Rośnie ilość powierzchni handlowej w Polsce

Na koniec ubiegłego roku na polskim rynku było ponad 12 mln metrów kwadratowych powierzchni handlowych - podał Retail Research Forum, think-tank Polskiej Rady Centrów Handlowych. To wzrost o 3,5 proc. w skali roku.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Na powierzchnię ponad 12 mln m kw. GLA (Gross Leasable Area) składają się centra handlowe, parki handlowe i centra wyprzedażowe. W ostatnich pięciu latach wzrost zasobów handlowych w Polsce wyniósł 2,3 mln m kw.

W 2018 roku do użytku oddano ponad 390 tys. m kw. GLA powierzchni handlowej.

– Aż 43 proc.  stanowiła łączna powierzchnia czterech nowych inwestycji: Forum Gdańsk (62 000 m kw. GLA), Galeria Libero w Katowicach (45 000 m kw. GLA), Gemini Park w Tychach (36 000 m kw. GLA) oraz Nowa Stacja Pruszków (27 000 m kw. GLA). Ponad 15 proc. nowej podaży powierzchni stanowiły rozbudowy istniejących projektów  w dużych miastach, co stanowi stały już trend od ostatnich 5 lat. Pozostałe otwarcia w 2018 to głównie parki i galerie handlowe o wielkości do 10 000 m. kw. GLA w miastach małych i  średnich – mówi dyrektor generalny PRCH, Radosław Knap.

Wskaźnik wolnej powierzchni handlowej wyniósł 3,1 proc. Spośród badanych miast najwyższy udział pustostanów zarejestrowano w aglomeracjach wrocławskiej i łódzkiej, odpowiednio 4,4 proc. i 4,2 proc.. Najniższy zaś w aglomeracji szczecińskiej (0,9 proc.), Olsztynie (1,0 proc.) oraz w Toruniu (1,2 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polacy-przeciw-ograniczaniu-handlu-w-niedziele-bojkot ##

Nasycenie powierzchnią handlową i odwiedzialność

Nasycenie powierzchnią centrów handlowych dla całej Polski na koniec 2018 roku osiągnęło poziom 316 m kw./1000 mieszkańców, czyli średni poziom dla krajów Unii Europejskiej. Przyrost powierzchni spowodował wzrost tej wartości w stosunku do końca 2017 roku o 9,8 m kw./ 1000 mieszkańców.

W 2018 nastąpił niewielki spadek średniej odwiedzalności wobec roku poprzedzającego. Średnia odwiedzalność centrum handlowego w ubiegłym roku wyniosła nieco ponad 370 tys. osób miesięcznie, o 4 proc. mniej niż w roku 2017.

– Spadek ten wynika głównie z wprowadzonego w marcu 2018 ograniczenia handlu w niedziele, tym samym mimo przesunięcia się części wizyt klientów na inne dni tygodnia, spadek ten był nieunikniony - wyjaśnia Anna Zachara-Widła, research & education manager w PRCH .

Stabilność na rynku powierzchni handlowych

Średnie obroty generowane przez placówki handlowe i usługowe w analizowanych przez PRCH centrach handlowych wyniosły średnio 865 zł netto /m kw. GLA, o 0,8 proc. mniej rdr.

Mimo to, w wielu kategoriach handlowych odnotowano wzrost lub brak zmian w stosunku do roku poprzedzającego. Największy przyrost (10  proc.), odnotowano w kategorii Dom i Wnętrze oraz AGD/RTV, a także w usługach o 8  proc. Dynamika tych wzrostów była jednak niższa niż obserwowana w latach ubiegłych.

Jak podają analitycy Retail Research Forum, pod względem podaży powierzchni rynek nieruchomości handlowych wszedł w fazę dojrzałości, a pod względem wskaźników efektywności sytuacja krajowego rynku retail jest mocna i stabilna. Potwierdza to także wysoka wartość transakcji inwestycyjnych w nieruchomości komercyjne w Polsce. W 2018 roku inwestorzy wyłożyli w tym segmencie 2,5 mld euro, o 30 proc. więcej niż w roku 2017

 - Łączny wolumen transakcji przeprowadzonych w sektorach biurowym, handlowym, magazynowo – logistycznym i hotelowym osiągnął prawie 7,3 miliarda EUR – o 42 proc. więcej niż w roku 2017. Tak wysoki rezultat dotychczas nie został zanotowany na polskim rynku - mówi dyrektor PRCH.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/centra-handlowe-stracily-prawie-18-mln-klientow-przez-zakaz-handlu-w-niedziele ##

Powierzchnie handlowe a zakaz handlu w niedziele

W branży nieruchomości handlowych odczuwa się skutki wprowadzenia zakazu handlu w niedziele. Według danych pochodzących z PRCH Turnover Index oraz PRCH Footfall Trends Index, w okresie

od marca do grudnia odnotowano 2 proc. spadek średniej z obrotów na m kw. powierzchni GLA wobec roku 2017,  a także 4 proc. spadek wskaźnika odwiedzalności.

Raport PRCH przygotowała Polska Rada Centrów Handlowych we współpracy z ekspertami z firm Savills, Knight Frank, BNP Paribas Real Estate, GfK, Metro Properties oraz Cresa.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski