"Ogromna porażka". Google pokazał milionom ludzi fałszywe treści w Discover

W feedzie Discovera od Google w Wielkiej Brytanii znalazły się witryny bez żadnej historii, które zamieszczały fałszywe newsy na ważne społecznie tematy. Dotyczyły one na przykład zmiany wieku emerytalnego czy przepisów dotyczących wieku kierowców w ramach prawa jazdy.

Rafał Badowski
Rafał Badowski
Udostępnij artykuł:
"Ogromna porażka". Google pokazał milionom ludzi fałszywe treści w Discover
Google pokazał milionom ludzi fałszywe treści w Discover.

Jak opisał branżowy portal Press Gazette, fałszywe wiadomości zostały wyświetlone dziesiątki milionów razy na platformie agregacji wiadomości Discover firmy Google. Pojawiają się tam spersonalizowane artykuły, filmy, wyniki sportowe czy notowania giełdowe, dostosowane do zainteresowań użytkownika na podstawie jego aktywności online. Discover jest zautomatyzowany i działa bez nadzoru człowieka.

Google promował fałszywe historie, mimo że pochodziły od wydawców, którzy pojawili się znikąd z dnia na dzień.

Teksty z nagłówkami takimi jak "Żegnaj emeryturo w wieku 67 lat – rząd Wielkiej Brytanii oficjalnie ogłosił nowy wiek emerytalny" czy "Aktualizacja prawa jazdy: nowe zasady dla osób powyżej 62 roku życia od 22 września 2025 r." znalazły się wśród najlepszych historii na Discover w Wielkiej Brytanii.

Fałszywe wiadomości w Google Discover obejrzane dziesiątki milionów razy

Szacuje się, że ten drugi news został wyświetlony 41 mln razy na Discover, podczas gdy dwie inne fałszywe historie o rządzie brytyjskim podnoszącym wiek emerytalny prawdopodobnie zgromadziły ponad 10 milionów wyświetleń.

Te same fałszywe informacje pojawiły się również w przeglądach AI Google, które są wyświetlane na górze wyników wyszukiwania.

Malcolm Coles, konsultant pomagający wydawcom w zwiększaniu zasięgów, zauważył fałszywe treści za pomocą narzędzi programowych Marfeel i Newzdash, które analizują dane z Google Discover.

– Jeśli Google poleca treści ludziom, ma obowiązek upewnić się, że (...) są poprawne i godne zaufania. To ogromna porażka – powiedział w rozmowie z Press Gazette.

Zdaniem Colesa, historie odnoszące się do zmian w przepisach emerytalnych stały się viralowe dla wielu wydawców wiadomości w Wielkiej Brytanii i dlatego spamerzy wzięli na cel ten temat. To samo odnosi się do kwestii przedłużenia prawa jazdy w zależności od wieku.

– Google potrzebuje lepszych standardów jakości – nie powinny promować adresów URL z zupełnie nowych domen z rzeczowo niedokładną treścią. Dużo mówią o jakości, wiedzy, autorytecie, zaufaniu – muszą sprostać tym standardom – podsumował ekspert.

Rzecznik Google przekazał: "Nasze systemy walki ze spamem agresywnie zwalczają masowo produkowane treści niskiej jakości". Ocenił, że wyszukiwanie w ramach Google jest w 99 procentach wolne od spamu.

Przedstawiciel Google dodał, że jego polityka antyspamowa stale ewoluuje i dotyczy to też podejmowania działań przeciwko treściom generowanym przez AI lub przez kombinację AI i ludzkich zasobów.

Co szósty artykuł na Discover jest postem sponsorowanym, z którego całość przychodów trafia do Google – zwraca uwagę Press Gazette.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Tak zarabia Kanał Zero. O połowę więcej z reklam

Tak zarabia Kanał Zero. O połowę więcej z reklam

Chiński e-commerce wart już ponad 11 mld zł w Polsce. Rząd mówi o nierównej konkurencji

Chiński e-commerce wart już ponad 11 mld zł w Polsce. Rząd mówi o nierównej konkurencji

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol