RPO chce wyjaśnień od szefów TVP i KRRiT ws. dominacji w mediach publicznych Andrzeja Dudy na innymi kandydatami

W lutym br. publiczna telewizja najwięcej czasu antenowego przeznaczyła na prezentację komitetu wyborczego obecnego prezydenta Andrzeja Dudy - wynika z analizy Biuletynu Informacji Publicznej TVP, dokonanej przez Rzecznika Praw Obywatelskich, Adama Bodnara. Zaniepokojony tym rzecznik poprosił o wyjaśnienia Telewizji Polskiej i szefa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

Rzecznik zwraca uwagę, że w sytuacji, gdy nie daje się prowadzić kampanii wyborczej w normalny sposób, zachwiane proporcje w zagospodarowaniu czasu antenowego przez poszczególne komitety staje się bardzo poważne.

- Na mediach publicznych w trakcie kampanii wyborczej spoczywają szczególne obowiązki. Zadania te są tym istotniejsze w trakcie obowiązywania stanu epidemii i ograniczeń praw obywatelskich z nich wynikających. Niemożliwym jest organizowanie spotkań z wyborcami, transmisja z tych wydarzeń, a nawet zbieranie podpisów wyborców - pisze Adam Bodnar. - Sposób w jaki media publiczne wypełniać będą ustawowe obowiązki w tym zakresie, realizować prawo obywateli do informacji oraz gwarantować równość szans kandydatów będzie mieć zasadnicze znaczenie dla wyników najbliższych wyborów - dodaje.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/co-kandydaci-na-prezydenta-sadza-o-mediach-publicznych-i-ich-finansowaniu-repolonzacji-mediow-krrit-i-rmn-analiza,7170711130986625a ##

Adam Bodnar zwraca uwagę, że dotychczasowa praktyka TVP i Polskiego Radia w tej sprawie budzi niepokój obywateli. - Na rażącą nierówność w dostępie kandydatów na urząd Prezydenta do mediów publicznych wskazywał członek Rady Mediów Narodowych, Juliusz Braun. Kierując się potrzebą zapewnienia rzetelnego wypełniania przez spółki mediów publicznych ich ustawowych zadań, apelował on o udostępnienie kandydatom nadzwyczajnego czasu antenowego oraz stworzenie sztabom wyborczym kandydatów na prezydenta, możliwości swobodnego prezentowania ich programów w audycjach telewizyjnych i radiowych - wskazuje RPO w piśmie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/co-kandydaci-na-prezydenta-sadza-o-mediach-publicznych-i-ich-finansowaniu-repolonzacji-mediow-krrit-i-rmn-analiza,7170711130986625a ##

Rzecznik opiera się na analizie danych zamieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej TVP. Wynika z nich, że w lutym na antenach Telewizji Polskiej najwięcej czasu antenowego poświęcono komitetowi wyborczemu obecnie urzędującego prezydenta Andrzeja Dudy. - W sumie zajął on 1 godzinę i 13,5 minuty, natomiast czas antenowy przeznaczony na pozostałe komitety wynosił odpowiednio: Komitet wyborczy Krzysztofa Bosaka - 19 min. 47 sek.; KWknPRP Małgorzaty Kidawy-Błońskiej – 30 min. 33 sek.; KWknPRP Szymona Hołowni – 5 min. 37 sek.; komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza – 15 min. 22 sek.; KW Roberta Biedronia - 44 sek. - wylicza Bodnar.

Dla porównania przytacza też dane z marca: wówczas na antenie TVP Info wszystkie komitety wyborcze miały 40 minut 39 sekund czasu antenowego, natomiast Kancelaria Prezydenta oraz prezydent - odpowiednio 2 godziny 25 minut i 2 sek. oraz 19 godzin 56 minut i 31 sek.

- W świetle wskazanych informacji, w opinii Rzecznika, nadawca publiczny nie wypełnia ustawowej zasady pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności w przedstawianiu kampanii wyborczej w wyborach prezydenckich w 2020 roku - kończy swoje pismo Bodnar.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj
Materiał reklamowy

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu