Tylko 100 programów zgromadziło w 2016 roku przynajmniej 5 mln widzów (analiza)

W 2016 roku wśród wszystkich audycji pokazywanych w polskich stacjach telewizyjnych przynajmniej 5 mln widzów zgromadziło 100 pozycji (nie licząc transmisji sportowych). Jest to zdecydowanie mniejsza wartość, niż w latach poprzednich - wynika z analizy MEC.

newseria / zpr / rt
newseria / zpr / rt
Udostępnij artykuł:

Dla porównania, w 2015 roku więcej niż 5 mln widzów miało 140 programów, co w skali roku oznacza spadek wynoszący 40 pozycji - wynika z analizy domu mediowego MEC, na podstawie danych Nielsen Audience Measurement (pod uwagę wzięto programy z powtórzeniami ze wszystkich kategorii telewizyjnych poza sportem).

Z kolei w 2007 roku widownię przekraczającą 5 mln osób zgromadziły 863 audycje. Oznacza to, że w przestrzeni ostatnich 10 lat liczba programów gromadzących takie audytoria skurczyła się blisko 9-krotnie.

grafika

Na 100 najlepiej oglądanych programów w telewizji w 2016 roku 77 pozycji zajęły odcinki serialu „M jak miłość”, który od lat dominuje w rankingach top emisji. W rankingu pojawiają się także pojedyncze emisje m.in. seriali „Ranczo” i „Na dobre i na złe” oraz reality-show „Rolnik szuka żony”.

- Dla reklamodawców spadek liczby wysokoratingowych show oznacza, że mają coraz mniej okazji, by jednym spotem ustrzelić wielomilionowe publiczności. Jeszcze 10 lat temu, w 2007 roku, 14 odcinków „M jak miłość” oglądało ponad 10 mln widzów. Obecnie - za wyjątkiem wydarzeń sportowych - żaden program nie gromadzi już takich audytoriów - komentuje Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.

Jak podaje MEC, w minionym roku rekordy oglądalności padały podczas meczów z udziałem drużyny narodowej w Euro 2016. Jednak te wyniki - zważywszy na okazjonalny charakter imprezy - nie odzwierciedlają codzienności polskiej telewizji.Ostatni rok przyniósł znacznie większy spadek liczby „wysokoratingowych” programów niż dwa poprzednie lata. Wcześniej takie spadki następowały w czasie cyfryzacji (lata 2012-2013), która w domostwach bez dostępu do płatnej telewizji istotnie urozmaiciła oferty telewizyjne.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krotszy-czas-ogladania-telewizji-w-2016-roku-polsat-wyprzedzil-tvp1-raport ##

Dopiero późną jesienią zeszłego roku zadebiutowały na multipleksach cztery kolejne stacje, więc nie miały one jeszcze wpływu na rozdrobnienie widowni. Fragmentacji sprzyjały inwestycje konkurentów dużej czwórki - zarówno płatnych (kanały kablowo-satelitarne), jak i naziemnych. Łączny udział TVP1, TVP2, Polsatu i TVN w rynku telewizyjnym w 2016 roku względem 2015 roku spadł z 43,2 proc. do 41,2 proc. Spadek ten spowodowała przede wszystkim sytuacja na antenach TVP (łącznie 8 blisko proc. spadku) przy znacznie stabilniejszych udziałach kanałów komercyjnych (Polsat - 1 proc. spadku, TVN - 2 proc. spadku). W grupie komercyjnej (16-49 lat) te trendy zaznaczyły się jeszcze silniej - udział głównych anten TVP stopniał o blisko 10 proc., podczas gdy Polsat utrzymał wynik, a TVN zyskał 3 proc.

Postępująca fragmentacja rynku telewizyjnego, jak podaje MEC, oznacza, że zbudowanie efektywnego zasięgu w kampaniach oznacza dziś konieczność wyemitowania większej liczby GRP. W 2006 roku osiągnięcie 90 proc. zasięgu 1+ w grupie 16-49 lat wymagało 1115 GRP, a w 2016 - już 1979, czyli o 77 proc. więcej (średnia rynkowa dla 3 tygodni października obu lat).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvn24-wyprzedzil-tvp-info-w-2016-roku-rynek-kanalow-tematycznych ##

Dane Nielsena, udostępnione portalowi Wirtualnemedia.pl przez jednego z nadawców pokazują, że wraz z transmisjami sportowymi łączna liczba wszystkich audycji mających przynajmniej 5 mln widzów w 2016 roku wyniosła 122.

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera

Koniec "Pogromców chaosu". Nie będzie kolejnej serii w TVN

Koniec "Pogromców chaosu". Nie będzie kolejnej serii w TVN

Tak rośnie polski rynek reklamowy. Maleje udział telewizji

Tak rośnie polski rynek reklamowy. Maleje udział telewizji

Biznes24 rozszerza tematykę. Nowy szef zapowiada więcej kobiet i zagranicy

Biznes24 rozszerza tematykę. Nowy szef zapowiada więcej kobiet i zagranicy

Nowe kanały muzyczne startują w kolejnym kraju. Wkrótce dołączy je polski operator

Nowe kanały muzyczne startują w kolejnym kraju. Wkrótce dołączy je polski operator

Szef Radia Zachód odpowiada na zarzut szefowej KRRiT. "Manipulacja informacyjna"

Szef Radia Zachód odpowiada na zarzut szefowej KRRiT. "Manipulacja informacyjna"