Wavemaker: marketingowcy narzekają, że ich praca kłóci się z ich przekonaniami

Marketingowcy często lubią swoją pracę i uważają ją za ciekawą, ale częściej niż przedstawiciele innych profesji narzekają, że praca kłóci się z ich sumieniem i przekonaniami - wynika z badania zrealizowanego przez agencję Wavemaker (GroupM). Raport sugeruje też, że specjaliści z branży przeżywają kryzys wiary w marketing, najmocniej dotyka on przedstawicieli agencji kreatywnych.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Z badania Wavemaker zrealizowanego wśród pracowników agencji marketingowych oraz marketerów wynika, że praca marketingowców jest ciekawa, nobilitująca, z realnym przełożeniem na wyniki biznesowe firm.

Mniej optymistyczny obraz wyłania jednak się z oceny spójności tego co robią z własnymi przekonaniami czy poczucia, że ich praca ma pozytywny wpływ na innych ludzi.

Niemal 30 proc. pracowników branży twierdzi, że często ich praca kłóci się z ich sumieniem lub przekonaniami (średnia dla innych branż wynosi 14 proc.). Co piąty pracownik marketingu ma z kolei poczucie, że jego praca ma pozytywny wpływ na życie innych ludzi (średnia dla innych branż – 43 proc.).

- Jeśli poczucie sensu, poczucie pozytywnego wpływu oraz zgodę z przekonaniami potraktować jako składowe wiary w to, co się robi, mamy podstawy, by mówić o kryzysie wiary w marketing wśród marketingowców - uważa Maciej Kawka, szef strategii w Wavemaker i autor omawianego badania.

grafika

Jego zdaniem kryzys wiary w marketing powoduje szereg czynników, m.in. „buzzwordyzacja” branży, zalew niepotwierdzonych rzetelnymi danymi teorii marketingowych, spadająca renoma pracy w branży (potwierdzana m.in. w badaniach IPSOS i ScreenLovers), a także dyskutowany obecnie coraz szerzej wymiar etyczny naszej pracy.

- Mówi się dziś wiele choćby o sposobie pozyskiwania i wykorzystania danych w marketingu, cyfrowemu poprawianiu zdjęć kobiet, straszeniu konsumentów w reklamach. To wszystko powoduje, że pracownicy branży, a w szczególności - jak pokazało badanie - zatrudnieni w agencjach kreatywnych, nabierają wątpliwości co do sensu swoich poczynań zawodowych - mówi Kawka. - Na omawiane bolączki nie ma jednego lekarstwa. Ale wydaje się, że na samopoczucie branży pozytywnie wpłynęłoby większe skupienie na ocenie efektów działań, motywowanie do udzielenia konstruktywnej oceny pracy - np. w przetargach czy ograniczenie branżowej nowomowy - podpowiada.

Wpływ pandemii na postrzeganie swojej pracy

Wavemaker w swoim badaniu zajął się także m.in. kwestią wpływu pandemii na postrzeganie swojej pracy. W tym przypadku odczucia branży reklamowej nie odbiegają od średniej dla innych segmentów rynku. Widać jednak wyraźny rozdźwięk pomiędzy sytuacją kobiet i mężczyzn. 43 proc. spośród zatrudnionych w marketingu pań (względem 27 proc. mężczyzn) czuje się w związku z pandemią mocniej wypalona zawodowo. A tylko co dziesiąta (wobec 22 proc. mężczyzn) odczuwa obecnie większą satysfakcję z pracy niż przed wybuchem pandemii.

Badanie Wavemaker zrealizowano we wrześniu na próbie n=93 pracowników branży metodą wywiadów internetowych, uzupełniono je badaniem pracowników innych branż white collar (finanse, IT, doradztwo)

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski