Nie tylko Mediapanel. Nowe badanie ma pomóc polskim wydawcom

Spółka Polskie Badania Internetu (PBI), odpowiadająca za badanie Mediapanel, zaczyna prace nad rozwiązaniem łączącym pomiar odwiedzalności w internecie z największymi ekosystemami reklamowymi. – Wesprze to polskich wydawców w nierównej rywalizacji z globalnymi podmiotami – podkreśla Emil Pawłowski.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Nie tylko Mediapanel. Nowe badanie ma pomóc polskim wydawcom
Fot. unsplash.com

PBI w komunikacie prasowym wskazuje, że rozpoczęcie prac nad nowymi rozwiązaniami to część aktualnej strategii firmy, która zakłada odejście od dotychczasowego modelu zamawiania usługi badawczej jako pojedynczego, rozbudowanego i skomplikowanego produktu.

Spółka podkreśla, że pozwoli to na rozdzielenie rozwiązań informatycznych i badawczych, w efekcie czego będzie mogła współpracować z dostawcami najlepszych produktów oraz z mniejszymi firmami oferującymi unikalne i innowacyjne rozwiązania.

Takie podejście ma umożliwiać sprawne wprowadzanie nowych rozwiązań oraz zastępowanie istniejących. Dzięki temu badanie i towarzyszące mu produkty będą mogły szybciej dostosować się do zmieniających się potrzeb rynku.

PBI chce pomóc polskim wydawcom w rywalizacji z big techami

Nowe badanie będzie łączyć pomiar odwiedzalności w internecie z ekosystemem działających tam technologii reklamowych. Celem jest dostarczanie brakujących uniwersalnych danych do realizacji kampanii reklamowych u wydawców internetowych oraz zasilenie nimi powstającego ekosystemu PBI ID.

PBI podkreśla, że w efekcie polscy wydawcy będą mogli oferować powierzchnie reklamowe wraz z kompletnym, statystycznie poprawnym opisem użytkownika, tak jak odbywa się w ramach globalnych rozwiązań.

– Badania mediów muszą się zmieniać razem z potrzebami rynku. Dlatego rozpoczynamy proces poszukiwania nowych rozwiązań badawczych i technologicznych, które wzmocnią rolę PBI jako zaufanego partnera polskich wydawców w ich zmaganiach z monopolistycznymi praktykami globalnych graczy – podkreśla Krzysztof Mikulski, prezes Polskich Badań Internetu.

– Osią zmian ma być sprzężenie badania widowni z ekosystemem reklamowym. Identyfikator PBI ID pozwoli zasilić ten ekosystem danymi potrzebnymi do wystandaryzowanego zakupu i emisji reklam – dodaje.

Przygotowania do przeglądu ofert

W najbliższym czasie PBI przeprowadzi konsultacje branżowe, po czym jeszcze w listopadzie opublikuje zapytanie o informacje (RFI) zawierające szczegóły na temat poszukiwanych rozwiązań i źródeł danych.

Pracami nad nowym badaniem kieruje Krzysztof Mikulski. W zespole projektowym są także Marcin Niemczyk (doradca zarządu odpowiedzialny za harmonogram prac i spotkań oraz rozwój rozwiązań badawczych), Anna Deck (liderka projektu PBI ID, odpowiadająca za integrację tego projektu z pomiarem widowni oraz współpracę z ekosystemem technologii reklamowych) oraz Emil Pawłowski (doradca zarządu PBI odpowiadający za architekturę produktu i integrację z innymi systemami badawczymi).

– Jestem przekonany, że nowe badanie PBI pozwoli dostarczyć stronie reklamowej kompletne dane o użytkownikach internetu, ich demografii, zainteresowaniach, kontekście kontaktu z reklamą oraz ich aktywności w tradycyjnych mediach. Wesprze to polskich wydawców w nierównej rywalizacji z globalnymi podmiotami – podkreśla Emil Pawłowski.

PBI odpowiada za Mediapanel

Udziałowcami PBI są czołowi polscy wydawcy internetowi: po 13,64 proc. walorów mają Agora, Allegro, Interia, Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska, zaś po 4,55 proc. – Cyfrowy Polska, ZPR Media, Polska Press i Grupa RMF.

Spółka od ponad dwóch dekad odpowiada za badanie Mediapanel mierzące odwiedzalność serwisów i aplikacji internetowych w Polsce. Od kilku lat to badanie, w ramach współpracy z OOHlife Izbą Gospodarczą, obejmuje też pomiar zasięgu nośników reklamy out-of-home. Realizacją Mediapanelu zajmuje się spółka Gemius.

Z końcem 2024 roku z audytu w badaniu Mediapanel zrezygnowała Wirtualna Polska. – Decyzja była pochodną spostrzeżeń wynikających z przygotowywania do migracji naszych serwisów na nową platformę technologiczną. W efekcie wypięliśmy m.in. okodowanie Google, które tak jak Gemiusa, nie przynosi nam żadnych korzyści biznesowych. Przy decyzji dotyczącej Gemiusa kierowaliśmy się też faktem, że nasi globalni konkurenci, będąc w wynikach Mediapanelu, nie posiadają takiego oskryptowania – uzasadniał Michał Siegieda, rzecznik prasowy i dyrektor ds. komunikacji w Wirtualnej Polsce.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski