Grzywna wymierzona Morele.net została uchylona przez Naczelny Sąd Administracyjny w czwartek, o czym jako pierwszy poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”. Decyzja zapadła na posiedzeniu niejawnym, dlatego na razie nieznane jest jej uzasadnienie.
Tym samym NSA zmienił orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który w 2020 roku podtrzymał grzywnę nałożoną przez prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Uchylona została zarówno kara od prezesa UODO, jak i potwierdzający ją wyrok WSA.
UODO ukarał Morele.net za wyciek danych
W grudniu 2018 roku firma Morele.net poinformowała klientów zarejestrowanych w jej sklepach internetowych, że doszło do włamania do bazy z ich danymi. - Dane mogą obejmować dane kontaktowe, dane dot. dowodu tożsamości, nr PESEL oraz dane dotyczące sytuacji finansowej. Nieuprawniony dostęp nie dotyczył informacji o kartach płatniczych i loginów do banków. Grupa Morele nie gromadzi tych danych (dane podawane na naszej stronie są gromadzone w bazach operatora płatności i banku) - wyliczono.

Firma zachęcała użytkowników do zmiany danych loginowych. Ostrzegała, że ich dane mogą posłużyć cyberprzestępcom do prób wyłudzeń.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ochrona-danych-osobowych-gdzie-zlozyc-skarge,7169714013845121a ##
Do Morele.net należy kilkanaście platform e-commerce z różnych kategorii tematycznych, m.in. Morele.net, Presto.pl, Hulahop.pl, Amfora.pl, Pupilo.pl, Budujesz.pl, Meblujesz.pl, Ubieramy.pl, Digitalo.pl i Motoria.pl.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych postępowanie w sprawie wycieku danych podjął na początku 2019 roku. - Prowadzone są czynności zmierzające do oceny, czy działalność podmiotu odbywa się zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych - opisywał Urząd.
We wrześniu poinformowano o nałożeniu na Morele.net 2,83 mln zł grzywny. To rekordowa kara wymierzona przez prezesa UODO.

Na konferencji Urzędu zwrócono uwagę, że wskutek ataku uzyskano nieuprawniony dostęp do danych 2,2 mln klientów e-sklepów Morele.net. Dodano, że firma nie zastosowała systemu podwójnego uwierzytelniania dostępu do danych, a w ramach postępowania prowadzonego przez regulatora nie wykazała, skąd pochodzą zgody przy składaniu wniosków o płatność w ratach za zakupy.
- To jedno z największych i najpoważniejszych jak dotąd, naruszeń w Polsce. Klienci, których dane dotyczą w dalszym ciągu mogą być narażeni na dalsze wykorzystywanie ich danych - podkreślił Mirosław Sanek, wiceprezes UODO.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/virgin-mobile-wyciek-danych-kara-play-uodo-niewlasciwe-zabezpieczenie-danych-klientow,7169731894638721a ##
Przedstawiciele Morele.net od razu zapowiedzieli, że firma odwoła się od decyzji UODO do sądu. - Nie zgadzamy się z oceną zebranego materiału dowodowego, dlatego chcemy, aby sprawa została ponownie rozpatrzona z udziałem niezależnych biegłych - podkreślił Radosław Stasiak, wiceprezes spółki ds. IT.

- Nie ma nakazu natychmiastowej zapłaty kary wskazanej przez urząd, stąd też ta sytuacja nie ma wpływu na bieżące działanie grupy - zaznaczył.











