Michał Kobosko: „Wprost” nie był i nie jest medium walczącym z reżimem Tuska

- Takiego wydarzenia jak najazd na redakcję nie było przez ostatnie 25 lat wolnej Polski. Po akcji ABW dorobiono sprawie polityczną łatkę, a z „Wprost” zrobiono medium walczące z reżimem Tuska - komentuje Michał Kobosko, szef Project Syndicate Polska i biura Atlantic Council, a w przeszłości naczelny m.in. „Wprost”.

łb
łb
Udostępnij artykuł:

Nie znam żadnych okoliczności, które uzasadniałyby akcję prokuratury, ABW i policji w siedzibie tygodnika „Wprost”. Nie dziwię się oburzeniu mediów z lewa i prawa - tym bardziej, że takiego wydarzenia nie było przez ostatnie 25 lat wolnej Polski. Sam byłem wstrząśnięty obserwując transmisję on-line z miejsca agresywnego, bezprawnego i w istocie bezradnego działania służb państwa. To pierwsze wrażenie potwierdziła miażdżąca dla prokuratury opinia wydana przez resort sprawiedliwości.

Czym innym są natomiast inne zdarzenia, które miały miejsce przed najazdem na „Wprost”, w jego trakcie i już po nim. W trakcie uderzające było pojawienie się upadłych polityków z lewa (Ikonowicz) i prawa (Wipler), którzy najzwyczajniej przyszli się ogrzać w świetle kamer. Fatalnie wyglądało też wzmożenie dziennikarzy mediów prawicowych, którzy swoimi zachowaniem w redakcji „Wprost” i na konferencjach premiera natychmiast dorobili sprawie łatkę polityczną - zrobili z „Wprost” medium walczące z reżimem Tuska - a "Wprost" takim medium nie był i nie jest. Mówiąc wprost, zachowanie co bardziej krewkich dziennikarzy na konferencjach prasowych było prostackie i dziecinnie amatorskie. Takich mediów władza nie musi się bać.

Dziennikarze mają święte prawo i obowiązek, by zgłębiać wszystkie aspekty wielkiej afery podsłuchowej, analizować sylwetki bohaterów - ich motywacje i interesy, jakie za nimi stoją. Powinni przy tym zachowywać zawodową powściągliwość i zwykły zdrowy rozsądek. Mam wrażenie, że dziennikarze wciąż mało wiedzą, a wypowiadają się nader autorytatywnie, zbyt szybko ferują wyroki. Natomiast tzw. zwykli ludzie, spoza branży medialnej, czują się mocno pogubieni. Sprawa jest tak trudna i wielowątkowa, że mało kto ma na jej temat jasny pogląd - stąd dość powszechne wrażenie, że wszyscy tu kręcą. Chciałbym, żeby dziennikarstwo wyszło z tej afery silniejsze i lepsze - podobnie jak świat polityki, który na taśmach pokazał się z jak najgorszej strony.

Michał Kobosko - obecnie szef Project Syndicate Polska i warszawskiego biura Atlantic Council, w przeszłości redaktor naczelny „Wprost” i „Newsweeka”.

łb
Autor artykułu:
łb
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

VZK Laboratory z pierwszą kampanią na polskim rynku

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

Kampania mBanku "Jedna/Trzecia" edukuje Polaków o przyszłości finansowej

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

HBO Max pokazało spot z zapowiedziami na 2026. To premierowe materiały

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day

Google i Apple wdrażają awaryjne zabezpieczenia po atakach zero-day

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!
Materiał reklamowy

Plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku rozstrzygnięty!

Uczą, jak wspierać dzieci w internecie. Startuje program "Cyfrowe Mosty"

Uczą, jak wspierać dzieci w internecie. Startuje program "Cyfrowe Mosty"