PBI w komunikacie prasowym wskazuje, że rozpoczęcie prac nad nowymi rozwiązaniami to część aktualnej strategii firmy, która zakłada odejście od dotychczasowego modelu zamawiania usługi badawczej jako pojedynczego, rozbudowanego i skomplikowanego produktu.
Spółka podkreśla, że pozwoli to na rozdzielenie rozwiązań informatycznych i badawczych, w efekcie czego będzie mogła współpracować z dostawcami najlepszych produktów oraz z mniejszymi firmami oferującymi unikalne i innowacyjne rozwiązania.
Takie podejście ma umożliwiać sprawne wprowadzanie nowych rozwiązań oraz zastępowanie istniejących. Dzięki temu badanie i towarzyszące mu produkty będą mogły szybciej dostosować się do zmieniających się potrzeb rynku.
PBI chce pomóc polskim wydawcom w rywalizacji z big techami
Nowe badanie będzie łączyć pomiar odwiedzalności w internecie z ekosystemem działających tam technologii reklamowych. Celem jest dostarczanie brakujących uniwersalnych danych do realizacji kampanii reklamowych u wydawców internetowych oraz zasilenie nimi powstającego ekosystemu PBI ID.

PBI podkreśla, że w efekcie polscy wydawcy będą mogli oferować powierzchnie reklamowe wraz z kompletnym, statystycznie poprawnym opisem użytkownika, tak jak odbywa się w ramach globalnych rozwiązań.
– Badania mediów muszą się zmieniać razem z potrzebami rynku. Dlatego rozpoczynamy proces poszukiwania nowych rozwiązań badawczych i technologicznych, które wzmocnią rolę PBI jako zaufanego partnera polskich wydawców w ich zmaganiach z monopolistycznymi praktykami globalnych graczy – podkreśla Krzysztof Mikulski, prezes Polskich Badań Internetu.
– Osią zmian ma być sprzężenie badania widowni z ekosystemem reklamowym. Identyfikator PBI ID pozwoli zasilić ten ekosystem danymi potrzebnymi do wystandaryzowanego zakupu i emisji reklam – dodaje.

Przygotowania do przeglądu ofert
W najbliższym czasie PBI przeprowadzi konsultacje branżowe, po czym jeszcze w listopadzie opublikuje zapytanie o informacje (RFI) zawierające szczegóły na temat poszukiwanych rozwiązań i źródeł danych.
Pracami nad nowym badaniem kieruje Krzysztof Mikulski. W zespole projektowym są także Marcin Niemczyk (doradca zarządu odpowiedzialny za harmonogram prac i spotkań oraz rozwój rozwiązań badawczych), Anna Deck (liderka projektu PBI ID, odpowiadająca za integrację tego projektu z pomiarem widowni oraz współpracę z ekosystemem technologii reklamowych) oraz Emil Pawłowski (doradca zarządu PBI odpowiadający za architekturę produktu i integrację z innymi systemami badawczymi).
– Jestem przekonany, że nowe badanie PBI pozwoli dostarczyć stronie reklamowej kompletne dane o użytkownikach internetu, ich demografii, zainteresowaniach, kontekście kontaktu z reklamą oraz ich aktywności w tradycyjnych mediach. Wesprze to polskich wydawców w nierównej rywalizacji z globalnymi podmiotami – podkreśla Emil Pawłowski.

PBI odpowiada za Mediapanel
Udziałowcami PBI są czołowi polscy wydawcy internetowi: po 13,64 proc. walorów mają Agora, Allegro, Interia, Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska, zaś po 4,55 proc. – Cyfrowy Polska, ZPR Media, Polska Press i Grupa RMF.
Spółka od ponad dwóch dekad odpowiada za badanie Mediapanel mierzące odwiedzalność serwisów i aplikacji internetowych w Polsce. Od kilku lat to badanie, w ramach współpracy z OOHlife Izbą Gospodarczą, obejmuje też pomiar zasięgu nośników reklamy out-of-home. Realizacją Mediapanelu zajmuje się spółka Gemius.
Z końcem 2024 roku z audytu w badaniu Mediapanel zrezygnowała Wirtualna Polska. – Decyzja była pochodną spostrzeżeń wynikających z przygotowywania do migracji naszych serwisów na nową platformę technologiczną. W efekcie wypięliśmy m.in. okodowanie Google, które tak jak Gemiusa, nie przynosi nam żadnych korzyści biznesowych. Przy decyzji dotyczącej Gemiusa kierowaliśmy się też faktem, że nasi globalni konkurenci, będąc w wynikach Mediapanelu, nie posiadają takiego oskryptowania – uzasadniał Michał Siegieda, rzecznik prasowy i dyrektor ds. komunikacji w Wirtualnej Polsce.










