MEC: polska reklama wzrośnie w tym roku o 2 proc.

Wartość polskiego rynku reklamowego zwiększy się w bieżącym roku o 2 proc. – szacuje Mediaedge:cia. Polska i Litwa jako jedyne kraje z Europy Środkowo-Wschodniej odnotują wzrost w tym zakresie.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

2-procentowe zwiększenie się wartości polskiego rynku reklamowego, które prognozuje w bieżącym roku Mediaedge:cia, to o 0,8 proc. więcej niż ostatnia estymacja ZenithOptimedia (więcej). MEC szacuje, że wśród pozostałych krajów Europy Środkowo-Wschodniej tylko Litwa osiągnie wzrost, z tym że minimalny: 0,2 proc. Natomiast w innych państwach tego regionu wydatki reklamowe będą mniejsze niż w ubiegłym roku – w Rumunii i Estonii o ponad 10 proc.

Jednocześnie w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej zmniejszą się budżety reklamowe w telewizji. Ten spadek najmniejszą wartość (2 proc.) będzie miał w Czechach i na Litwie, a największą  (14 proc.) – w Estonii. Tylko w Polsce na reklamę telewizyjną zostaną przeznaczone w bieżącym roku większe kwoty – o 8 proc. niż rok wcześniej.

Natomiast tegoroczne wydatki reklamowe w internecie zdaniem analityków Mediaedge:cia będą większe od ubiegłorocznych we wszystkich krajach Europy Środkowo-Wschodniej oprócz Estonii. Największe wzrosty reklamy on-line nastąpią na Litwie (15 proc.), w Czechach (12 proc.) i Polsce (10 proc.).

Mediaedge:cia uzasadnia swoją prognozę wychodzeniem przez większość państw Europy Środkowo-Wschodniej z kryzysu gospodarczego. Niekorzystna sytuacja makroekonomiczna powoduje przede wszystkim pogłębienie spadku znaczenia prasy codziennej, do czego przyczyniają się również zmiany zwyczajów czytelniczych oraz trudności z określeniem swojej roli przez gazety i czasopisma w obliczu ekspansji internetu.

Jednocześnie Mediaedge:cia zauważa, że poszczególne rynki reklamowe w Europie Środkowo-Wschodniej zanotują w bieżącym roku mniejsze spadki niż w 2009 roku. Z danych firmy wynika też, że średni poziom optymizmu konsumenckiego w tym regionie podniósł się w ciągu roku o ponad 14 punktów procentowych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"