To koniec marzeń o połączeniu Maxa z popularnym serwisem streamingowym? Paramount ma nowego właściciela

Dobiegł końca trwający długimi miesiącami festiwal dotyczący przejęcia i fuzji z Paramount Global. Na liście nie brakowało kandydatów, ale od początku najpoważniejszym było Skydance Media. Aż do chwili, gdy w czerwcu zarządzające Paramountem National Amusements nie wycofało się nagle z niemal gotowej umowy. Jaki los ostatecznie czeka jedną z najstarszych hollywoodzkich wytwórni?

Tomasz Gardziński
Tomasz Gardziński
Udostępnij artykuł:
To koniec marzeń o połączeniu Maxa z popularnym serwisem streamingowym? Paramount ma nowego właściciela

Plotki o możliwej sprzedaży Paramount Global przez należące do rodziny Redstone'ów National Amusements krążyły po Hollywood już od wielu lat, ale sprawa stała się naprawdę realna przed 10 miesiącami. Wtedy do gry wkroczyła firma produkcyjna Skydance Media, która od ponad dekady ściśle współpracuje z Paramountem i była zainteresowana dalszą konsolidacją. Choć część mniejszych udziałowców koncernu wyrażała swoje wątpliwości co do połączenia, cały proces wydawał się być na dobrej drodze. Aż do czerwca bieżącego roku, gdy Shari Redstone nagle wycofała się z negocjacji.

Media donosiły wówczas, że Max. Niedługo później doszło jednak do kolejnego zwrotu akcji, gdy Skydance Media i National Amusements po raz kolejny usiadły do rozmów.

Skydance Media nowym właścicielem Paramount Global

Wieści z początku lipca szybko znalazły swoje potwierdzenie w oficjalnych decyzjach. W niedzielę w nocy Shari Redstone opublikowała oświadczenie o osiągnięciu porozumienia opiewającego na ponad 8 mld dolarów. W jego myśl Skydance Media i partnerzy firmy nabędą National Amusements za 2,4 mld dolarów w gotówce, a następnie połączy się z Paramount Global, oferując jednocześnie 4,5 mld dol. w gotówce lub obligacjach udziałowcom i dodatkowe 1,5 mld dla zestawienia bilansowego.

Umowa zakłada, że nowym prezesem i szefem zarządu Paramountu zostanie David Ellison, czyli właściciel Skydance. Rolę prezydenta odpowiedzialnego za operacje stanie się zaś Jeff Shell, niegdyś zarządzający NBCUniversal. Na ten moment nie wiadomo, czy Paramount Global pozostanie przy obecnym nazewnictwie, czy też dojdzie do jakiegoś połączenia nazw obu firm. Jak podkreśla natomiast Redstone, to “content ma być królem” w nowej firmie, podobnie jak to było za czasów jej ojca, który w 1987 roku nabył Viacom.

Wciąż jest nadzieja dla Warner Bros. Discovery i innych chętnych

Zgodnie z doniesieniami z początku lipca Warner Bros. Discovery i inni chętni nie wypadli jeszcze tak do końca z gry o Paramount. A przynajmniej o jakiś jego skrawek. Wszystko dlatego, że umowa między NA i Skydance zawiera klauzulę, która pozwala przez 45 dni od podpisania porozumienia szukać innych nabywców będących w stanie wyrównać lub przebić ofertę nowego właściciela. Jak zaznacza Variety, chęć zakupu National Amusements wyrazili choćby szef holdingu IAC Barry Diller oraz Edgar Bronfman Jr. będący w przeszłości prezesem zarządu Warner Music Group oraz Vivendi Universal.

Paramount Global jest właścicielem m.in. platformy streamingowej Paramount+, której tytuły są w Polsce dostępne w ofercie SkyShowtime, czyli wspólnego przedsięwzięcia na rynku VOD Paramountu i Comcastu (co ważne SkyShowitme niebawem będzie również dostępne jako pakiet na Amazon Prime Video). Do firmy należą też stacje telewizyjne takie jak CBS. Nickelodeon, The CW, CBS Sports Network, MTV, Comedy Central, VH1, Showtime, Paramount Network, CBS Reality, CBS Europa oraz Showtime, co jest istotne również w kontekście fuzji ze Skydance Media.

Sprzedaż tych podmiotów automatycznie oznacza bowiem, że sprawie będzie musiała przyjrzeć się Federalna Komisja Łączności (FCC). Również z tego powodu założono, że umowa między National Amusements i Skydance zostanie sfinalizowana w pierwszej połowie 2025 roku. Warto w tym miejscu podkreślić, że dokładne plany i pomysł Skydance na Paramount Global nie są znane. Nie jest wykluczone, że mocna współpraca z WB Discovery lub innym podmiotem tego typu na poziomie streamingu będzie w przyszłości konieczna. Ostatnie trendy na rynku jasno wskazują na konieczność konsolidacji w walce z dominacją Netflixa. Dość powiedzieć, że w USA we wspólnym pakiecie można już nawet nabyć Max, Hulu i Disney+.

Z czego słynie Skydance Media?

Firma Ellisona w ostatnich latach mocno się rozwinęła, również poza produkcję kinową i dla streamingu. Na liście tytułów współtworzonych przez Skydance Productions i Skydance Television należą choćby: “Prawdziwe męstwo”, “W ciemność. Star Trek”, “World War Z”,  “Terminator: Mroczne przeznaczenie”, animowany “Łut szcześcia”, “Top Gun: Maverick”, “Transformers: Przebudzenie bestii”, “Altered Carbon”, “Jack Ryan” i “Reacher”. Firma odpowiadała też za kilka ostatnich części “Mission: Impossible”. Jeden z oddziałów firmy tworzy ponadto gry VR, a w produkcji znajduje się pierwszy tytuł Skydance New Media z segmentu AAA, czyli “Marvel 1943: Rise of Hydra”.

Paramount ma za sobą z kolei kilka wyjątkowo trudnych lat. Od 2019 roku firma straciła na wartości niemal 17 mld dolarów, przede wszystkim z powodu problemów z rentownością tradycyjnych kanałów dystrybucji. Debiut Paramount+ nie okazał się z kolei tak wielkim hitem, jak oczekiwał tego koncern. Ellison obiecał, że zapewni firmie najlepsze technologie i nowoczesną infrastrukturę, która pozwoli Paramountowi na świeży start.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami