W marcu rejestracja nowych aut spadła o 40 proc., liderem Toyota

W marcu br. zarejestrowano w Polsce 29,7 tys. nowych samochodów osobowych. To ponad 40 proc. mniej niż rok wcześniej – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Najczęściej wybieranymi autami były te produkowane przez Toyotę, Skodę i Volkswagena.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

W marcu br. zarejestrowano w Polsce 29 657 nowych samochodów osobowych. To o 20 461 mniej niż w marcu 2019 roku (spadek o 40,8 proc.) - wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego opracowanych na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów. W porównaniu do lutego br. było to 8 851 samochodów mniej (spadek o 23 proc.).

PZPM zwraca uwagę, że na obserwowane wcześniej w br. spowolnienie na rynku samochodów, nałożyły się efekty wybuchu COVID-19 w Polsce i ogłoszonego przez rząd najpierw stanu zagrożenia epidemicznego (14 marca) i następnie stanu epidemii (20 marca) i związanymi z nimi ograniczeniami dla obywateli, przedsiębiorców i urzędów oraz w konsekwencji zatrzymywanie gospodarki. Sytuacja ta radykalnie wpłynęła na zachowania konsumenckie. Po wprowadzeniu ograniczeń i restrykcji widoczne było  hamowanie dziennych rejestracji. W pierwszej dekadzie ostatniego miesiąca rejestracje wynosiły jeszcze 1729 samochodów osobowych i 234 dostawczych średnio w ciągu jednego dnia roboczego, by obniżyć się w drugiej dekadzie do poziomu odpowiednio 1260 szt. i 171 szt., i w ostatniej do 1067 i 189.

Klienci indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 8,3 tys. aut, czyli mniej o 46,6 proc. w skali roku i o 34,7 proc. mniej niż w lutym br. (4,4 tys. szt. mniej). Udział tej grupy klientów wyniósł 27,9 proc. i był niższy o 3 pkt. proc. niż rok wcześniej i niższy o 5 pkt. proc. niż miesiąc wcześniej.

Firmy zarejestrowały w marcu br. 21,4 tys. samochodów. Wynik ten był niższy niż przed rokiem o 38,3 proc. (13,3 tys. szt. mniej) i niższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 17,3 proc. (4,5 tys szt. mniej).

Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowiły niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W marcu br. ich udział był wyższy niż przed rokiem i wyniósł 53 proc. wobec 45,4 proc.. Był też wyższy niż miesiąc wcześniej. W kanale dealer lub inny sprzedawca udział wyniósł 13,2%. Rok wcześniej w marcu na firmy te przypadło 17,9 proc. rynku.

grafika

Więcej hybryd i elektryków

Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 23,6 tys. nowych rejestracji ( mniej o 43,4 proc.) i osiągnęły 79,7 proc. udział w rynku wobec 83,3 proc. rok wcześniej i 81,8 proc. przed miesiącem. W porównaniu do lutego br. zajęły o 2,1 pkt. proc. mniej. Liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wyniosła 6 tys. szt. i była niższa niż rok wcześniej o 28,2 proc. (-2358 szt.) i niższa niż rejestracje w lutym br. o 14,2 proc. (-994 szt.).

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano ponad 4,2 tys. hybryd ( wzrost o 63,8 proc. r/r) oraz 423 szt. z napędem elektrycznym ( wzrost o 7,6 proc. w skali roku). Wśród nich znalazło się 201 szt. ( spadek o 32,8 proc.) samochodów całkowicie elektrycznych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 222 ( wzrost o 136,2 proc.) hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym (18,6 tys.szt.) zajęły 63,6 proc. rynku, a z dieslem 19,1 proc. (5,7 tys. szt.) podczas, gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 70,5 proc. i 21,9 proc..

grafika

Ciągły spadek od początku roku

Od początku 2020 roku zarejestrowano 107 636 nowych samochodów osobowych, o 32 173 szt. (23 proc.) mniej niż w analogicznym okresie w 2019 r. Wszystkich marek premium zarejestrowano 19,2 tys. szt. praktycznie tyle samo co rok wcześniej (spadek o 0,6 proc., 118 szt. mniej). Marki popularne osiągnęły w tym czasie poziom 88,5 tys. nowych rejestracji (mniej o 26,6 proc.). W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 13,5 tys. hybryd (wzrost o 98,4proc.) oraz 1 278 szt. ( wzrost o 101,6 proc.) z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 67,3 proc. rynku i przybyło ich 72,5 tys. szt. (mniej o 28 proc.), diesle zajmują 18,3 proc. i osiągnęły 19,7 tys. rejestracji (spadek o 33,3 proc.). Rok wcześniej udział tych kategorii w rynku kształtował się odpowiednio 72 proc. i 21,1 proc.

Liderami Toyota, Skoda, Volkswagen

W marcu tego w ogólnym rankingu, pozycję lidera utrzymała Toyota – zarejestrowano 4 550 aut tej marki. To 9,3 proc. mniej niż rok wcześniej (467 szt.). Drugą lokatę utrzymała Skoda, która zarejestrowała 4 341 szt. (spadek o 25,8 proc.). Trzeci był Volkswagen z liczbą 2 447 zarejestrowanych aut (mniej o 48 proc.).

Czwarte miejsce należało do marki Kia (1 755 szt, wzrost o 5,6 proc.), która awansowała o 4 pozycje w rankingu. Pierwszą piątkę zamknęła tym razem Dacia (1 512 szt, mniej o 56 proc.).

Kolejne miejsca należały do: BMW (1 402 szt, spadek o 25,7 proc.), Mercedes-Benz (1 370 szt, mniej o 17,9 proc.), Renault (1 347 aut, mniej o 44,7 proc.), Hyundai (1 237 aut, mniej o 42,4 proc.), Volvo (1 154 auta, mniej o 25,6 proc.).

grafika

Najczęściej rejestrowanym modelem samochodu w marcu tego roku była Toyota Corolla (1 597 szt.). Drugie miejsce zajęła tym razem Skoda Octavia 1 278 szt.,  a trzecie - Skoda Fabia z liczbą 1 033 szt. Kolejne należały do: Toyoty Yaris (1 005 szt) i Dacii Duster (907 szt). Drugą piątkę otworzyła Skoda Superb 734 szt.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady