Nieterminowość i niska jakość - najczęstsze przejawy braku rzetelności firm

Polaków najczęściej spotykają takie przejawy braku rzetelności firm, jak nieterminowość dostaw towarów i usług oraz ich niska jakość. Najwięcej przypadków niesolidnego postępowania konsumenci odnotowali w handlu detalicznym i hurtowym - wynika z badania Millward Brown SMG/KRC.

km
km
Udostępnij artykuł:

Doświadczenia Polaków pokazują, że firmy nadal mają problemy z terminowym wywiązywaniem się ze swoich zobowiązań, a także z dostarczaniem produktów i usług o odpowiedniej jakości.

Spośród 32 proc. konsumentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy mieli do czynienia z nierzetelnymi firmami, z tymi zjawiskami spotkało się odpowiednio 42 proc. i 34 proc. Były to głównie osoby do 45. roku życia.

grafika

Czym przejawia się nierzetelność według polskich konsumentów Źródło: "Rzetelność polskich firm okiem konsumenta" Badanie MillardBrown SMG/KRC dla Rzetelnej Firmy

Na nieterminowość polskich przedsiębiorstw wskazują w szczególności pracownicy umysłowi, osoby na kierowniczych stanowiskach oraz przedstawiciele wolnych zawodów, tacy jak lekarze i prawnicy. Z kolei pracownicy fizyczni najczęściej spotykają się z niską jakością oferowanych towarów i usług.

Istotną przeszkodą w swobodnym korzystaniu z towarów i usług jest też dla części konsumentów, głównie kobiet i pracowników fizycznych, niejasna oferta. 28 proc. badanych, którzy w ciągu ostatniego roku spotkali się z brakiem solidności firm, zostało w ten sposób wprowadzonych w błąd. Polacy zwrócili również uwagę na brak możliwości reklamacji produktu lub usługi.

Według badania, w ciągu ostatniego roku niemal połowa oszukanych respondentów z brakiem rzetelności spotkała się podczas zakupów, zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych. Zjawisko to dotyczyło głównie osób pomiędzy 35. a 45. rokiem życia, przedstawicieli kadry zarządzającej, wolnych zawodów oraz pracowników fizycznych.

14 proc. spośród uczestników badania, którzy potwierdzili spotkanie z nierzetelną firmą, na niesolidne przedsiębiorstwa natknęło się w branży budowlanej i mieszkaniowej. Tyle samo respondentów, głównie pracowników fizycznych, wskazało na problemy jakie napotkali korzystając z usług firm ubezpieczeniowych, banków oraz otwartych funduszy emerytalnych.

grafika

Branże, w których konsumenci spotkali się z nierzetelnością Źródło: "Rzetelność polskich firm okiem konsumenta" Badanie Millward Brown SMG/KRC dla Rzetelnej Firmy

Polacy z nierzetelnością spotkali się także w usługach naprawczych oraz branży telekomunikacyjnej. Z tą ostatnią najwięcej problemów mieli pracownicy fizyczni. W ciągu minionego roku polscy konsumenci doświadczyli przejawów niesolidności również w usługach komunalnych i transportowych oraz turystyce.

Badanie "Rzetelność polskich firm okiem konsumenta" zostało przeprowadzone w sierpniu 2011 roku przez instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy, na reprezentatywnej grupie 300 Polaków z co najmniej średnim wykształceniem, zamieszkujących miasta powyżej 50 tys. mieszkańców.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Tylu widzów oglądało show Małgorzaty Rozenek-Majdan o metamorfozach

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]