganie produktów danej marki,• tytuł Solidnego Pracodawcy 2020,zwycięska pozycja w konkursie Lidl Fair Play (2.edycja, 2020 r.), wyróżniającym firmy wspierające równe traktowanie pracowników bez względu na płeć czy wiek,

Pozycja rynkowa firmy na tle konkurencjiNależymy do grupy 3 liderów, która posiada łącznie niemal połowę udziałów w rynku czekoladowym w Polsce. Nasz kultowy produkt – Ptasie Mleczko, jest obecnie liderem w segmencie pianek w czekoladzie z udziałem rynkowym na poziomie 59 proc. Wedlowska czekolada w tabliczkach, gorzka klasyczna 64% jest liderem w segmencie czekolad gorzkich twardych do 149g1.Okres styczeń -listopad 2020 zamknęliśmy z prawie 10-procentowym wzrostem sprzedaży czekolad w tabliczkach (w tym z rekordowym wynikiem w segmencie czekolad gorzkich – tu zanotowaliśmy wzrost sprzedaży na poziomie blisko 20 procent).

Wyzwania, przed którymi staje firma wchodząc w trzecią dekadę XXI wieku.Nasze plany rozpatrujemy w długoterminowej perspektywie, jednak w tak nieprzewidywalnej rzeczywistości tym, co jest pewne jest ciągła zmiana.Miniony rok był sprawdzianem dla naszej organizacji, który udało nam się wspólnie zdać z sukcesem, dzięki wysiłkowi, otwartości i elastycznemu podejściu zatrudnionych w dostosowywaniu do nowych warunków. Najbliższe wyzwania polegają więc przede wszystkim na kontynuacji rozwoju biznesu i dotychczasowego podejścia tj. zapewnienia naszym pracownikom zdrowia i bezpieczeństwa, a także w możliwie największym stopniu poczucia harmonii i spokoju w tym trudnym czasie.Inne wyzwanie jest również związane z pandemią i polega na dostosowaniu procesów do rzeczywistości, która nastanie po ustabilizowaniu się sytuacji. Pandemia wywołała nieodwracalne zmiany w sposobie codziennej organizacji pracy, zwróciła uwagę na rolę, jaką pełni organizacja w obszarach tj. jak well-being (zapewnienie komfortu i opieki zdrowotnej postrzegamy już jako absolutny fundament odpowiedzialności pracodawcy). Znacznie przyśpieszyła również procesy z dziedziny cyfrowej zmiany, usprawniające pracę zdalną. To, w jaki sposób firmy odnalazły się w aktualnej sytuacji, jakie wnioski z niej wyciągnęły, pozostanie z nimi na dłużej. Konieczna jest więc analiza i wizjonerskie spojrzenie w przyszłość – pozwoli to nie tylko na przetrwanie, ale także na unowocześnienie procesów i jeszcze lepsze dostosowanie ich do potrzeb pracowników w obliczu zaistniałych zmian. Teraz sztuką jest znalezienie szans w tej sytuacji i udowodnienie, że niemożliwe staje się możliwe – to jedna z naszych wartości organizacyjnych (kwestionuję status quo), więc jesteśmy przekonani o słuszności takiego podejścia, która motywuje do nas do ciągłego rozwoju.Funkcjonujemy na niezwykle konkurencyjnym rynku słodyczy, dlatego dla nas wyzwaniem jest podążanie za konsumentem w dynamicznie zmieniającym się świecie. Będzie coraz bardziej rosnąć wcześniej wspomniana świadomość kupujących w obszarze transparentności łańcucha dostaw – to szansa dla marek chcących pozytywnie się wyróżnić i firm podejmujących konkretne, mierzalne działania.Naszym celem nieustannie pozostaje docieranie do zróżnicowanych grup konsumentów, w tym tych młodszych. Chcemy więc towarzyszyć wszystkim w codziennych przyjemnościach, dywersyfikując i rozwijając ofertę, prowadząc wielowymiarową komunikację 360o. Ważne jest dla nas to, aby jednocześnie tworzyć markę z misją i dodatkowymi wartościami, a także miejsce pracy, w którym każdy pracownik wedlowskiej społeczności będzie czuł się dobrze. Chcemy również rozwijać się zgodnie z założeniami naszej strategii CSR i odpowiadać na wyzwania współczesności jako odpowiedzialny producent, pracodawca i partner. Czujemy się bowiem świadomym uczestnikiem otoczenia i ekosystemu, w którym prowadzimy naszą działalność biznesową.Kontynuacja 170-letniej historii to dla nas wyzwanie, które z dumą podejmujemy każdego dnia. Miniona dekada pokazała, że Wedel jest wyjątkową marką. W tym, jubileuszowym dla nas roku, będziemy przypominać o tym częściej niż zazwyczaj.

 

 

 

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmiany w "Mam talent!". Do show TVN wraca dawny juror

Zmiany w "Mam talent!". Do show TVN wraca dawny juror

Zwrot ws. Olgi Malinkiewicz. Prezes Columbus reaguje po występie u Stanowskiego

Zwrot ws. Olgi Malinkiewicz. Prezes Columbus reaguje po występie u Stanowskiego

Władze właściciela TVN wolą Netfliksa. Wbijają szpile Paramountowi

Władze właściciela TVN wolą Netfliksa. Wbijają szpile Paramountowi

Holding Zygmunta Solorza bierze mega kredyt. Na 17 lat

Holding Zygmunta Solorza bierze mega kredyt. Na 17 lat

Minister kultury dostała pytanie o to, kto wykreślił zakaz prasy samorządowej. "Nie było zgody politycznej"

Minister kultury dostała pytanie o to, kto wykreślił zakaz prasy samorządowej. "Nie było zgody politycznej"

Krystyna Pawłowicz do posłuchania. Jako felietonistka w Radiu Wnet

Krystyna Pawłowicz do posłuchania. Jako felietonistka w Radiu Wnet