Netflix na czele rynku VOD w Polsce. Ale z mniejszym udziałem

Telewizja pozostaje kluczowym centrum rozrywki w polskich domach, choć jej tradycyjna forma traci na znaczeniu. Jak wynika z najnowszego raportu "Wideonauci 2025" przygotowanego przez Nielsena, serwisy streamingowe i YouTube zdobywają coraz większe udziały w rynku. Z kolei rynek platform SVoD w Polsce jest bliski punktu nasycenia.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Netflix na czele rynku VOD w Polsce. Ale z mniejszym udziałem
Serwis streamingowy Netflix

Dostęp do treści wideo przez internet staje się powszechniejszy dzięki coraz liczniejszym telewizorom z dostępem do sieci. – 92 proc. Polaków posiada dostęp do telewizji, podczas gdy 94 proc. aktywnie korzysta z internetu, co wpływa na codzienne nawyki konsumpcji mediów – zauważyła Joanna Kopeć, research & insights lead w Nielsenie.

Granica między VOD a telewizją zaciera się

Telewizory wciąż dominują w polskich domach, odpowiadając za 86 proc. czasu spędzanego na oglądaniu treści wideo. Tymczasem smartfony stanowią 9 proc., a komputery 5 proc. udziału w czasie oglądania. Co ciekawe, Netflix pozostaje liderem wśród serwisów VOD z blisko 39,4 proc. udziału w rynku (wobec 47,6 proc. dwa lata temu), a HBO Max ma prawie 10 proc. udziału.

Udział oglądalności w kategorii OTT/VOD
Udział oglądalności w kategorii OTT/VOD © Wirtualnemedia.pl | Nielsen

Pozycja lidera dla Netfliksa wydaje się na razie niezagrożona. Wpływa na nią bogata oferta platformy kierowana do wszystkich członków gospodarstw domowych. Na horyzoncie pojawiają się jednak wyzwania. Najpoważniejszym z nich jest spadek postrzeganej jakości dostępnych treści. Obecnie wielu widzów i krytyków zarzuca Netflixowi sztampowość i szablonowość jego produkcji oryginalnych – czytamy w raporcie.

Telewizory podłączone do sieci
Telewizory podłączone do sieci © Wirtualnemedia.pl | Nielsen

Z badania Nielsena wynika, że w przeciętnym polskim domu jest 4,3 ekranów. Składają się na to 1,2 telewizory, 2 smartfony, 1 komputer PC i 0,2 tablety. Konsumpcja treści na dużym ekranie rośnie, zwłaszcza w grupach wiekowych 35-44 oraz 45-54 lat, z rosnącym zainteresowaniem YouTube, który oferuje szeroką gamę treści od muzyki po materiały edukacyjne.

Granica między wideo a telewizją zaciera się, a współczesny widz korzysta z telewizji, serwisów streamingowych czy YouTube w zależności od potrzeb.

Ekrany w polskich domach
Ekrany w polskich domach © Wirtualnemedia.pl | Nielsen

W przypadku YouTube rośnie również różnorodność oglądanych treści. Podium niezmiennie zajmuje muzyka, treści związane z hobby i materiały instruktażowe. Jednocześnie 1/3 widzów wykorzystuje YouTube do oglądania materiałów poświęconych gotowaniu, nauce czy sferze społeczno-politycznej.

Udział w czasie oglądania na 4 ekranach
Udział w czasie oglądania na 4 ekranach © Wirtualnemedia.pl | Nielsen

Raport wskazuje na stabilizację dynamiki wzrostu liczby abonentów serwisów VOD, co sugeruje osiągnięcie przez rynek punktu nasycenia. Migracja widzów na większe ekrany, jak telewizory, staje się zauważalnym trendem, co może wpłynąć na ofertę i strategie marketingowe platform streamingowych.

Popularność treści na YouTube
Popularność treści na YouTube © Wirtualnemedia.pl | Nielsen

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+