Rada Etyki PR: przetarg IBE narusza kodeks branżowy, potrzebne zmiany w kodeksach

Rada Etyki PR oceniła, że warunki przetargu na kampanię public relations, który ogłosił Instytut Badań Edukacyjnych, są niezgodne z branżowymi zasadami etycznymi. W ofercie uzależniono bowiem wynagrodzenie od liczby publikacji w mediach.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Wątpliwości co do przetargu prowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych zgłosiła do Rady Etyki PR agencja Ciszewski PR. Przetarg - o charakterze nieograniczonym - dotyczy przygotowania i realizacji kampanii PR promującej wdrożenie dwóch projektów kształcenia ustawicznego: Krajowych Ram Kwalifikacji i Krajowego Rejestru Kwalifikacji.

Rada Etyki PR przeanalizowała dokumenty przetargowe - specyfikację istotnych warunków zamówienia i wzór umowy z załącznikami - pod kątem zgodności z Kodeksem etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i Kodeksem dobrych praktyk Związku Firm Public Relations. Skonsultowała się też z radcą prawnym Instytutu Badań Edukacyjnych, który podtrzymał wszystkie zapisy w dokumentach przetargowych, oceniając, że umożliwiają one złożenie ważnej oferty bez naruszenia zasad branży public relations.

Jednak Rada Etyki PR zwróciła uwagę, że w jednym z punktów umowy proponowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych jednoznacznie powiązano efekty pracy zwycięskiej agencji zależne od podmiotów trzecich z wysokością jej wynagrodzenia. Natomiast specyfikacja istotnych warunków zamówienia wymaga od agencji startujących w przetargu, żeby przedstawiły w swoich ofertach dobór, wraz z uzasadnieniem, kanałów dotarcia do grup docelowych. Taki dobór ma opierać się na połączeniu form płatnej promocji z działaniami redakcyjnymi, co zostanie ocenione przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Zdaniem Rady Etyki PR ten drugi zapis zmusza zwycięską agencję do zagwarantowania określonej liczby płatnych publikacji redakcyjnych. A taki wymóg narusza zasady obu kodeksów etycznych branży PR. W konsekwencji Rada rekomenduje agencjom, żeby nie brały udziału w przetargu Instytutu Badań Edukacyjnych.

Jednocześnie Rada Etyki PR podkreśliła, że prognozowanie zakładanych efektów kampanii nie stoi w sprzeczności kodeksami branżowymi. Jednak zapisy dotyczące takiego prognozowania są w obu kodeksach na tyle nieprecyzyjne, że podlegają różnym interpretacjom. Dlatego Rada proponuje, żeby uściślić te reguły i dodać do nich właściwe interpretacje. Instytucja ocenia też, że należy opracować zbiór wytycznych dla podmiotów organizujących przetargi na usługi public relations. Pismo w tej sprawie zostanie wysłane przez Radę Etyki PR do Związku Firm Public Relations, Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i fundacji internetPR.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami