Dobry przetarg mediowy, czyli jaki? "Wyłóżmy karty na stół, przestańmy się nawzajem oszukiwać"

Na temat dobrych praktyk w obszarze przetargów mediowych rozmawiano podczas środowej konferencji Polzak Marketing 2019. Zaprezentowano na niej wyniki dialogu reklamodawców i agencji w kategorii media, które zostaną opublikowane w najbliższych dniach jako kolejny rozdział Białej Księgi Komunikacji Marketingowej.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Temat przewodni konferencji Polzak Marketing 2019 brzmiał „Marketing w erze technologii. Efektywne zakupy komunikacji i mediów”. O tym dyskutowali przedstawiciele trzech środowisk – zakupów, marketingu i agencji.

Ustalenia rozdziału Białej Księgi dotyczące przetargów mediowych zaprezentowali Małgorzata Węgierek, CEO Havas Media Group oraz Robert Kruk, marketing services procurement head Polpharma Group. Dokument zostanie podpisany i opublikowany w ciągu najbliższych kilku dni.

Robert Kruk zwrócił uwagę, że impulsem do podjęcia prac nad dokumentem było rosnące wzajemne niezrozumienie przedstawicieli agencji mediowych i działów zakupów. - Koszty przetargów zaczęły [w związku z tym] drastycznie rosnąć - podkreślił przedstawiciel Polpharmy. - Wiedzieliśmy, że musimy obniżyć koszty funkcjonowania branży w ramach przetargów - dodał.

- Dla nas dużym zdziwieniem w tym dialogu było, jakie koszty ponosi klient - mówiła Małgorzata Węgierek. Szefowa Havas Media Group zdradziła także, że w początkowej fazie prac zaobserwowała duży brak zaufania co do intencji obu stron. Robert Kruk dodał, że w pierwszym etapie zredefiniowano wspólnie wiele pojęć, np. transparentności.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sar-zamyka-platforme-przetargowa-stawia-na-serwis-dobryprzetarg ##

Rekomendacje Białej Księgi - przetarg mediowy

Małgorzata Węgierek i Robert Kruk zaprezentowali kluczowe rekomendacje, które znalazły się w rozdziale Białej Księgi, poświęconym przetargom mediowym. Są to m.in.; zapraszanie optymalnej (nie zbyt dużej) liczby agencji do postępowania, odkładanie kosztochłonnych zadań na ostatni etap przetargu czy stosowanie procedury RFI jednie w określonych przypadkach. - Lejkujmy cały proces - radził też Robert Kruk. Rekomendacje mają służyć polepszeiu jakości współpracy oraz obniżeniu rosnących kosztów prowadzenia przetargów.

Dokument prezentuje dwie główne ścieżki prowadzenia przetargów na wybór agencji mediowej - w pierwszym kryterium głównym jest strategia, w drugim cena. Rozdział opisuje modelowy sposób przeprowadzenia przetargów w obu wariantach, zawiera rekomendacje, wskazówki, przykładowe pytania zarówno dla agencji, jak i klientów.

W kolejnych częściach dokumentu zawarto rekomendację, by łączne wynagrodzenia dla agencji mediowej składało się z części gwarantowanej (za działania, na które agencja ma wpływ) oraz skalowalnej (uwzględniające czynniki w różnym stopniu niezależne od agencji). Rozdział definiuje także, za co agencje mediowe mogą brać pełną odpowiedzialność przy realizacji działań dla klienta, a na które nie mają wpływu, co przekłada się  na wynagrodzenie.  

Inne zagadnienia poruszone w rozdziale Białej Księgi dotyczącym przetargu mediowego to AVB Agency Volume Bonus / Bonifications, PRO (progresywny rabat obrotowy), terminy płatności, koszt pieniądza w czasie.

Bierzyński: wyłóżmy karty na stół

Jakub Bierzyński, szef domu mediowego OMD i uczestnik prac nad Białą Księgą, w czasie spotkania zaprezentował tzw. Deklarację Transparentności - integralną część rozdziału dotyczącego przetargów mediowych. Mówi ona o przejrzystości w zakresie cen za zakup mediów telewizyjnych. - Wszystkie domy mediowe mają te same ceny. Nie różnimy się między sobą, ceny wyjściowe są te same, są określone w klastrach, politykach cenowych - stwierdził Bierzyński. - Jeżeli podchodzicie do przetargu, w którym są deklaracje odbiegające od tych transparentnie publikowanych cen, to muszę powiedzieć: to nie są deklaracje prawdziwe. To jest fejk - zdecydowanie stwierdził szef OMD.  

Jakub Bierzyński zwrócił się do branży z prośbą o pełną transparentność w obszarze cen. - Wyłóżmy karty na stół, przestańmy się nawzajem oszukiwać - apelował.

Konferencję Polzak Marketing 2019 organizowały Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów.

Czym jest Biała Księga Komunikacji Marketingowej?

Dokument wprowadza jednolite dla jego sygnatariuszy praktyki w zakresie zakupu usług komunikacji marketingowej. Księgę wypracowano w czasie dwuletnich prac branżowych organizacji, przedstawicieli działów zakupów oraz klientów, podjętych w ramach tzw. Dialogu Branżowego. Inicjatywę rozpoczęły dwie organizacje – Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki.

Dotychczas opublikowano rozdziały: Biała Księga Branży Komunikacji Marketingowej (Rozdział Ogólny), Przetarg na PR, Przetarg Eventowy, Przetarg Incentive Travel, Przetarg Full Service, Przetarg na Produkcje Filmów Reklamowych.

Obok produkcji filmów reklamowych, w najbliższym czasie zostaną opublikowane rozdziały dotyczące obszaru digitalu, brandingu i badań marketingowych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"