Orbis publikuje raport: „Trendy w zarządzaniu podróżami służbowymi”

10 najważniejszych wniosków:

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

1.   W roku 2014 firmy w Polsce prognozują wzrost o 2% liczby podróżujących pracowników;

2.   36% respondentów przewiduje, że zapotrzebowanie na usługi hotelowe ich firm w roku 2014 wzrośnie o ok. 10% bądź pozostanie na tym samym poziomie (34%);

3.   21% firm przeznacza na podróże służbowe powyżej 1,5 mln zł rocznie;

4.   71% firm ma osobę dedykowaną do zarządzania budżetem na podróże i hotele;

5.   Decyzje w sprawach podróży podejmują: travel manager (34%), dyrektor działu zakupów (19%) oraz zarząd (10%);

6.   Kluczowe cele travel managerów to optymalizacja kosztów podróży (64%) oraz poprawa efektywności systemów raportowania (43%);

7.   Dla 73% respondentów marka to istotne kryterium wyboru hotelu (gwarancja standardu, wygody, jakości usługi);

8.   Dla travel managera w relacji z hotelem najważniejsze są: responsywność opiekuna (41%), szybkie potwierdzenie rezerwacji (37%) oraz kompetencje i elastyczność personelu (36%);

9.   89% travel managerów dokonuje rezerwacji w hotelach sieciowych;

10. Marki z portfolio Accor rekomendowane są pozytywnie przez 89% rezerwujących hotele tej sieci.

- „To drugi raport dotyczący trendów w zarządzaniu podróżami służbowymi stworzony przez Grupę Hotelową Orbis. Dzięki wiedzy i danym uzyskanym w tegorocznej edycji badania, możemy porównać kilka kluczowych wskaźników dla branży, znaleźć punkty odniesienia a przez to lepiej zrozumieć rynek. Branża patrzy na rok 2014 z ostrożnym optymizmem. Widzimy rosnący pozytywny trend i ożywienie. W stosunku do 2013 roku widoczna jest tendencja regulowania i porządkowania zarządzania podróżami służbowymi przez firmy.” - David Henry, SVP, Sales, Marketing Distribution and Revenue Management w Grupie Hotelowej Orbis.

Zarządzanie podróżami służbowymi

Badanie przyniosło optymistyczny sygnał o wzroście o 2% potrzeb noclegowych dla realizacji podróży służbowych firm w Polsce. Roczny budżet przeznaczony na noclegi wzrósł w stosunku do roku poprzedniego od 3% do 5% w zależności od badanej firmy, przy jednocześnie występującej w polityce firm presji na redukowanie kosztów.

Roczny wolumen kosztów zaplanowanych na rok 2014 noclegów wynosił najczęściej powyżej 1,5 mln zł (21% firm) oraz od 751 tys. zł do 1 miliona (19% firm). Najczęściej stosowaną formą rozliczenia podróży służbowych z pracownikami jest pełny zwrot kosztów (60%), diety  (19%) oraz służbowa karta kredytowa (16%) Jak wykazało badanie Trendów w zarządzaniu podróżami służbowymi najczęściej podróżujące osoby w firmach zajmują stanowiska: top managera, handlowca, marketingowca, pracownika operacyjnego, specjalisty.

71% badanych firm zatrudnia osobę dedykowaną do zarządzania budżetem hotelowym, są to przede wszystkim travel managerowie (TM) (34%), dyrektorzy działu zakupów (19%) oraz zarządy (10%). W firmach, w których nie ma osoby zajmującej się zarządzaniem budżetem hotelowym, dyspozycje wydaje zarząd (14%) bądź wyższa kadra zarządzająca (11%). W strukturach firm travel manager jest najczęściej pracownikiem działu zakupów (15%).

Polityka podróży służbowych i kluczowe cele travel managerów

W 45% badanych firm funkcjonują podstawowe wytyczne dotyczące wybranych elementów podróży służbowych m.in. w zakresie: rezerwacji hotelowych, biletów lotniczych czy raportowania, natomiast 44% ankietowanych podmiotów wykazuje ustrukturyzowaną politykę podróży.

Kluczowe cele travel managerów na 2014 rok to: optymalizacja kosztów podróży (64%), poprawa efektywności systemów raportowania (43%) oraz promocja korzyści wynikających z polityki podróży wśród pracowników (36%).

Tegoroczne badanie wykazało, iż 36% travel managerów przewiduje, że zapotrzebowanie na usługi hotelowe ich firm w roku 2014 wzrośnie o ok. 10% bądź pozostanie na tym samym poziomie (34%). Regularną współpracę z wyspecjalizowanymi firmami zapewniającymi optymalizacje budżetów na podróże służbowe (Travel Management Companies – TMC) potwierdziło 56% badanych firm. Do kluczowych czynników istotnych przy wyborze TMC należy: relacja ceny do jakości usług (37%), kompleksowość (31%) oraz szybkość i efektywność działania (29%). Do zadań wspierających realizowanych przez TMC najczęściej należy rezerwacja biletów lotniczych (56%), hoteli (39%) oraz biletów kolejowych (28%).

Wybór hotelu: źródła, kryteria, rezerwacje

Największą rolę w pozyskiwaniu informacji o hotelach zarówno dla TM, jak i dla innych osób rezerwujących jest Internet, ze szczególnym wskazaniem na booking platforms, engines, portale opiniotwórcze, organizatorzy podróży biznesowych typu Tripit.

·         travel managerowie- Internet 42%, TMC 41%, hotele 39%

·         inni rezerwujący- Internet 68% doświadczenie (własne, współpracowników, znajomych) 22%

Główne kryteria wyboru hotelu podczas organizacji podróży korporacyjnych to odpowiednio: lokalizacja (64% TM, 71% inni rezerwujący), cena (58% TM, 66% inni rezerwujący) oraz standard (51% TM, 59% inni rezerwujący).

Dla 73% respondentów marka hotelu jest istotnym czynnikiem warunkującym wybór miejsca noclegu, jest ona gwarantem odpowiedniego standardu, wygody oraz jakości oferowanych usług. Zdaniem TM w relacji z hotelem ważna jest responsywność opiekuna (41%), szybkie potwierdzenie rezerwacji (37%) oraz kompetencje i elastyczność personelu (36%).

Podczas organizacji podróży korporacyjnej brane są najczęściej pod uwagę 3 hotele, taką odpowiedź podało odpowiednio: 38% TM, 45% podróżujących managerów i innych rezerwujących.

Za rezerwację hoteli w badanych firmach najczęściej odpowiada: TM/TMC 59%, asystenci działów administracji i zakupów 19%, asystenci 19%, podróżujący samodzielnie 17%, inne działy (recepcja, administracja) 5%.

Zdecydowanie najwięcej rezerwacji dokonywanych jest w hotelach sieciowych: 89% TM, 73% podróżujących managerów i innych rezerwujących. Kojarzone są one z dogodną lokalizacją, gwarantowanym standardem pokoju oraz obsługi, lepszą responsywnością na potrzeby gości.

Najczęściej wybierane kanały rezerwacji hoteli

Najpopularniejszym kanałem rezerwacji noclegu w podróży służbowej dla TM jest telefon (37%) oraz TMC (24%). Wśród innych podróżujących największą popularnością cieszą się platformy internetowe (39%) a na drugim miejscu telefon (25%). Wybrane sposoby rezerwacji gwarantują podróżującym bardzo pożądaną szybkość informacji zwrotnej, wygodę, oszczędność czasu i kosztów oraz kontakt z drugim człowiekiem.

Doświadczenia z pobytów w hotelach

Potrzeby respondentów związane z pobytem w hotelu różnią się pod względem płci. Dla mężczyzn najbardziej istotna jest atrakcyjna lokalizacja (34%), Wi-Fi oraz parking w cenie (31%), catering 24/7 i smaczna kuchnia (30%). W przypadku kobiet: wysoki standard hotelu, wygoda (32%), lokalizacja (28%) oraz przyjazna atmosfera miejsca (25%). Jako najczęściej wybierane usługi dodatkowe przez podróżujących (kobiety jak i mężczyzn) wyróżniono: gastronomię, Wi-Fi, meeting room oraz sale konferencyjne. Warto podkreślić, że według kobiet istotny jest czynnik ludzki (room service/concierge – 19%).

Na pozytywną ewaluację w przypadku mężczyzn wpływa – atrakcyjna lokalizacja zapewniająca efektywność pracy (33%), relacja ceny do jakości (31%), smaczna kuchnia (30%) oraz udogodnienia dla gości korporacyjnych oferowane przez hotel (26%). Kobiety natomiast doceniły poczucie wyjątkowości oraz zaopiekowania przez hotel (38%), oferowane przez hotel udogodnienia dla gości korporacyjnych (36%), komfort pobytu i snu (35%) oraz smaczną kuchnię (34%).

Hotele Accor w podróżach służbowych

Do najczęściej wymienianych powodów rezerwacji hoteli należących do Grupy Accor według TM należą: atrakcyjna lokalizacja (55%), pozytywne opinie pracowników (46%) oraz atrakcyjne portfolio marek (32%). W ocenie innych rezerwujących kluczowa jest: gwarancja standardu (52%), atrakcyjna lokalizacja (46%), znajomość sieci na polskim rynku (32%) oraz korporacyjna współpraca z siecią (31%).

Respondenci TM wskazali, że hotele z Grupy Accor charakteryzują się na tle konkurencji: dogodną lokalizacją (38%), właściwą relacją ceny do jakości (31%) oraz atrakcyjnymi warunkami współpracy (24%).

W oczach innych rezerwujących hotele Grupy Accor cechują się: atrakcyjną lokalizacją (27%) oraz szerokim portfolio marek (22%). Hotele Accor rekomendowane są pozytywnie przez 78% TM i innych rezerwujących, którzy rezerwują noclegi w sieci Accor w podróżach służbowych.

Raport został przygotowany na zlecenie Orbis S.A. przez firmę badawczą SANA Consulting.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu