Rzecznik Praw Obywatelskich pyta szefa PKW o skargi na kampanię wyborczą w mediach publicznych

Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar wystosował pytanie do Państwowej Komisji Wyborczej o skargi na przedstawianie kampanii wyborczej przez publicznych nadawców. Wcześniej od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji otrzymał odpowiedź, że nie monitorowała publicznych nadawców pod tym kątem.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

Adam Bodnar zapytał przewodniczącego PKW po tym, jak Towarzystwo Dziennikarskie opublikowało cząstkowy raport na temat publicznej telewizji i publicznego radia w trakcie tegorocznej kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu. Z analizy wynikało, że „Wiadomości” TVP1 w trakcie kampanii w ciągu dziesięciu dni wyemitowały 72 tematy związane z wyborami (na 103 pokazanych łącznie). Najwięcej razy pokazywanym politykiem był Jarosław Kaczyński, najczęściej prezentowano tematy korzystne dla władz, posługiwano się fake-newsami lub prezentowano materiały wyborcze PiS. Podobne wnioski wysunięto w raporcie przygotowanym po kampanii do majowych wyborów do europarlamentu.

Rzecznik Praw Obywatelskich w lipcu br. spytał Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, czy będzie prowadziła monitoring jesiennej kampanii. Powołał się przy tym na majowy raport Towarzystwa Dziennikarskiego. Poprosił też przewodniczącego KRRiT o ustosunkowanie się do raportu oraz o informację, jak zostanie on wykorzystany przez Radę. - We wrześniu 2019 r. przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski odpisał RPO, że Rada nie będzie prowadzić stałego monitoringu kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu w mediach publicznych, lecz tylko interwencyjny - czytamy w piśmie Bodnara.

Szef KRRiT napisał też Rzecznikowi Praw Obywatelskich, że w lipcu br. zwracał uwagę na „braki metodologiczne” raportu Towarzystwa Dziennikarskiego. - Wobec odmowy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przeprowadzenia stałego monitoringu wyborczego, to sygnały od wyborców i innych podmiotów biorących udział w kampanii wyborczej, jak również opracowania i raporty organizacji społecznych, wydają się stanowić obecnie szczególnie istotne źródło wiedzy dotyczącej problematyki funkcjonowania mediów w okresie kampanii wyborczych - napisał w zeszłym tygodniu Adam Bodnar do przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej Wiesława Kozielewicza.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/powyborczy-uklad-sil-w-mediach-publicznych-dzieki-pluralizmowi-tvp-pis-osiagnelo-rekordowy-wynik,7170826383775873a ##

RPO poprosił go o informację na temat ewentualnych skarg, które otrzymała PKW, dotyczących relacjonowania kampanii wyborczej w mediach publicznych. Odpowiedź jeszcze nie wpłynęła. Ani Adam Bodnar, ani szef PKW nie odpowiedzieli na naszą prośbę o skomentowanie wniosku.

PiS wygrał wybory

Jak poinformował przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej Wiesław Kozielewicz, w niedzielnych wyborach do Sejmu na wszystkie listy kandydatów na posłów oddano łącznie 18 470 710 ważnych głosów. Na PiS zagłosowało 8 051 935 osób, czyli 43,59 proc. Z kolei na Koalicję Obywatelską oddano 5 060 355 głosów, co stanowi 27,40 proc. Komitet wyborczy SLD skupiający również Wiosnę i Lewicą Razem zdobył 2 319 946 głosów, czyli 12,56 proc. Na komitet wyborczy PSL oddano 1 578 523 głosy, co stanowi 8,55 proc. Piąte miejsce zajęła Konfederacja, na którą oddano 1 256 953 głosy, co daje im wynik 6,81 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wybory-do-sejmu-2019-wyniki-ipsos-chwalony-za-trafny-sondaz-w-dniu-wyborow-analiza-mobilizacji-elektoratow,7170827516565633a ##

Frekwencja wyniosła 61,74 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

"Rzeczpospolita" tuż przed zmianą właściciela. Znika węgierski miliarder

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Były dziennikarz dalej na czele komisji kultury. Tak poseł PiS nazwał innych

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Konkurent Netfliksa nie odpuszcza. Będzie wrogie przejęcia właściciela TVN?

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj
Materiał reklamowy

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu