Agora: branża reklamowa czeka na rozwój sytuacji w związku z koronawirusem

- Branża reklamowa obecnie oczekuje na rozwój sytuacji z koronawirusem i czeka, co przyniosą kolejne tygodnie - komentuje sytuacje na rynku reklamy Agnieszka Sadowska, członek zarządu Grupy Agora dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
Agora: branża reklamowa czeka na rozwój sytuacji w związku z koronawirusem
fot. wideokonferencja Agory

W ostatni piątek Grupa Agora poinformowała o swoich wynikach finansowych za IV kwartał 2019 roku. Konferencja z zarządem odbyła się w formie wideo i telekonferencji ze względu na zagrożeniem koronawirusem.

Jak wynika z danych podanych przez Agorę, dynamika wydatków na reklamę w IV kwartale 2019 roku wrosła o 4 proc. rok do roku. Najwięcej zyskał rynek reklamy w internecie – o 11,5 proc., kino  - wzrost o 8 proc. outdoor – o 9 proc., radio – bez zmian. Natomiast największe spadki zanotowano w segmencie prasy – o 13,5 proc., czasopism – o 6,5 proc., oraz niewielki spadek na rynku reklamy telewizyjnej – o 0,5 proc.

grafika

Z kolei jeśli chodzi o strukturę rynku reklamy w IV kwartale 2019 roku, internet zanotował 35 proc. udziału w rynku reklamy, co stanowiło wzrost o 2,5 pkt. proc. rok do roku; outdoor – 6 proc. udział w rynku, co dało wzrost o 0,5 pkt. proc.; kino – 2 proc. udział; radio – 6,5 proc. udział w rynku; dzienniki miały 1,5 proc. udziału w rynku reklamy i zanotowały spadek o 0,5 pkt. proc. rok do roku; czasopisma – 4 proc. udziału, co dało spadek o 0,5 pkt. proc..

grafika

Na podstawie szacunków własnych Agory, Kantar Media oraz Starcom podano, że że wartość rynku reklamy  w IV kwartale 2019 roku wyniosła 2,9 mld zł (dane cennikowe, bez rabatów) , co stanowiło wzrost o 4 proc. w skali roku.

Branża reklamowa czeka na rozwój sytuacji

Agnieszka Sadowska, członek zarządu Grupy Agora na nasze pytanie, jaka będzie dynamika spadków na rynku reklamy w związku z epidemią koronawirusa w Polsce i na świecie odpowiedziała, że „bardzo by chciała znać odpowiedź na to pytanie”.

- Wszyscy się zastanawiamy, jaka będzie dynamika (spadków) na rynku reklamy. Jeśli chodzi o to, co widzimy obecnie, na pewno jest lekki spadek w takich kategoriach jak turystyka, transport i imprezy kulturalne. Jeśli chodzi o wydarzenia, to będą raczej przesunięcia niż ich odwołanie, natomiast branża reklamowa obecnie oczekuje na rozwój sytuacji i czeka, co przyniosą kolejne tygodnie – stwierdziła.

Z kolei Bartosz Hojka, prezes zarządu Grupy Agora pytany przez nas o rynek reklamy radiowej ocenił, że „kondycja rynku reklamy radiowej w ubiegłym roku była niezła”. - Ten rynek się zwiększał, nasz udział się w nim zmniejszył. Jeżeli chodzi o nasze prognozy na temat rynku reklamowego w 2020 roku, najbardziej odpowiedzialną strategią na dzisiaj, wydaje mi się, że jest wstrzymanie się z prognozami – podkreślił szef Agory.

Grupa Agora w IV kwartale 2019 roku zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży usług reklamowych, głównie dzięki dynamicznemu rozwojowi spółki Yieldbird (w segmencie internet), rozwojowi ofert Premium Citylight i reklamy cyfrowej (w segmencie reklama zewnętrzna) oraz wyższej sprzedaży usług reklamowych w sieci kin Helios.

grafika

Natomiast osiągnęła niższe wpływy w reklamie prasowej, głównie z powodu niższych przychodów reklamowych „Gazety Wyborczej” i czasopism oraz zmniejszenia skali działalności poligraficznej Agory.

Osiągnęła z kolei wzrost przychodów w segmencie reklama zewnętrzna, dzięki kampaniom zrealizowanym na nośnikach Citylight Premium oraz Digital, w tym na platformie Move TV.

W internecie zanotowała wyższe przychody w efekcie wyższych wpływów ze sprzedaży reklam internetowych, odnotowanych głównie w spółce Yieldbird.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik  Polsatu dementuje

Zygmunt Solorz i stare kolędy. Rzecznik Polsatu dementuje