Raport: 89 proc. globalnych marek odzieżowych ukrywa ile ubrań produkuje

Aż 89 proc. globalnych marek i sklepów odzieżowych nie ujawnia informacji o wielkości rocznej produkcji, unikając w ten sposób odpowiedzialności m.in. za produkcję nadmiernych ilości ubrań oraz emisję CO2 – wynika z opublikowanego w czwartek rocznego raportu Global Fashion Transparency Index.

pap / pp
pap / pp
Udostępnij artykuł:
Raport: 89 proc. globalnych marek odzieżowych ukrywa ile ubrań produkuje
(fot. materiały prasowe)

Dokument pt. "Co napędza modę?" został stworzony przez organizację non-profit Fashion Revolution. Analizie poddano 250 największych modowych marek i sprzedawców detalicznych od Abercrombie & Fitch po Zarę, na podstawie danych udostępnionych publicznie przez firmy.

Aż 86 proc. firm odzieżowych nie planuje wycofania produkcji z wykorzystywania energii wytwarzanej z węgla, a 94 proc. nie planuje wprowadzenia energii odnawialnej. Mniej niż połowa (43 proc.) marek jest transparentna i ujawnia informacje dotyczące tego skąd czerpią energię: czy z węgla, gazu czy odnawialnych źródeł energii.

"Oznacza to, że zapewnienia marek o produkcji o zerowej emisji mogą być oderwane od rzeczywistości, a to stwarza fałszywe poczucie postępu w stosunku do celów klimatycznych" - ostrzegają autorzy raportu.

W rankingu dotyczącego zrównoważonego rozwoju najwyższą punktację zdobyły: Puma (70 proc.), Gucci (74 proc.) i H&M (61 proc.). Wynik dekarbonizacji na poziomie 0 proc. otrzymały w raporcie 32 marki, czyli 13 proc., m.in. DKNY, Max Mara, New Yorker i Reebok. Niską punktację w wysokości 3 proc. uzyskała ekskluzywna marka Dolce&Gabbana.

Tylko cztery z 250 marek objętych badaniem spełniły cele dotyczące redukcji emisji ustalone dla firm przez Organizację Narodów Zjednoczonych.

Według raportu zachodzące zmiany klimatu mogą w przyszłości kosztować sektor mody prawie 1 mln miejsc pracy. Mimo to tylko siedem marek czyli 3 proc. ujawniło, że wspiera finansowo swoich pracowników w regionach dotkniętych kryzysem klimatycznym.

Autorzy wzywają marki odzieżowe do zainwestowania co najmniej 2 proc. swoich rocznych dochód w energię odnawialną. To zrównoważyłoby energię z paliw kopalnych, która obecnie jest wykorzystywana podczas produkcji.

pap / pp
Autor artykułu:
pap / pp
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana